Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1596866
Jag googlade 'färdiga bromsrör' och hamnade hos Persåkers speedshop och hos Mekonomen :-)
Apropå bromsrörsnyckel, när jag trasslade som bäst funderade jag på att såga upp en slimmad 11mm-hylsa i två halvor och dra ihop dem med ett slangklammer runt nippeln. Sen gå på med rörtång eller u-nyckel (förutsätter förstås att man filar två sidor platta). Kom dock aldrig så långt ;-)

viewtopic.php?t=140131
#1596873
Googlade också på detta och det finns tydligen men enbart till bilar utan ABS, kanske för att dom är enklare? Rörnyckeln som är 11 är för stor men tar jag en vanlig 11 så sitter den som ett smäck runt. Biltema som gjort något fel kanske? Ska kolla upp lite olika rör nycklar som man kan stänga och se om någon kanske kan fungera, förutsatt att priset är ok.

Bromsskivorna sitter FAST. Tänkte på denna ide som på bromstrummor men den faller platt eftersom det inte finns något som biter tag i skivan. Svetsa dit muttrar över små hålen kanske? eller har ni någon bättre ide? Sista utvägen är att såga itu skivorna men det undviker jag gärna.
P_20241209_122019.jpg
P_20241209_122019.jpg (2.42 MiB) Visad 1199 gånger


Här är oken, har ingen aning om vilket typ det är men dom har nog suttit där ett tag. Nästan allt på denna bil är original så dessa är gamla...väldigt gamla.

P_20241209_122148.jpg
P_20241209_122148.jpg (2.5 MiB) Visad 1199 gånger
Bilagor
P_20241209_122128.jpg
P_20241209_122128.jpg (2.01 MiB) Visad 1199 gånger
P_20241209_122111.jpg
P_20241209_122111.jpg (2.74 MiB) Visad 1199 gånger
P_20241209_122102.jpg
P_20241209_122102.jpg (3.02 MiB) Visad 1199 gånger
#1596982
Erik Å skrev:Bromsskivan har antagligen fått en "rostvalk" på insidan av den cylindriska delen så navflänsen går inte igenom utan väldigt mycket våld.
Jag hjälpte en bekant att byta på en 940, det slutade med att vi tog bort centrummuttern på axeln och lyfte av nav/lager och skiva. Sen gick det att kratsa ur rosten från insidan :party:
Ja kanske det man får göra om det inte vill släppa. Ska låta det "dra" lite till och se om det kommer ändå, annars får det nog bli som ni gjorde. Slipper man slå sönder hela lagret också som annars är alternativet många gånger tyvärr.
Lucif3r skrev:Annars finns det mer än tillräckligt av orginalrören för att kapa skiten precis vid nippeln och kona om.
Så väljer jag att göra nu för tiden, inte värt eländet att försöka slita loss fastsittande nipplar.
Ja det finns lite att ta av. Vilket kon verktyg använder du och är det svårt att komma åt när det är så trångt så att det blir bra? Använder du en rör kap man snurrar runt röret eller kör du en liten kap skiva på tex dremeln?
Jag ska iallafall försöka få loss nippeln men känslan är att det inte går så bra. Blir nog till att slitsa slang delen så flyger inte slangen av så vålsamt(kan man hoppas) när jag värmer.
Går det åt helvete så blir det till att kapa och kona om.

All bromsvätska har runnit ut förutom det på andra sidan av behållaren, blir till att slabba med det ändå.

Kan ni med hjälp av bilderna lista ut vilka OK jag ska ha, är bendix, girling och något annat man kan ha? KLracing har även rätt mycket bromsdetaljer till bilen såg jag. Det sidor jag köper bildelar på förutom de "vanliga", trodo, autodock, biltema är speedparts, KLracing och vparts till mina svenska bilar, köper ni från andra ställen?
#1596985
volvo740sugmotor skrev: tis 10 dec 2024, 16:24 Kan ni med hjälp av bilderna lista ut vilka OK jag ska ha, är bendix, girling och något annat man kan ha?
Att döma av Vparts 740-sida så är dubbelkolvsoken från Bendix. Men det är ju inte omöjligt att de gjordes av fler leverantörer..
bromsok_vparts.PNG
bromsok_vparts.PNG (234.08 KiB) Visad 1116 gånger
Här dyker ju intressanta Volvo-original-artikelnummer upp när man klickar sig in hos Vparts :-) Numren kan man googla på; 'Volvo' följt av numret. Med lite tur landar man i billiga och bra webshoppar och/eller hittar ersättningsdelar
.
vparts_vä.PNG
vparts_vä.PNG (17.79 KiB) Visad 1113 gånger
.
vparts_hö.PNG
vparts_hö.PNG (15.87 KiB) Visad 1113 gånger
#1596988
volvo740sugmotor skrev: Vilket kon verktyg använder du
Jag använder detta, köpt någon gång på 80-talet tror jag. Byggt för stålrör, så ska jag använda det för kopparrör får jag använda en annan kona. Men till original bromsrör (förkopprade stålrör) funkar det kanon
Bilagor
IMG_20241028_140359.jpg
IMG_20241028_140359.jpg (2.77 MiB) Visad 1108 gånger
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
#1596993
Du har så vitt jag vet INTE bendix då du har singelbromslang och abs. Det är girlings lilla dubbelok som tidigare nämnt (edit: felaktigt). Dubbelkolla själv med gamla bromsklossarna som jag beskrev tidigare. Varför ska du köpa nya ok? Går det inte att bara slipa rent de du har, och byta packning och ev. kolv? Sen lite lack på det så håller det fin fint i 30 år till. Jag hade hellre bytt bromsköldar samt renoverat okhållaren istället för de pengarna. Tänk även på att rengöra innuti hållaren ordentligt samt polera och smörja glidpinnarna. Om du nu vill köpa nya så kan man lika gärna uppgradera till de bästa som kom original (enkolvsgirling/jumbo/de till höger på vpartsbilden).
Röret vil man kapa korrekt med en liten rörkap. Finns helt ok på t.ex. ikea som är liten nog att komma åt med. Sen kör man biltemas koningsverktyg. Får det inte plats så kan man alltid böja utåt röret lite, det flexar en del.
Skivan hade jag som sagt bara kapat loss, eller så lossar man hela navet och gräver ut skivan, eller så kasserar man och byter allt om man inte lyckas. Tycker originalhjullager håller myyyyycket bättre så det kan vara värt att försöka rädda.
Senast redigerad av 1 TioTusenKRBil, redigerad totalt 0 gånger.
#1597015
volvo740sugmotor skrev: Vilket kon verktyg använder du och är det svårt att komma åt när det är så trångt så att det blir bra? Använder du en rör kap man snurrar runt röret eller kör du en liten kap skiva på tex dremeln?
Biltemas dubbelkoningsvertyg, visuellt identiskt med det lennarte visar ovan.
Dom bilar jag bytt på har det gått hyffsat lätt att komma åt med rörkapen som man snurrar runt, men jag är väl även skyldig till att knipsa av skiten först med en avbitare för att kunna vika ut röret lite, så man kommer åt ordentligt med rörkapen :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vill inte vara partisk, men på www.trodo.se […]

Rost och galvsläpp

lägger in bilderna så folk inte beh&oum[…]

S80 D5 2004, D5244T, Bränsleproblem.

Misstänkte det och tog upp vänster sida,[…]

Tack EGTMekaniska! Hade precis samma fel på […]