Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1596692
TioTusenKRBil skrev: fre 06 dec 2024, 17:44 Nja, blir det en rostkant på baksidan av skivan som sätter sig runt navet går det inte riktigt att komma åt. Kanske går med världesn tålamod och typ en fein eller något men jobbet blir väl typ att försöka återanvända nav/hjullager med ny skiva, så därmed kapar man den bara. Det blir liksom ett "spår" mellan bromsskivan och rosten som navet då fastnar mellan.
Vi får se hur det går. Om saabens framskivor sa alla på forumen att det är bara kapa inte ens något att fundera på men när jag lossade dom så ramlade dom bokstavligen av. Hoppas jag lyckas lika bra med dessa.
Slangarna från alla 4 OK är nu lösa men jag har inte lossat på dom helt då dom är väligt tröga. Hittade biltemas rostlösare som jag dränker allt i, kan ju inte vara sämre än tex WD-40 tänker jag? Problemen kommer garanterat bli när det går från slang till rör på bilen.
Ska tömma bromssystemet, ska jag hålla på och värma/elda och mecka vill man inte ha massor av olja som kan fatta eld, speciellt om det rinner ut på händerna och börjar brinna :-o All bromsvätska brinner inte men jag har ingen om vilken typ det är i denna så dumt att chansa.
Börjat suga ur broms behållaren till huvudcylindern men jag kan bara tömma mindre än halva, har jag missat något, använder en spruta och suger ut vätskan. Känt med fingret inuti behållaren och känner bara en öppning högst upp vid "rör" delen som går ned i huvudcylindern.
P_20241207_121130.jpg
P_20241207_121130.jpg (2.31 MiB) Visad 1400 gånger
#1596699
Bromsvätska brukar kunna brinna kort tid om man eldar rakt på med typ svets/Gasbrännare, men inget att oroa sig för. Enda nojjiga är väl om man har tom bensintank och inte är helt 100 med hur tryckventilationen är..
Biltemas rostlösare har jag använt förut och tycker den funkar riktigt bra. Brukar värma, spreja på, suga in, värma igen, och spreja på. Då blir det som en "kylande" effekt, samt det känns som den tränger in mera på djupet. Finns även speciell rostlösare med lite mera gas typ som då kyler (och därmed krymper) det man sprutar på. S.k. "rostflash" typ.
Behållaren har väl en "vägg" i sig, och därmed suger du inte på den sidan. Man kan lirka in slangen och tömma hela.. Jag hade inte brytt mig och bara lyft bort den som den är faktiskt. Ha en trasa redo att fånga frätande vätska med bara, så det inte rinner ut så mycket i motorutrymmet. Efteråt är det nog bäst att köra motortvätt samt skölja runt bromslangnipplar och ok så vätskan inte ligger och fräter också.
#1596795
TioTusenKRBil skrev: lör 07 dec 2024, 13:46 Bromsvätska brukar kunna brinna kort tid om man eldar rakt på med typ svets/Gasbrännare, men inget att oroa sig för. Enda nojjiga är väl om man har tom bensintank och inte är helt 100 med hur tryckventilationen är..
Biltemas rostlösare har jag använt förut och tycker den funkar riktigt bra. Brukar värma, spreja på, suga in, värma igen, och spreja på. Då blir det som en "kylande" effekt, samt det känns som den tränger in mera på djupet. Finns även speciell rostlösare med lite mera gas typ som då kyler (och därmed krymper) det man sprutar på. S.k. "rostflash" typ.
Behållaren har väl en "vägg" i sig, och därmed suger du inte på den sidan. Man kan lirka in slangen och tömma hela.. Jag hade inte brytt mig och bara lyft bort den som den är faktiskt. Ha en trasa redo att fånga frätande vätska med bara, så det inte rinner ut så mycket i motorutrymmet. Efteråt är det nog bäst att köra motortvätt samt skölja runt bromslangnipplar och ok så vätskan inte ligger och fräter också.
Tömmer ut den då jag kikat på lite på youtube och den brinner i klass med bensin fast renare, iallafall dot4 varianten.

