NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hersby
Hej. Jag har bytt framfjädrar på min V50 och efter detta ställer inte strålkastarna in sig rätt. Halvljuset för lågt.
Jag hör att motor startar för inställning och strålkastarna vickar till lite men förblir i ett lågt läge.

Jag råkade rucka/spänna reglaget på höger länkarm när jag bytte fjäder där, så att givarens läge förändrades.
Lederna på länkarna var också väldigt tröga, men det har jag lyckats reka och smörja upp så de nu rör sig lätt.

Jag har Vida och kopplade in för att kalibrera givaren. Det misslyckades dock för att volt-värdet var för högt, över 4 volt.
Jag gick in och läste i diagram och värdet visade ca 4,5 Volt. Bak var det ca 2,5 volt.

Jag tog då loss fästet och sköt upp reglaget en bit. Ingen förändring förrän jag sköt upp det rejält. Då blev det ca 0,5 volt. När jag försökte kalibrera i detta läge stod det att kalibreringen misslyckades för att värdet var under 1 volt. Oavsett vilket läge jag vrider armen på givaren så blir det inget värde mellan 1 volt och 4 volt
( det blir antingen 0,49 eller 4,49 Volt) och strålkastarna gnäller till och vickar till lite, men stannar i samma låga läge.

Är det någons som vet var felet är och hur jag åtgärdar det?
av Hersby
Jag upptäckte felet själv. Vinkeln på länkaget till lägesgivaren hade råkat komma framåt. När jag lossat nedre fästet på länkarmen och vinklade länkaget bakåt kom värdet inom toleranserna 1-4 volt och det gick att kalibrera. Nu ställer ljuset in sig rätt.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]