Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1596746
Erik Å skrev: lör 07 dec 2024, 14:24 Förr var det få bilar som hade ac, det funkade ändå :-D
Njaee, när barnen var smä körde vi bilar utan AC. Visst var det imma, men det var aldrig några problem. Vi hade min första bil (Opel Rekord -59) och vad jag kommer ihåg var där inga problem med imma, fast där var rosthål i golvet.... Sedan hade vi en PV -62, Amazon -66 och en 142 -68. Antingen kommer jag inte ihåg att det var problem, eller var det inga problem. Efter dessa hade vi samma PV -62 men då helrenoverad, omlackerad, renoverad och trimmad motor, värmepaket/ventilations paket inne i cupén från en Toyota. Ingen imma eller is på insidan. Sedan fick frugan egen bil (4 st VW Passat på rad) varav dom 2 sista hade AC. Och man kan ju inte säga annat än att det var en "jädra skillnad".... Själv körde jag med bilar som jag köpte för några 100 lappar eller fick gratis men då hade jag kommit på fördelen med motor och kupévärmare = ingen imma eller is........ Sedan för 15 år sedan fick jag 745-an av min svåger (skulle gått till skrot annars) och efter några år hade jag både AC och ABS och all utrustning man inte ens kunde drömma om i en Opel Rekord -59. Och den har jag än 😊😊
av Erik Å
#1596748
Nu har jag ingen bränslevärmare så har bilen stått några timmar i -20 så får man försöka hålla andan de första 500 metrarna man kör :-) Inte andas på vindrutan iallafall.
Där föddes en galen idé, tänk om man skulle ha typ en dammsugarslang som gick ut ur kupén som man andas ut genom tills motorn kommer upp i temp :-D Ser framför mig "Life of Brian" och UFO-kidnappningsscenen :-D :-D :-D
Har nu "yllekalsong" monterad dvs två lager liggunderlag vikta runt oljetråget, det håller oljan hyfsat varm under en timmes shoppingstopp men förstås inte 9 timmar på jobbet en kall vinterdag. Vilken tur att jag testar livet som pensionär fast det egentligen inte är dags än :-)
av Zed82
#1597651
Problemet kvarstår trots byte av den lilla plastarmen som reglerar cirkulationsspjället. Det har blivit lite bättre och nu klarar den att torka rutorna men det tar lång tid. Kör jag kupévärmaren så uppstår inte problemet alls. Det är vid temperaturer kring nollan och kall motor problemet uppstår. Annars inte alls vilket är konstigt. Hade det varit fukt någonstans i bilen så hade ju rutorna fuktat igen när bilen står ute i skiftande temperaturer. Det är också intressant att imman kommer precis i samband med att fläkten börjar blåsa.
av Erik Å
#1597663
Zed82 skrev: tor 19 dec 2024, 07:23 .. imman kommer precis i samband med att fläkten börjar blåsa.
Undrar om du inte har den klassiska pyspunkan på värmepaketet iallafall så att det blir fuktigt på utsidan :-)
Testa att öppna locket på expansionskärlet ett halvt varv, då blir det inget övertryck i kylsystemet när motorn värms upp.
Eventuella läckor försvinner förstås inte men mängden kylvätska som läcker ut minskar dramatiskt utan övertryck..
Det tar kanske några åkturer innan värmepaketet har torkat upp.

Fler skulder förfaller till betalning. Materi[…]

Vill inte vara partisk, men på www.trodo.se […]

Rost och galvsläpp

lägger in bilderna så folk inte beh&oum[…]

S80 D5 2004, D5244T, Bränsleproblem.

Misstänkte det och tog upp vänster sida,[…]