Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Ja särskilt praktiskt att koppla om allt är det såklart inte. Att mecka ihop en egen snabbkoppling är ju inte tillåtet, men vem kontrollerar det? (Hane-hane till vägguttaget ute t.ex.) men det matar ju bara en fas.
Elbilen jag har nu med Chademo har ju stöd för V2G men finns inga växelriktare/laddare på svensk marknad.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
20FJan skrev:… Att mecka ihop en egen snabbkoppling är ju inte tillåtet, men vem kontrollerar det? (Hane-hane till vägguttaget ute t.ex.) men det matar ju bara en fas.
:-o :-o HERRE GUD!! :sick: :sick:
av Lövet
20FJan skrev:(Hane-hane till vägguttaget ute t.ex.)
Det är så man har ihjäl folk. Snälla låt bli.
av 20FJan
Självklart gör jag inte det, har inte ens den möjligheten. Men säger bara att det finns enkla lösningar, jag skulle åtminstone dra in sladden till ett mer oåtkomligt utrymme.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: ons 06 nov 2024, 14:32
20FJan skrev:Egentligen är det ju det. Belastningen är inget problem. Skulle lätt driva även kyl/frys. Router/dator/TV. En kokplatta eller kaffebryggaren ska också funka att belasta med. Såg en som testat belasta bileb upp till över 6 kW innan den gav upp. Så marginal finns.
Att räkna hem den är kanske inte lika enkelt. Men det gör man nog inte med ett litet hembatteri heller.
Det har du rätt i. Jag tänker att det inte är speciellt kul att koppla loss alla dessa saker, dra förlängningssladdar och grenkontakter. När sedan bilen kör hemifrån ska allt kopplas tillbaka. Sedan kopplas in när bilen kommit hem.

Jag skulle i så fall vilja att man skulle kunna koppla in sig med en anslutning direkt i centralen, men det är då det blir komplicerat. Kia EV9 har möjligheten att mata ut trefas om dom släpper mjukvaran för det. Nu pågår det försök i Nederländerna med detta. Tror att man måste ha en speciell laddbox där man då ska kunna mata in ”baklänges” till centralen. Om det blir ett strömavbrott i inmatningen till huset så får ingenting gå ut på nätet. Vill man ändå göra det så får det bli med så kallad ö-drift. Då måste man få detta inspekterat och godkänt av nätägaren. Blir även att själv gräva ner, slå jordspett, för att bilda sig sitt eget jordplan. Detta kontrolleras också mycket noggrant av nätägaren. Samma regler gäller också om man har batterier och vill ha möjligheten till ö-drift.
En sådan här hittar man ju på varenda lantgård.

https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... -3-fas-32a
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
20FJan skrev:Självklart gör jag inte det, har inte ens den möjligheten. Men säger bara att det finns enkla lösningar, jag skulle åtminstone dra in sladden till ett mer oåtkomligt utrymme.
Nä, gör du så går säkringen och jordfelsbrytaren löser ut - om du nu skulle ha en sådan…

Jag kom ut till en kund i min ungdom som gjorde något liknande. Han spänningssatte sitt garage med att dra en sladd från huset och ut i garaget där han stoppade i sladden i ett uttag. Sladd med stickpropp i bägge ändar, som du föreslog.
Jag klippte av sladden och informerade honom om risker och olagligheten. Han ville då att jag skulle ansluta hans egendragna anläggning. Nä du, inte en chans. Finns helt galna ”elektriker” där ute!
Användarvisningsbild
av GLIZ
EbbevonVolvo skrev:Oktober månad och nu första gången med timspotpris.
Producerade 582 kWh
Använde 352 kWh
Sålde 230 kWh
Köpte 241 kWh
Det som jag köpte var nästan alltid vid riktigt låga eller till och med vid minuspriser. Sålde från batteriet när priset var högt.
Ska bli intressant och se kostnader och intäkter när fakturorna dyker upp.
Med ännu större batteri så hade jag nästan inte behövt köpa någon el.

Nu längtar jag efter fakturorna från Ystad Energi och Vattenfall. Synd bara på dom där fasta abonnemangskostnaderna... :oops:
Jag har 2st 12V gamla lastbilsbatterier till min solpanel på hobbygaraget. Köper 0 kWh säljer 0 kWh köpte batterierna som skrot på en lastbilsverkstad 100kr styck höll på att få ryggskott på köpet. Ca 420A totalt har jag för mig. Går i lite mindre än 10 liter batterivatten i dem vet jag efter bytt det. Bytte belysning för nån månad sedan till led entrelampor med sensor. Innan det klarade batterierna en dag. 4st 60cm lysrör. Endast tända vid behov. Nu är det nästan bara stereon som går på batterierna 2-3 veckor konstant tror jag det skulle klara på radion + en bluetooth reciver som sitter i ett "cigguttag". Stereon, en mellanstor bergsprängare lödde jag in en sladd med kontak på för 12V. Man får va lite om sig och kring sig. Får klura ut fler bra grejer i vinter där. Centralvärme på plats snart. Vedspis på utsidan under tak med tunna inne i garaget där rök-kanalen är dragen igenom. Vedspisen ute för att man slabbar med bränsle m.m. eldfängt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:
En sådan här hittar man ju på varenda lantgård.

https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... -3-fas-32a
Nu är många bönder sin egen ”elektriker”. Att man skaffar en av elsäkerhetsverket godkanda utrustning innebär inte att den får kopplas in hur som helst. Man får INTE ansluta sig på inkommande PEN-ledare.

Vid ö-drift vill nog dom flesta att övergången går automatiskt och inte via omkopplare. Då fungerar inte den du visar. Den är i första hand avsedd för att ansluta ett bränsledrivet elverk eller ett som du kopplar in på en traktors kraftuttag. :-)
av 20FJan
17,68 öre/kWh inklusive moms blev mitt snitt i oktober. November ser inte just ut, bara för att vi inte kan exportera tillräckligt till våra grannar så måste vi följa deras pris…
IMG_3288.jpeg
IMG_3288.jpeg (735.2 KiB) Visad 840 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
Skandal att det är samma pris i snyltande länder (Tyskland med flera) som i ett av dom hjälpande länderna (Sverige och Norge). Norge verkar ha lyckats bättre än Sverige.
  • 1
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262

20241206_174848.jpg Hållt på fle[…]

Byte av kupefläkt.

Bra påminnelse om att ta typ målartejp[…]

Volvo V50 "Mr White"

;-) Kommer bli fint

Xc70 bra eller dåligt köp?

Ja, och vad en person säger är en sak...