Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 drivE 1.6D 2011 - Jag har ett udda knarrande och klickande ljud som kommer från vänster del bak från förarplatsen sett.

- Jag insåg att jag hade ett trasigt avgasfäste, så det byttes, men verkar inte ha avhjälpt problemet.
- Bytte klossar i samband med hjulskifte nu och inspekterade bromsarna, men verkar inte vara något fel där.
- Värmesköld för avgassystemet låg an på avgassystemet så säkrade upp det, men ljudet försvann inte.
- Funderar på om det kan vara fjädring, men gungar jag bilen hårt under stillastående hörs inget.

En intressant sak är att ljudet försvinner om jag bromsar till riktigt hårt. Då tar det några minuter innan det smyger tillbaka långsamt och blir värre ju längre jag kör.

Tankar? Funderar på hjullager, men borde det inte vara konstant då och inte försvinna när jag bromsar hårt?
Hustrun hade nyligen på sin XC70 ett kvittrande/skrapande ljud bakifrån vid körning på lite sämre vägar, detta försvann med nya bussningar.
Dom aktuella bussningarna sitter på den främre infästningen av de längsgående länkarmarna, de är täckta av ett plastsjok undertill så det är svårt att komma åt att ens titta utan att ha upp bilen på en lyft.
Kan inte uttala mig om svårighetsgraden då verkstaden fick ta detta, men du lär minst behöva en press till att få i de nya bussningarna.
P.S. Det var även fjäderbrott, typ ett halvt varv längst upp ena sidan bak, men det hade inget med missljudet att göra då vi gjorde det först.
kebabpizza skrev:Hustrun hade nyligen på sin XC70 ett kvittrande/skrapande ljud bakifrån vid körning på lite sämre vägar, detta försvann med nya bussningar.
Dom aktuella bussningarna sitter på den främre infästningen av de längsgående länkarmarna, de är täckta av ett plastsjok undertill så det är svårt att komma åt att ens titta utan att ha upp bilen på en lyft.
Kan inte uttala mig om svårighetsgraden då verkstaden fick ta detta, men du lär minst behöva en press till att få i de nya bussningarna.
P.S. Det var även fjäderbrott, typ ett halvt varv längst upp ena sidan bak, men det hade inget med missljudet att göra då vi gjorde det först.
Usch, lät ju inget kul. :D Då ska jag nog ta och besiktiga bilen istället för att ge mig på det innan och se om de kan lista ut vad det är åt mig.
Xc70 bra eller dåligt köp?

Ja, och vad en person säger är en sak...

940 startar inte

Kamrem som hoppat över någon kugg??? De[…]

Svårstartad ljummen

Hej , Kolla bensintrycket på fuelrailen. O[…]

V70 2008 abl??

Ja högra pekar ner men får ju felkod p&[…]