Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1599255
Lucif3r skrev: tor 09 jan 2025, 18:53
Erik Å skrev:Som villaägare har jag inte sett något krav på att uttagen ska öppnas för årlig inspektion, har jag missat något?
Nej, inte än iaf... Men det kommer väl säkert något påhitt om det också förr eller senare... Säkerligen med fotnoten att man inte får göra det själv, utan måste ringa "bEhÖrIg ElEkTrIkEr"... :bored:
Det verkar vara känsligt ämne det här med Schuko. Det är absolut inget speciellt med Schuko. Elanläggningens innehavare är ansvarig att se till att anläggningen är säker. Det gäller alla delar av en elanläggning, inte bara Schukouttag. Samma typ av ansvar gäller även en fordonsägare att fordonet måste vara säkert.

Elsäkerhetsverket om ansvar för elanläggning
Elsäkerhetsverket skrev:Innehavaren är antingen den som äger elanläggningen eller den som använder den. Det kan vara en fysisk person eller en juridisk person, exempelvis ett företag eller en förening. Om du själv äger din bostad är det också du som är innehavare av elanläggningen. Det innebär att du är ansvarig för att anläggningen är säker, att arbete på anläggningen utförs av personer med rätt kompetens och att kontroller, skötsel och underhåll genomförs fortlöpande. Det gäller även de elektriska produkter som du ansluter till anläggningen.
#1599256
Funk skrev: tor 09 jan 2025, 17:33
Camel skrev:
Funk skrev:På mina senaste laddkablar för schuko så justeras strömmen automatiskt via tempsensor i kontakten.
Ja den funktionen finns på en del laddkablar. Värt att notera är att om man använder förlängningssladd blir inte kontakten i uttaget temperaturövervakad. Dessutom är ofta gruppledningen till uttaget skarvad i en eller flera dosor på vägen från centralen. Det kan uppstå varmgång även i dessa skarvpunkter vid hög belastning under lång tid.
Vid installation av laddbox använder man en separat oskarvad gruppledning från centralen hela vägen till uttaget.
Just därför man inte skall ladda via grenuttag eller förlängningskabel.
Och värmeutveckling i dosor, nja kanske, men då spelar det liksom ingen roll om man laddar bil eller kör torktumlare. Det är inte en sliten schuko i alla fall utan snarare ett elektrikerslarv.

/Thomas
Instämmer. Det är mycket sällan varmgång i skarvar i dosor sker. Men det har hänt. Och om det inträffar är det i regel slarv som ligger bakom, antingen av elektriker eller en hempulare. Risken blir naturligtvis större vid stor ström under lång tid. Som vid t.ex. vid elbilsladdning. En torktumlare har i regel inte program som varar alls lika länge som elbilsladdning kan pågå, men ändå tillräckligt länge för viss risk ska föreligga.
#1599270
Camel skrev:Risken blir naturligtvis större vid stor ström under lång tid. Som vid t.ex. vid elbilsladdning.
Visst är det så, och all blir ju värre med ett utomhus vägguttag. Kanske bättre med fast monterad kabel i väggen?? Även 2,5 mm² kabel hela vägen från proppskåpet är väl också givet. "vanliga" (schuko) vägguttag är är ju godkända för 16A. Även nyare i 1,5 mm² installations och gummi förlängningskabel klarar och är godkända 16 A, men bara i 6 timmar...... Ska man vara säker är det 2,5 mm² hela vägen till bilen (eller värmefläkt i garaget) och CEE kontakter. Då kan du ladda säkert.
Detta har säkert skrivits om tidigare i denna långa tråden, men kanske tål att upprepas.
#1599279
Nån här som har köpt ett Schuko-uttag nyligen? De som säljs på byggmarknaderna blir smäckigare för varje år som går :-o Vart är vi på väg..?
CE-märkta javisst. Nu vet man ju inte om det står för Chinese Export eller är äkta CE-märkning (CE-logga och kinesisk fusklogga lär vara lite olika)
Jag köpte ett relativt dyrt Schneider-uttag häromveckan och tänkte att det borde vara kvalitet men nja, det känns rätt vingligt i plaststommen. Har dock inte undersökt kontaktelementen.. Jag tänker inte köra 16A i det där, inte ens 10A. Men 5A (1000W) förväntar jag mig att det ska klara utan att ta eld :-D
#1599286
lennarte skrev:
Camel skrev:Risken blir naturligtvis större vid stor ström under lång tid. Som vid t.ex. vid elbilsladdning.
Visst är det så, och all blir ju värre med ett utomhus vägguttag. Kanske bättre med fast monterad kabel i väggen?? Även 2,5 mm² kabel hela vägen från proppskåpet är väl också givet. "vanliga" (schuko) vägguttag är är ju godkända för 16A. Även nyare i 1,5 mm² installations och gummi förlängningskabel klarar och är godkända 16 A, men bara i 6 timmar...... Ska man vara säker är det 2,5 mm² hela vägen till bilen (eller värmefläkt i garaget) och CEE kontakter. Då kan du ladda säkert.
Detta har säkert skrivits om tidigare i denna långa tråden, men kanske tål att upprepas.
Om du ska dra dedikerad 2.5mm2 från kabelskåpet till laddaren - ja då har du ju i princip gjort en laddboxinstallation bara du kompletterar med boxen och jordfelsbrytaren ;)
#1599288
Schuko hit och Schuko dit...

