Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontuspf
Min vänstra stötdämpare bak läcker olja sa de på besiktningen. Finns det någon instruktion på detta? När man söker så kommer det mest upp info om V70N. Autodoc har en film de kallar för ”V70 2” men även den verkar visa en äldre modell. Men så här de även denna film kallad V70 III, är det rätt även om det står annan modellbeteckning?

Det verkar stämma med att dämparen inte går upp och in i lastutrymmet bak utan sitter under bilen.

Måste jag byta på båda sidor bak?

Har en V70II 2,5FT modellår 09 (tillverkad 08).
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo kallade modellerna V70, V70 N och V70 II. En del andra kallar dem V70, V70 2 och V70 3.
Som allt gammalt kan skruvarna sitta rejält fast, men bortsett från det är det tämligen enkelt att byta till samma sort som redan sitter där.
av Pontuspf
Något tips på vilken stötdämpare man ska välja? Har som sagt en V70II 2.5FT -09 (uttagen slutet -08). Vill inte ha nån lyx, bara att den funkar några år till i bästa fall.

Tidigare har det blivit många felköp när jag köpt på Biltema så köper nu mera oftast på Mekonomen fysiskt butik så det blir rätt. Men jag får inga träffar på deras sida, om nu inte stötdämpare brukar kallas nåt annat med? Men är man säker på vad det ska vara så kanske skruvat.se och liknande också funkar och är billigare?

Verkstaden ville ha 6000kr för jobbet så hoppas kunna undan tillräckligt mycket billigare att det är värt besväret göra det själv.
av Pontuspf
UnleashFusion skrev: tis 12 nov 2024, 01:16
Tack den kompletterade den andra filmen bra. Vid 4:00 så snackar han om momentet på den nedre bulten. 175Nm på tidigare modeller och 150Nm på senare. Vilket moment ska jag välja? Eller är det inte så himla noga, om man ställer den kring 160Nm...

Sen i filmen jag länkande till (autodoc) så trycker de upp allt med med en donkraft vid 0:25. Det görs inte på denna film. Är det inget måste?

Sen undrar jag om nån vet hur mycket man måste kunna hissa bilen? Jag har ingen billyft utan bara donkfraft och jobbar liggande på marken.
Användarvisningsbild
av apersson850
Pontuspf skrev:Något tips på vilken stötdämpare man ska välja?
Jag brukar köpa prylarna på Volvo. Det har inte hänt än att jag fått fel prylar, även om jag sen gjort jobbet själv.
Det är heller inte alls självklart att de är dyrare. Vid några tillfällen har jag kollat alternativ och Volvo var billigast. Åtminstone på vad jag kunde köpa över disk.
av Pontuspf
apersson850 skrev: ons 13 nov 2024, 16:47
Pontuspf skrev:Något tips på vilken stötdämpare man ska välja?
Jag brukar köpa prylarna på Volvo. Det har inte hänt än att jag fått fel prylar, även om jag sen gjort jobbet själv.
Det är heller inte alls självklart att de är dyrare. Vid några tillfällen har jag kollat alternativ och Volvo var billigast. Åtminstone på vad jag kunde köpa över disk.
Ok på senaste filmen UnleashFusion länkade till där det är två avsnitt sa han att just stödämparna var skitdyra så det var det enda han inte körde original på :)

Jag kan ju ringa Mekonomen och se om de ändå har nåt, men duger inte annars t.ex. denna? 437kr
https://www.skruvat.se/Stotdampare-P1035494.aspx

515mm står det.
Men så scrollar man vidare och nästa är denna där det står 289/463mm.
https://www.skruvat.se/Stotdampare-P1534684.aspx

Inte lätt veta om man köper rätt när de säger båda passar??
av V70Rob
Du skriver ju ingenstans om du har nivomat eller inte. Har du det så passar inga stötdämpare än original. Det krävs en modifiering, en sats med tillhörande stötdämpare, skruvar, etc.

Originaldämparna kostar en mindre förmögenhet, varför de flesta väljer att konvertera till vanliga stötdämpare. Jag tror att man i samma veva får byta fjädrarna också. Det finns trådar om det.
Wifi Hotspot

Dela från telefonen?

Nej, Volvos bättrings-sprayfärg är […]

H9 sockel är det, sen är det D3S på[…]

Byte av kupefläkt.

Bra påminnelse om att ta typ målartejp[…]