Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 9080T
#1596625
Volvo 944, 97


Jag var ute och körde en dag och helt plötsligt så hostade bilen till och dog. Det visade sig att bränslepumpen inte gick längre. Då stod tankmätaren på strax under halvtank. Dagen efter startar bilen igen, men jag bestämmer mig för att försöka byta pumpen ändå, så jag börjar att plocka ur armaturen och märker då att det nästan är helt tomt i tanken. Lång historia kort så lämnar jag in bilen på verkstad för jag får inte upp armaturen ur hålet. Nu när jag har hämtat bilen så funkar fortfarande inte tankmätaren men nu ligger den ibland på rött så att lampan lyser och ibland precis så lampan inte lyser. När bilen har stått över natten ibland så ligger den där den ska några sekunder och går sedan ner igen så lampan börjar lysa.

Kan det ha något med mätarhuset att göra eller sitter problemet i armaturen? Jag hade problem med hastighetsmätaren och glappande lampor för nått år sedan men då kunde man knacka på mätarhuset så gick det igång igen. Då var det lödningarna som spökade.
av bönan
#1596661
I min erfarenhet är det nästan alltid armaturen som spökar på senare årsmodeller av 940. 92 och äldre har ofta problem med mätarhuset dock.
Användarvisningsbild
av freak1
#1596668
Gör det enkelt för dig....tanka, nollställ trippmätaren och räkna att bilen drar en liter milen så vet du när du ska tanka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596680
freak1 skrev:Gör det enkelt för dig....tanka, nollställ trippmätaren och räkna att bilen drar en liter milen så vet du när du ska tanka.
Så har jag gjort i mer ä 10 år nu, funkar bra. Dock har tripp och vägmätaren också slutat fungera....... Löst detta med en "fast" monterad mobiltelefon med en hastighets/vägmätare app. Funkar kanon 😁😁
#1596700
Du kan ju testa att mäta flottören med multimätare, eller så kollar man instrumentet i panelen på liknande sett. Går ju att mäta motstånd direkt på mätarhuset, och sen fylla på tanken och se om det sjunker.
Att få ut armaturen ur tanken kräver att man vrider den motsols (om jag kommer ihåg rätt), man får vålda nästan på gränsen till att det känns som man kommer spräcka plastkonstruktionen. Vid installation är det lite jobbigare med att få den på rätt plats (finns en liten balja i tanken som den ligger i) samt att få det att täta korrekt osv.
av 9080T
#1596994
TioTusenKRBil skrev: lör 07 dec 2024, 13:57 Du kan ju testa att mäta flottören med multimätare, eller så kollar man instrumentet i panelen på liknande sett. Går ju att mäta motstånd direkt på mätarhuset, och sen fylla på tanken och se om det sjunker.
Att få ut armaturen ur tanken kräver att man vrider den motsols (om jag kommer ihåg rätt), man får vålda nästan på gränsen till att det känns som man kommer spräcka plastkonstruktionen. Vid installation är det lite jobbigare med att få den på rätt plats (finns en liten balja i tanken som den ligger i) samt att få det att täta korrekt osv.
Har bytt armatur på en 745a och då var det mycket enklare av nån anledning, sen gav jag mig ganska fort eftersom det är en sedan och det är så extremt obekvämt. Men tack för tipsen!!
Volvo V90 2018, högtalar problem

Vilken högtalare? https://www.jagrullar.se/fo[…]

Det att det är svårt att få i bac[…]

Köpråd XC90 max 400k

Jag ramlade av en slump över en XC90 D5 2019 […]

Jag fick lös relälådan och lyfte d[…]