Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag undrar om någon här kan hjälpa mig tyda uppgifterna i bifogad bild
Vad registrerar exempelvis 3.0/100km är det kombinerat el bensin tillsammans eller vad hämtas uppgifterna ifrån då även snittet för elförbrukningen?
TA har länge stått på 9.0/100km bensin (förmodligen)
Till att idag ändras till 1.2/100km

Kör pure läget
Screenshot_20241101_164615_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20241101_164615_Volvo Cars.jpg (202.71 KiB) Visad 1300 gånger
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
TA är automatisk trip, bilen väljer själv vad den anser är en och samma resa den nollställs när bilen stått oanvänd i 4 timmar eller mer.
Förstår inte hur du menar att 3,0 skulle vara kombinerad bensin och el. Bensin mäts i liter och Elektricitet mäts i Watt.
Någonting skrev:TA är automatisk trip, bilen väljer själv vad den anser är en och samma resa den nollställs när bilen stått oanvänd i 4 timmar eller mer.
Förstår inte hur du menar att 3,0 skulle vara kombinerad bensin och el. Bensin mäts i liter och Elektricitet mäts i Watt.
Det är ju just det jag ställer frågan om hur ska det tydas?? TA visar sen 2 dagar tillbaka plötsligt 1.2/100km istället för 9.0 som den legat på före det, har kört Pure hela veckan?
sen vard registrerar TM? där den visar 3.0/100km?

fattar att 9.0/100km är körning med bensin men hur räknas resten av värdena??
Som jag förstått det räknas sträckan i km alltid totalt oavsett om du kör med el eller bensin. Förbrukningen l/100 km är endast för bensin. Har du startat med laddat batteri blir bensinförbrukningen därför låg. Men om du kör längre sträcka eller om du startat med tomt batteri blir förbrukningen högre.

Men det sagt finns det flera trådar här på forumet där man rapporterat att tidigare versioner av appen visat felaktiga värden jämfört med vad som visas i instrumentpanelen i bilen. Det är tydligen rättat nyligen.
MrSpock skrev:Som jag förstått det räknas sträckan i km alltid totalt oavsett om du kör med el eller bensin. Förbrukningen l/100 km är endast för bensin. Har du startat med laddat batteri blir bensinförbrukningen därför låg. Men om du kör längre sträcka eller om du startat med tomt batteri blir förbrukningen högre.

Men det sagt finns det flera trådar här på forumet där man rapporterat att tidigare versioner av appen visat felaktiga värden jämfört med vad som visas i instrumentpanelen i bilen. Det är tydligen rättat nyligen.
skumma grejer tycker siffrorna ändras även om jag inte använt en droppe bensin.
Jag får också konstiga siffror på TA. Står att den dragit bensin fast man kört i pure. Har elvärmare så ingen bränslevärmare. Även körjournalen visar fel siffror och funkar inte alls ibland.
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock […]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]

Om bilen låter "rrrrrrrrrrrrrrrrr"[…]