Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RUNNIL
Nu när det blivit kallt har jag försökt starta bilen V60 bensin 2023 recharge från volvo appen. Appen säger att bilen går igång men det enda som händer är att fläkten startar inte bilen trots att att förutsättningar enligt instruktionsbok ,bensinnivå,kabelutdragen, minusgrader mm är uppfyllda. Detta verkar inte vara något verkstadsärende och tänkt därför kolla med detta utomordentliga forum. Är det fler som nu har bekymmer att starta bilen frå appen, dvs systemfel?. Finns det någon som har nåt råd vad göra ? Mvh
av LazerHawke
Har själv haft samma scenario men kommit fram till att båda knapparna leder till samma utgång inte testat hur fjärrstart better sig då hybridbatteriet inte har kapaciteten köra värmaren.
av RUNNIL
Vet du det eller killgissar du bara ? Killgisar tror jag. Hänvisning tack

I appen står följande :" Innan du startar bilen kontrollera miljöföreskrifter och regelverk son gäller för att försäkra dig om att det är tillåtet att fjärrstarta motorn och låta den gå på tomgång"
DVS det borde fungera på samma sätt som man kan göra med en diesel - fjärrstarta motorn från appen
Appen kan i och för sig vara otydlig ( eller ej) och jag kan ju ha fel det är därför jag ställt frågan och ser gärna fram emot fler konkreta svar,
av LazerHawke
StefanN skrev:Trycker jag på fjärrstart så går bara värmen i kupen, starta motorn går inte om den har batteri i alla fall.
IMG_0144.png
precis detta jag råkat ut för, fjärrstart av motorn misstänker jag sker vid för låg kapacitet att köra värmaren via batteriet men annars sker samma sak oavsett vilken av symbolerna man använder skillnaden att fjärrstart kör max 15 efter start o den andra 30min
av Hellrider
RUNNIL skrev:Vet du det eller killgissar du bara ? Killgisar tror jag. Hänvisning tack

I appen står följande :" Innan du startar bilen kontrollera miljöföreskrifter och regelverk son gäller för att försäkra dig om att det är tillåtet att fjärrstarta motorn och låta den gå på tomgång"
DVS det borde fungera på samma sätt som man kan göra med en diesel - fjärrstarta motorn från appen
Appen kan i och för sig vara otydlig ( eller ej) och jag kan ju ha fel det är därför jag ställt frågan och ser gärna fram emot fler konkreta svar,
Den funkar precis som när du hoppar in och startar en diesel, skillnaden är ju att detta är en hybrid och då fungerar den precis som att du hoppar in och startar den.. Alltså finns det batteri kvar går den på batteri, inget batteri=motorstart tills batteriet har fått kraft igen.
av Supfam
Enda gången bensinmotorn går igång är när det är väldigt kallt ute, och den går på tomgång tills den fått lite värme och sen över till batteri.

Men, är det kallt och du kör pure exempelvis och du kommer fram till din slutdestination, bromsar in och ska parkera, ja då minsann går bensinmotorn igång utan att du ens vill det. Riktigt smart…
av RUNNIL
Äntligen så hände det nytt i tråden. Japp. Kyla är ett av villkoren för att det ska starta varvid minus 5 borde räcka tycker man.

Kollade med Volvo ( charfunctio) och enligt dom ska bilen starta direkt och de vill att jag skulle prova att göra en reset med infotainment systemet . Får prova det under veckan
Bild Haka inte upp er på felstavningarna , ibland går det för fort på en Ipad. Hoppas nu bara att Volvo själva dvs personen i chatten har koll.
Bilagor
volvo forum chat Skärmbild 2024-12-09 092719.jpeg
volvo forum chat Skärmbild 2024-12-09 092719.jpeg (35.93 KiB) Visad 3161 gånger
Tjock kabel i motorrummet

Vad är detta för kabel på en 940 -[…]

Eftermonterat LED i halvljus

.., och jag har numera vitt ljus frammåt […]

Vet någon vilka dioder det ska vara ? Tä[…]

Tänker på att klossar och skiva rullat[…]