Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mycket intressant information i denna tråd och jag blir hoppfull. Bor i Norrbotten och har en V90CC MY2020 och kan bekräfta att när det är riktigt kallt (-30) så går i stort sett ingen värme till motorn, utan allt till kupen, och motorn skriker verkligen när man måste starta. @Ted68 eller nån annan, skulle ni kunna ge lite mera information om hur man hittar och enklast kommer åt kontakten som nämns i denna tråd? Tack på förhand!
Trollet99 skrev: tis 01 okt 2024, 20:43 Svaret är antingen via ”fjärrstart” (går bara utan att laddkabel isatt) eller calix/defa motorvärmare. Men som jag hanterar det är att om man när kallt kör första 10-15 min på el så värms kylvattenslingan även i motorn och det blir mindre ”kallstart” av det hela. Direkt motorn ”startas” (med startvred) även om inte bensinmotorn går igång så öppnas den slingan upp i bensin/elvärmare som värmer både kupé och motor.
En fråga till på detta. Gäller ditt svar även om min T6 recharge har bensinvärmaren?

Enligt säljare och Volvo kundtjänst har den elvärme men skylt för bränslevärmare samt bensinförbrukning vid körning i läge pure gör mig alltmer övertygad att det sitter en bensinvärmare i min bil.
Hej jag har en v60 t5 2019 med bensin värmare och den värmer både kupen och motorn för det känner jag när jag startar det när det är c:a 6 - ute och det känns att motorn startar mycket lättare. Men sen har jag även vanlig el motorvärmare också när jag borr i Norrland.
Jag gjorde detta häromdagen och ryckte kontakten i motorutrymmet.

Får felmeddelande emellanåt (relativt ofta) att kylsystem service erfordras - är det någon fara?

Bör jag dessutom vara orolig för att jag en vacker dag ignorera felkoden och att det faktiskt är något fel?

Jobbigt att man inte kan se oljetemperatur som på alla andra bilar….

Bild

https://imgur.com/gallery/kd5dg64
pergrein skrev:Okej, ska prova få bort slangen.

Edit: Jo, för ser då ingen annan. Kontakten är ju som i bakgrunden under kabeln.

Edit 2: Gick jättebra med 2 st långa stålpinnar. Tryckte med en på spärren och den andra under givaren så ploppa den lös. :-D

20240127_202530.jpg
Mvh
Per
Jag har också en B4 som dig, Per. Kan du visa med någon bild lite tydligare exakt vars denna ventil sitter, för en dum jävel som mig? :-D Tusen tack!
Vilken tur att man snubblade över denna tråd!

Helt uppenbarligen blir Volvo sämre och sämre. Syftet med bränslevärmare är att värma upp motorn och sedan kan värma upp kupén som bonus. För min egen del så lider jag med motorn varje gång man startar den på vintern och man inte har kört bränslevärmare. Motorn låter verkligen inte glad över att starta i minus 5-25 grader och det sliter på motorn. Har själv kollat på Volvo modeller som är nyare än 2020. Vad Volvo svarar er i denna tråd är att Volvo skall förhålla sig till den "Gröna omställningen" och struntar livslängden på motorerna, samt andra dåliga ursäkter.

Alltså finns det ingen Volvo efter 2020 som har bränslevärmare som värmer upp motorn först och sedan kupé som bonus? Skall man behöva kolla på modeller innan SPA plattformen alltså.
Min Gamla v90 2018 D3 värmde motorn också med tidsinställd värme.
Min nuvarande v60 T6 recharge har en workaround så om man ”startar” den med appen så värmer bensinvärmaren både kupé o motor. Men kör man bara kupén så är det bara den och inte motor. Men håller med dig!!

Sjukt att man väljer att ta ökat slitage på motorn men det syns ju inte i statistiken på samma sätt om en motor håller 3 år kortare eller släpper ut mer i slutet av sin livslängd.
Talaja skrev: mån 02 dec 2024, 12:11

Edit: Jo, för ser då ingen annan. Kontakten är ju som i bakgrunden under kabeln.

Edit 2: Gick jättebra med 2 st långa stålpinnar. Tryckte med en på spärren och den andra under givaren så ploppa den lös. :-D

20240127_202530.jpg

Mvh
Per
Jag har också en B4 som dig, Per. Kan du visa med någon bild lite tydligare exakt vars denna ventil sitter, för en dum jävel som mig? :-D Tusen tack!
20241202_201156.jpg
20241202_201156.jpg (4.32 MiB) Visad 1574 gånger
Kolla ner i inringade området.

20241202_201128.jpg
20241202_201128.jpg (2.2 MiB) Visad 1574 gånger
Så ser du den silvriga ventilen. Kontakten som är inringad ska lös.

Mvh
Per
pergrein skrev:
Talaja skrev: mån 02 dec 2024, 12:11

20240127_202530.jpg

Mvh
Per
20241202_201156.jpg
Kolla ner i inringade området.

20241202_201128.jpg
Så ser du den silvriga ventilen. Kontakten som är inringad ska lös.

Mvh
Per
Tusen tack!
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]