Erik Å skrev:Bromsskivan har antagligen fått en "rostvalk" på insidan av den cylindriska delen så navflänsen går inte igenom utan väldigt mycket våld.
Jag hjälpte en bekant att byta på en 940, det slutade med att vi tog bort centrummuttern på axeln och lyfte av nav/lager och skiva. Sen gick det att kratsa ur rosten från insidan
Ja kanske det man får göra om det inte vill släppa. Ska låta det "dra" lite till och se om det kommer ändå, annars får det nog bli som ni gjorde. Slipper man slå sönder hela lagret också som annars är alternativet många gånger tyvärr.
Lucif3r skrev:Annars finns det mer än tillräckligt av orginalrören för att kapa skiten precis vid nippeln och kona om.
Så väljer jag att göra nu för tiden, inte värt eländet att försöka slita loss fastsittande nipplar.
Ja det finns lite att ta av. Vilket kon verktyg använder du och är det svårt att komma åt när det är så trångt så att det blir bra? Använder du en rör kap man snurrar runt röret eller kör du en liten kap skiva på tex dremeln?
Jag ska iallafall försöka få loss nippeln men känslan är att det inte går så bra. Blir nog till att slitsa slang delen så flyger inte slangen av så vålsamt(kan man hoppas) när jag värmer.
Går det åt helvete så blir det till att kapa och kona om.
All bromsvätska har runnit ut förutom det på andra sidan av behållaren, blir till att slabba med det ändå.
Kan ni med hjälp av bilderna lista ut vilka OK jag ska ha, är bendix, girling och något annat man kan ha? KLracing har även rätt mycket bromsdetaljer till bilen såg jag. Det sidor jag köper bildelar på förutom de "vanliga", trodo, autodock, biltema är speedparts, KLracing och vparts till mina svenska bilar, köper ni från andra ställen?
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal:
https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw