Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
#1419007
Noterade i höstas att alla 4 sommardäcken sliter ”jämnt snett” så gjorde en hjulinställning (alltså slitit snett exakt på samma sätt) De tar mer på insidan. Kan dessa värden verkligen ha gjort så att de slitit snett? Speciellt bakvagnens vinklar var inte helt illa innan inställning.

Kan de vara bussningarna som är slut? (trots inga anmärkningar från var sig besiktningen eller den som gjorde hjulinställningen)

Här är för- och efter hjulinställningen i september.
IMG_0695.jpg
IMG_0695.jpg (280.21 KiB) Visad 2740 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 peppepp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1419037
spännande att du hade negativ toe höger fram, alltså "toe out"
hur kan det komma sig?
var ratten sned då?
av Erik Å
#1419047
Om länkarmsbussningarna är dåliga så ändras toe när motorn drar eller när man bromsar. Kan bli något helt annat än vad man mäter upp på en stillastående bil :P
Samma sak med glapp i styrlederna
Caster och KPI borde ha försumbar inverkan på däckslitaget om man åker på någorlunda raka vägar.
Det är väl isåfall camber som man kan försöka får närmare noll för att inte insidorna ska slitas mer. Om det nu ens går att justera?
Folk garvar åt mitt tejptrick men jag tycker det fungerar rätt bra; man tejpar en bit silvertejp tvärs över slitbanan och åker några kilometer. Sen kollar man tejpen om den nötts någorlunda jämnt över hela ytan eller mer i innerkant eller så.. Svårt att se om toe bara är lite fel dock, det syns knappt..
Camber ändras förresten med hur mycket last man har i bilen, blir mer negativ med mer last (eller med sänkfjädrar)
Användarvisningsbild
av peppepp
#1419051
Vojje skrev:spännande att du hade negativ toe höger fram, alltså "toe out"
hur kan det komma sig?
var ratten sned då?
Ja ratten var ytterst lite sned därav hjulinställningen och i samband med det så noterades det att dem inte är helt rakt slitna.
Erik Å skrev:Om länkarmsbussningarna är dåliga så ändras toe när motorn drar eller när man bromsar. Kan bli något helt annat än vad man mäter upp på en stillastående bil :P
Samma sak med glapp i styrlederna
Caster och KPI borde ha försumbar inverkan på däckslitaget om man åker på någorlunda raka vägar.
Det är väl isåfall camber som man kan försöka får närmare noll för att inte insidorna ska slitas mer. Om det nu ens går att justera?
Folk garvar åt mitt tejptrick men jag tycker det fungerar rätt bra; man tejpar en bit silvertejp tvärs över slitbanan och åker några kilometer. Sen kollar man tejpen om den nötts någorlunda jämnt över hela ytan eller mer i innerkant eller så.. Svårt att se om toe bara är lite fel dock, det syns knappt..
Camber ändras förresten med hur mycket last man har i bilen, blir mer negativ med mer last (eller med sänkfjädrar)
Går inte att justera cambern på v70, har sportchassi med nivåmat så vet ej om det har betydelse :(
Intressant trick, jag har mätt och kommit fram till att det skiljer sig ca 0.5mm i mönsterdjup från längst in till ut i snedslitningen efter 1700 mil.
av Erik Å
#1419071
peppepp skrev: sön 20 dec 2020, 00:42 jag har mätt och kommit fram till att det skiljer sig ca 0.5mm i mönsterdjup från längst in till ut i snedslitningen efter 1700 mil.
Det var ju faktiskt negativ (total) toe fram enligt protokollet, alltså toe-out. Då krängs däcken en liten aning utåt och nöter mer på insidan.
På bakaxeln är det svårare att förklara ;-) Ruggigt mycket negativ camber men det är ju inom spec...
Men det är nog läge att kolla bussningarna bak så att toe inte vandrar.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1593368
peppepp skrev: lör 19 dec 2020, 19:40 Noterade i höstas att alla 4 sommardäcken sliter ”jämnt snett” så gjorde en hjulinställning (alltså slitit snett exakt på samma sätt) De tar mer på insidan. Kan dessa värden verkligen ha gjort så att de slitit snett? Speciellt bakvagnens vinklar var inte helt illa innan inställning.

Kan de vara bussningarna som är slut? (trots inga anmärkningar från var sig besiktningen eller den som gjorde hjulinställningen)

Här är för- och efter hjulinställningen i september. IMG_0695.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur gick det för dig? Hittade du vad som var fel?
Jag har samma problem med en v70 sport-15.
Användarvisningsbild
av peppepp
#1594881
@PalleH, Hittade aldrig anledningen till det faktiskt, bilen såldes sommaren där på.

Jag minns att jag hade 245/35/19 runtom vilket inte är enligt volvo-standarden, om det nu hade betydelse. Dessutom sportchassi på det.

Det finns ju hur många xc70 som helst som in[…]

Centrallås Volvo 940 1992

jag tror den sitter på förarsidans d&o[…]

B230A konvertering

Enligt gällande regler så får du[…]

Tjena! Har en v70 2,4d 2007 som jag inte blir klok[…]