Har stött på problem med mina bromsrörs nycklar som jag haft förut. 10mm är för liten och 11mm är för stor, är det tum på de där rör muttrarna? Stötte på det när jag gjorde liknade jobb på saaben så det fick bli svetstänger istället på den.

Har nu slipat rent det riktigt fint och jag tycker det ser rätt bra ut, iallafall för bromsrörs bulten. Lite värme på det där så kanske det släpper?
P_20241208_144842.jpg
P_20241208_144842.jpg (2.49 MiB) Visad 1372 gånger
#1596796
volvo740sugmotor skrev: sön 08 dec 2024, 15:09 ..den brinner i klass med bensin fast renare, iallafall dot4 varianten.

Har stött på problem med mina bromsrörs nycklar som jag haft förut. 10mm är för liten och 11mm är för stor, är det tum på de där rör muttrarna? Stötte på det när jag gjorde liknade jobb på saaben så det fick bli svetstänger istället på den.
Jadå bromsvätskan brinner hyfsat bra, tro mig. :oops: Kanske inte som bensin men säg fotogen :-/
Jag fick knacka igen millimeter-bromsrörsnycklarna så de fick tight passning på min V70. De tenderar ju ändå att "gapa" när man tar i..
Varför har ingen tagit fram bromsrörsnycklar som man stänger med en lös del som man monterar ihop med skruvar, så att man kan spänna åt rejält runt nippeln och få kraft på alla sex sidorna? Borde gå att sälja :-)
#1596809
Erik Å skrev:Varför har ingen tagit fram bromsrörsnycklar som man stänger med en lös del som man monterar ihop med skruvar, så att man kan spänna åt rejält runt nippeln och få kraft på alla sex sidorna?
Inte riiiiktigt samma sak men... https://www.amazon.se/-/en/491-Special- ... 85019?th=1
Släpper en sån är nippeln mer rund än röret :P
#1596822
Erik Å skrev: sön 08 dec 2024, 15:16 Varför har ingen tagit fram bromsrörsnycklar som man stänger med en lös del som man monterar ihop med skruvar, så att man kan spänna åt rejält runt nippeln och få kraft på alla sex sidorna? Borde gå att sälja :-)
Ja vätskan ska tömmas och sedan är det inte bromsrörs delen som är problemet utan slang delen och det är även den som ska värmas. Vid värmning kan gummit flyga av våldsamt av någon anledning, blir nog intressant det här :-o

Det finns några olika varianter, denna gillade jag fast lite klumpig kanske. Blir nog svets tång för min egen del och hoppas det fungerar.
bromsverktyg.JPG
bromsverktyg.JPG (28.66 KiB) Visad 1305 gånger
#1596825
volvo740sugmotor skrev: sön 08 dec 2024, 20:14 ..Det finns några olika varianter, denna gillade jag fast lite klumpig kanske.
Precis, nu börjar det likna nåt :-) Ska nippeln ha en sportslig chans att överleva måste nyckeln överföra moment på alla hörnen.. utan glapp!
Japp, brassar man med gasolbrännare på slangkopplingen så släpper slangen med en rejäl knall. Trots att man öppnat i andra änden för att förhindra tryckuppbyggnad inne i slangen. Been there. Tydligen expanderar gummit av värmen tills det ploppar ur hylsan! :-/
Någon här föreslog att man skulle såga upp stålhylsan på längden för att få loss nippeln. Stål rostar som bekant och rost sväller och klämmer fast nippeln stenhårt.. Eftersom nippeln är av relativt mjuk mässing är möjligheten att överföra moment högst begränsad, blir muttergreppet inte runddraget så får man räkna med att den kan gå av...
Och gör den inte det så finns fortfarande risk att gängorna blir stukade, se bild 3
viewtopic.php?f=16&t=150833&p=1343828#p1342565
#1596851
Vid närmare eftertanke kanske man ska kika lite efter en så där man kan klämma åt runt nippeln med om priset är det rätta. Det är fördelen med ett garage och det är att bilen kan ju stå där i flera år om jag skulle vilja det så det är nog onödigt att stressa fram det här. Säger jag som nu i flera dagar mest gått och sprutat rost lösare och känt på vissa muttrar lite. ;-)
Ja slangen måste kapas och bromsvätskan ut om man ska hålla på och värma och elda vilket det brukar bli.
Skära upp hylsan låter intressant och även ett sätt att som du skrev i ditt inlägg att skada gängorna på.
I de flesta fall jag kikat på nu så brukar det sluta med att något går sönder och man får helt enkelt sätta på en ny hylsa och kona om röret men man kan ju hoppas iallafall. Blev riktigt stiligt på din bil.
Funderar på dyra titan byggda saker så slipper man sånt här. En luftnippel till ett ok ligger på runt 70 spänn när jag kikade som hastigast, kanske är värt vartenda krona när man 15 år senare står där och ska få loss saker? :-)

