Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anywhere3844
#1594006
hullan skrev: mån 04 nov 2024, 09:11 Jag har märkt att när jag släpper gasen så stänger motorn av sig och rullar typ på frihjul. Men jag har också läst att ISGn ska hjälpa till vid körning ibland? Men inte fattat hur
Fattar inte heller. Verkar ju som att batteriet inte gör mycket för förbrukningen heller
av MrSpock
#1594015
hullan skrev: mån 04 nov 2024, 12:59 Ja det låter ju väldigt bra (läste artikeln) men förbrukningen ligger ju fortfarande på runt 0,7 så det känns ju bara som fina ord för att följa en meningslös miljöprofil
Det är ju mycket annat som skiljer, men vår XC60 MY22 AWD B4 Diesel är snålare än vår förra XC70 MY16 D4 (EDIT: AWD). Det skiljer c:a 1 l / 100 km. Säkert har mildhybriden bidragit till detta. Dessutom växlar den väldigt mjukt (känns faktiskt inte alls annat än på ljudet) och startar väldigt snabbt vid trafikljus. Men hade det funnits en laddhybrid diesel hade vi nog valt den.

EDIT: vår XC70 var också AWD.
Senast redigerad av 1 MrSpock, redigerad totalt 0 gånger.
av Anywhere3844
#1594029
MrSpock skrev: mån 04 nov 2024, 13:20
hullan skrev: mån 04 nov 2024, 12:59 Ja det låter ju väldigt bra (läste artikeln) men förbrukningen ligger ju fortfarande på runt 0,7 så det känns ju bara som fina ord för att följa en meningslös miljöprofil
Det är ju mycket annat som skiljer, men vår XC60 MY22 AWD B4 Diesel är snålare än vår förra XC70 MY16 D4. Det skiljer c:a 1 l / 100 km. Säkert har mildhybriden bidragit till detta. Dessutom växlar den väldigt mjukt (känns faktiskt inte alls annat än på ljudet) och startar väldigt snabbt vid trafikljus. Men hade det funnits en laddhybrid diesel hade vi nog valt den.
Jo, kanske är så. Jag har bara kört bensinversionerna och Volvos bensinmotorer är ju törstiga som få. Så 0,7 kanske är bra siffra för en bensin
av valln
#1594101
MrSpock skrev: mån 04 nov 2024, 13:20
hullan skrev: mån 04 nov 2024, 12:59 Ja det låter ju väldigt bra (läste artikeln) men förbrukningen ligger ju fortfarande på runt 0,7 så det känns ju bara som fina ord för att följa en meningslös miljöprofil
Det är ju mycket annat som skiljer, men vår XC60 MY22 AWD B4 Diesel är snålare än vår förra XC70 MY16 D4. Det skiljer c:a 1 l / 100 km. Säkert har mildhybriden bidragit till detta. Dessutom växlar den väldigt mjukt (känns faktiskt inte alls annat än på ljudet) och startar väldigt snabbt vid trafikljus. Men hade det funnits en laddhybrid diesel hade vi nog valt den.
Har xc70 4-cyl VEA?
av Desmodue
#1594147
Jag ligger på 0.58-0.60 på vår B4 bensin 2023 med DSG. Växellådan är ju helt fantastisk och nästan sömlös.
Man får lära sig att släppa gasen låååångt i förväg i ställert för att ligga på med gasen. Den rullar ju lätt 1-1.5 km, med motorn avstängd, på vanlig 80-väg med svagt medlut.
Men det ligger helt säkert klimatpolitik med i produktionen av B-modellerna.
Vår förra bil var en V70 D4 2016 med e finesser. den gick 160 mil på en tank. Jag kunde köra Malmö-Stockholm-Malmö på en tank. Jag körde fullastad med kampingutrustning under coronatiden, och tankade för säkerhets skull vid 150 mil och då drog den 0.45 vid pump.
av valln
#1594150
Det måste väl vara ett nytt påfund att bilen stänger av motorn vid frirullning?
Det har väl inte B4 diesel gjort förut?
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]