Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BengtBengtBengan
Hej!
Har kvittrande ljud som försvinner om man sprutar med blomspruta på vad jag antar är multiremmen (ser generatorn på samma rem) på volvo v70 fas2. Saken är den att jag gjorde storservice hos bilia där "byte hjälpaaggregatsrem" ingick, bl.a. rem VO 30777431 och VO 31325042 med remspännare VO 31258153 och brytrulle ingick.

Är multiremmen (eller vad jag antar är multiremmen) samma som hjälpaggregatsrem och isåfall är det rimligt att den ska börja göra oväsen så snart efter byte. Annars någon vänlig själ som kan peka ut vilken jubelidiot jag är som tror jag vet var multiremmen sitter! Läst även att generatorn kan svetsa fast, inte helt klar med hur jag som enkeltummad kan felsöka det.
av LundgrenR
Jag har också fått detta ljud från remmen. Försvinner när bilen blir varm. Är 7000 mil sedan remmen och spännare blev bytt. Har beställt remmen och spännare på Volvo och ska testa att byta och se om det blir tyst. Bilen är en 2.5ft från 2010. Volvo ville ha 3000 kr förfelsökning och ytterligare 2600 för remmen och spännare sedan ca 3000 kr för jobbet. Återkom med vad som är felet på din bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur långt har bilen gått? När generatorfrihjulet börjar kärva blir det ofta kvitter som följd. Mitt låste sig helt och kvittret blev en hel fågelskock.
av BengtBengtBengan
Bilen har rullat 20k mil och hittar inget om generator i service/underhåll vilket ju får mig att tro att det är felet eftersom hjälpaggregatorrem (vad är det ens?) är bytt. Också udda att om det är frihjulet borde väl lite vatten inte få det att kort sluta kvittra? Vill också undvika 3k för felsök och lika mycket i arbete för något som kanske inte är felet ens.
av William85
Min kollegas V70 fick remhopp och bärgning några dagar efter kamrem och aggregatrembyte. Det var pga frihjulet, så man ska nog inte lita på att Volvo gör nån större övrig koll när de byter remmarna. Den var typ 5 år gammal och hade gått 14 000 mil, en D2 med lite kortare intervall än övriga modeller.
av rasmus85
Generatorns frihjul är ingen stor biff att byta och bör bytas eftersom om det skär kan orsaka multiremshaveri, vilket i sin tur kan gå in och sabba karmremmen = totalt haveri. Det finns ett antal trådar om detta här, på forumet, samt bra instruktioner på youtube, https://www.youtube.com/watch?v=j-RByaWsms4.
Verktyget du beöver finns billigt (114 kr) på autodoc, https://www.autodoc.se/force/13659477 .

P.S. du kan även kolla om ljudet ändras med AC på / av..

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]