Tråkigt att allt är så trångt och jävligt. Enda fördelen jag har är väll att jag även ska byta huvudcylinder och när den är borta lär det vara betydligt enklare att lirka fram bromsrören? tror inte jag kommer åt att kona om dem på plats där de är nu eller har något lyckats med det?
Upptäckte även att ABS sladden sitter stenhårt fast i hållaren bredvid röret, kanske får ta bort den med ultra våld, de ska ju ändå bytas de med.
#1596853
Bromsrören fram är ju relativt enkla att byta i sin helhet. Åtminstone förr hade Biltema färdiga rör i olika längder med förekommande nipplar för en rimlig peng
Lägger man kopparpasta på gängan innan man skruvar ihop nippel och slang så tror jag inte de rostar ihop fler gånger under bilens livslängd.. :-) Titan låter som overkill :-D
Luftnipplarna (och även slangkopplingarna) brukar jag lägga nån droppe olja på vid S/V-hjulsskiftena, då rostar de inte fast.
Men om man sen besiktar på Dekra så tror de att bromsvätska läcker om det ser blött ut runt nipplar och slangkopplingar :-/
Jag fick peka och förklara var jag hade lagt rostskydd sist jag var där..
#1596863
Erik Å skrev: sön 08 dec 2024, 23:56 Bromsrören fram är ju relativt enkla att byta i sin helhet. Åtminstone förr hade Biltema färdiga rör i olika längder med förekommande nipplar för en rimlig peng
Lägger man kopparpasta på gängan innan man skruvar ihop nippel och slang så tror jag inte de rostar ihop fler gånger under bilens livslängd.. :-) Titan låter som overkill :-D
Luftnipplarna (och även slangkopplingarna) brukar jag lägga nån droppe olja på vid S/V-hjulsskiftena, då rostar de inte fast.
Men om man sen besiktar på Dekra så tror de att bromsvätska läcker om det ser blött ut runt nipplar och slangkopplingar :-/
Jag fick peka och förklara var jag hade lagt rostskydd sist jag var där..
Där sa du något, varför inte byta rören när jag ändå ska byta huvudcylindern? Kan man få tag på dessa någonstans?
Biltema kör mest modernare bilar nuförtiden, tex V70 och framåt.
Vore ju trevligt med nya fräscha rör istället, att jag inte tänkt på det tidigare? Bak kanske är lite väl men fram där det är som trångast är ingen dålig ide alls.

Var på en besiktning där den unga killen faktiskt visste vad jag gjort när jag skulle förklara det. Han sa att han ser det rätt ofta att folk sprutar på mycket olika typer av blöta rostskydd. Kör själv kallpressad linolja.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bränsleförbrukning

Fast på dom flesta modeller stängs inte[…]

Fler skulder förfaller till betalning. Materi[…]

Vill inte vara partisk, men på www.trodo.se […]

Rost och galvsläpp

lägger in bilderna så folk inte beh&oum[…]