Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag letar efter billjud som passar rakt in i en 940, där högtalargallren kan sitta kvar så allt ser original och diskret ut. Vill undvika skrikiga färger som orange och liknande. Budgeten ligger runt 2000 för fyra högtalare, men gärna billigare, typ 200 kr/styck på rea lär funka. Jag kommer använda en äldre Pioneerradio (om det finns någon bra billig så kan jag ändra mig) från typ 2007, så inget extremt. Baslåda är inte aktuellt, om det inte är en sån platt variant som S60R hade under sätet (den lär väl kosta minst 2000 till i så fall).

Diskanter i brädan skippar jag helst, hellre koaxialhögtalare x4 (en per dörr) och hatthyllan vill jag inte börja göra hål i. Jag är inte ute efter "bra" ljud, bara något acceptabelt jämfört med originalet.

Så, om någon har tips på högtalare som passar rakt in utan att behöva distanser (eller med adaptrar som funkar med gallren kvar), så vore det jättesnällt!
Funkar det att köra 6" fram och kapa kanterna så de inte sticker ut bakom gallret, och 5,25" som passar direkt bak (det jag läst mig till och funderar på att göra nu)? Tänker mig att någon här lär ha koll på sånt.
"Rakt in" finns inte, inte fram iaf. Det är en udda specialstorlek där, ca 5.5". 6.5" passar i hålet, men gallren passar inte då. 5.25" är för litet, passar med adaptrar, går att bygga så det inte syns.

Kapa kanterna på 6.5" finns det tokstollar som gör, men risken är överhängande att membranet kommer släppa där då. Bättre att köra på 5.25" med adaptrar isf.

Viss modifiering kommer likväl krävas, men slutresultatet kan göras i princip osynligt. Bakdörrarna har jag aldrig kört med högtalare i på en 940.
Som sagt 5.25 med adaptrar fram, 5.25 rakt av bak (dock är hålen små så man får kolla upp måtten på högtalarnas "baksida" om man inte vill kapa i plåten) och 3.5 går att trolla ner i instrumentbrädan med lite modifikation av gallren.

Sen kan tilläggas att hatthyllan har perforeringar från fabrik och det är redan hål i plåten så vill man ha dit högtalare (tror 6x9 kan passa?) är det snabbt gjort utan att hacka sönder något.

Åtminstone från årsmodell -93 är det dessutom fördraget el till alla 8 placeringar på sedaner.
För att få så mycket ljud som möjligt för pengarna i förarsätet är det värt att satsa så mycket som möjligt på framdörrarna. Jag har erfarenhet att montera 6*9 (utan slutsteg) i flertalet bilar med veka högtalare i framdörrarna med varierande grad av besvikelse som resultat, med slutsteg går det tvinga ur lite mer bas till resten av kupén däremot, men det var väl inte planen i detta fallet.

Att däremot få in så kraftiga högtalare som möjligt i framdörrarna och se till att de skallrar plåten så lite som möjligt gör väldigt stor skillnad.
Att sätta in lite bitumenmatta bakom högtalaren och på annan odämpad plåt i dörren, samt att se till så högtalaren sitter stadigt och tätt ger mycket. Bitumenmatta och annat dämpmaterial går köpa billigt på Biltema.
Jag lägger mig i utan att påstå att jag är särskilt kunnig, men jag uppgraderade min 240 alldeles nyligen med ny radio, antenn(!), sub och två 5,25". Där är det förresten det klassiska med att högtalarna inte kan sticka mer än 43 mm utan att slå i rutan, men det slipper du på 940. Väl? Min synpunkt rör baslådan. Den gör underverk och är en enkel sak i sammanhanget. Det finns så otroligt mycket att välja på även i 2000 kronorsklassen. Den passar fint i din nästa bil också, inte sant? Bara en tanke.
Tack för alla svar! Iden är att kunna lyssna på typ P3 och trafiken. I nuläget finns bara riktigt kassa högtalar som är halvvägs till stoft. Lär bli en plywood skiva bakom framdörrarna som jag kapar ur 5,25 ur, sen 5,25 bak också bara.. så fort black friday rean börjar på någon billjudsbutik. Baslåda funkar inte i skuffen men kan eventuellt skicka en under ett säte, så får se om det kommer någon (dyr som spelar hälften så bra antar jag) platt grej man kan skicka in.
Undersätesbasar ska nog inte föraktas. Det är ju inte hifi - utan vanligt välljud vi talar om. En "riktig firma" rekommenderade faktiskt Biltemas, men den går inte under i en tvåförti pga tvärstaget på stolen. Köpte en Pioneer, kompakt med modern teknik (inte pappelement, alltså), under 2k på rea och extremt kraftfull. Står på golvet. Kräver endast avsäkrad strömmatning, signal o "av/på-kabel". Allt säkert fördraget i din bil.
B230A konvertering

Enligt gällande regler så får du[…]

Jag har LED kitet från xenonkungen i mi[…]

Ingen mer som kan komma med nån idé m[…]

Imman kan i princip bara ha tre orsaker: 1 Bl&oum[…]