Det kan skrivas spaltkilometer om det, men hur svårt kan det vara, det är ju ingen raketforskning.

Skruva dit uttaget på en brandsäker skiva så händer inget mer än att man får köpa ett nytt för 49.90 om det skulle bli överhettat. Skruva inte fast det i en brandfarlig träpanel. Problem solved.
Bilagor
07043-1.jpg
07043-1.jpg (34.41 KiB) Visad 273 gånger
#1599305
VolvoB20 skrev: fre 10 jan 2025, 14:38 Schuko hit och Schuko dit...

Det kan skrivas spaltkilometer om det, men hur svårt kan det vara, det är ju ingen raketforskning.

Skruva dit uttaget på en brandsäker skiva så händer inget mer än att man får köpa ett nytt för 49.90 om det skulle bli överhettat. Skruva inte fast det i en brandfarlig träpanel. Problem solved.
Lägger du då en brandsäker skiva hela vägen om du har 1,5mm²?? Det finns ofta kopplings punkter på vägen, där är ju lika stor risk/chans för oxidation = värme vid hög belastning som i uttaget där du har plattan
Vi har en båt med med landström intag. Där är det inte tillåtet med något annat än CEE och 2,5 mm². Och jordfelsbrytare både i uttaget på bryggan och i intagscentralen ombord.
#1599309
Och jag säger återigen, 'håll koll på nollan', utöver kontakter och skarvningar.. Är det något det slarvas med så är det nollan, trots att 'nollorna' sällan är avsäkrade, vilket kan bli farligt om en nolla är förgrenad på sätt som inte är tillåtet..
Det finns t o m en del som tror att det inte går ström i neutralledaren..
#1599314
lennarte skrev:
Camel skrev:Risken blir naturligtvis större vid stor ström under lång tid. Som vid t.ex. vid elbilsladdning.
Visst är det så, och all blir ju värre med ett utomhus vägguttag. Kanske bättre med fast monterad kabel i väggen?? Även 2,5 mm² kabel hela vägen från proppskåpet är väl också givet. "vanliga" (schuko) vägguttag är är ju godkända för 16A. Även nyare i 1,5 mm² installations och gummi förlängningskabel klarar och är godkända 16 A, men bara i 6 timmar...... Ska man vara säker är det 2,5 mm² hela vägen till bilen (eller värmefläkt i garaget) och CEE kontakter. Då kan du ladda säkert.
Detta har säkert skrivits om tidigare i denna långa tråden, men kanske tål att upprepas.
Ska också in med fler faktorer. Förimpedans, kabellängd, kabeltyp osv. Men sånt vet elektrikern som monterar.
#1599318
lennarte skrev: fre 10 jan 2025, 20:15
VolvoB20 skrev: fre 10 jan 2025, 14:38 Schuko hit och Schuko dit...

Det kan skrivas spaltkilometer om det, men hur svårt kan det vara, det är ju ingen raketforskning.

Skruva dit uttaget på en brandsäker skiva så händer inget mer än att man får köpa ett nytt för 49.90 om det skulle bli överhettat. Skruva inte fast det i en brandfarlig träpanel. Problem solved.
Lägger du då en brandsäker skiva hela vägen om du har 1,5mm²?? Det finns ofta kopplings punkter på vägen, där är ju lika stor risk/chans för oxidation = värme vid hög belastning som i uttaget där du har plattan
Vi har en båt med med landström intag. Där är det inte tillåtet med något annat än CEE och 2,5 mm². Och jordfelsbrytare både i uttaget på bryggan och i intagscentralen ombord.

Har inte större säkring än 10 amp så 1,5 mm2 räcker bra. Kopplingspunkter har jag inte,

Skulle man uppgradera sitt elaboneman så man kan köra 16 amp är det ju bara att gå upp till 2,5 mm2
  • 1
  • 412
  • 413
  • 414
  • 415
  • 416

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]