Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anywhere3844
#1593931
Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
av UnleashFusion
#1593938
Anywhere3844 skrev: sön 03 nov 2024, 18:26 Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
Vilken B4 , då både V60 och XC40 har 2 varianter (olika växellådor), den vanliga är geartronic men sen har dom även DCT
av hullan
#1593946
Anywhere3844 skrev: sön 03 nov 2024, 18:26 Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
Jag kan vara benägen att hålla med dig. Har en 2023 V60 B3 med DCT-lådan och förstår inte heller riktigt grejen? ISG:n används för att starta motorn men utöver det? Förbrukningen ligger på 0,66 ca
av hullan
#1593947
UnleashFusion skrev: sön 03 nov 2024, 19:12
Anywhere3844 skrev: sön 03 nov 2024, 18:26 Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
Vilken B4 , då både V60 och XC40 har 2 varianter (olika växellådor), den vanliga är geartronic men sen har dom även DCT
Han menar de B4 som kom 2023 tillsammans med DCT-lådan och kallas mildhybrid. Med ett 48v-batteri och en ISG istället för startmotor/generator
av Anywhere3844
#1593959
UnleashFusion skrev: sön 03 nov 2024, 19:12
Anywhere3844 skrev: sön 03 nov 2024, 18:26 Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
Vilken B4 , då både V60 och XC40 har 2 varianter (olika växellådor), den vanliga är geartronic men sen har dom även DCT
Kände faktiskt ingen direkt skillnad på lådorna. Kanske på XC40n, men den har en motorlampa som kommer och går, så kan ju vara att den inte mår helt hundra
av Anywhere3844
#1593961
hullan skrev: sön 03 nov 2024, 20:26
Anywhere3844 skrev: sön 03 nov 2024, 18:26 Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
Jag kan vara benägen att hålla med dig. Har en 2023 V60 B3 med DCT-lådan och förstår inte heller riktigt grejen? ISG:n används för att starta motorn men utöver det? Förbrukningen ligger på 0,66 ca
Exakt, 0,66 känns mycket för en mildhybrid. Min D4 ligger ju på 0,55 liksom. Nu är ju diesel och bensin två helt olika världar. Speciellt i Volvo som la alla sina ägg på dieseln.
av Anywhere3844
#1593962
hullan skrev: sön 03 nov 2024, 20:29
UnleashFusion skrev: sön 03 nov 2024, 19:12
Anywhere3844 skrev: sön 03 nov 2024, 18:26 Har nu kört en v60 B4 bensin och även en XC40 B4 bensin. Vilken otrolig besvikelse ifrån start till slut. Varför ens ha ett batteri om den inte hjälper till vid något tillfälle? Batterisymbolen i displayen bara sitta och retar en med sitt fulladdade batteri som inte används någonstans. Ryckig i lådan och tung att bromsa. Förbrukningen är ju lika hög som sin motsvarighet T4. Varför Volvo?
Vilken B4 , då både V60 och XC40 har 2 varianter (olika växellådor), den vanliga är geartronic men sen har dom även DCT
Han menar de B4 som kom 2023 tillsammans med DCT-lådan och kallas mildhybrid. Med ett 48v-batteri och en ISG istället för startmotor/generator
Så batteriet är bara till för att starta motorn? Istället för en startmotor typ? Viktmässigt lär det ju vara hål i huvudet. Tänkte att den skulle vara mer åt Toyota hållet där man kör helel i de lägre hastigheterna
av Anywhere3844
#1593984
StefanN skrev: mån 04 nov 2024, 06:55 Batteriet hjälper till vid körning med.
När då? För man har ju batteriikonen på displayen, den rör sig inte någonstans. Då kör jag ändå på väldigt ”optimal” för det. Med andra ord Stockholms trafik med mycket långsamma köer
av hullan
#1593992
Jag har märkt att när jag släpper gasen så stänger motorn av sig och rullar typ på frihjul. Men jag har också läst att ISGn ska hjälpa till vid körning ibland? Men inte fattat hur
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock […]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]

Om bilen låter "rrrrrrrrrrrrrrrrr"[…]