Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kro1997
#1585726
Hej!

Jag är helt ny på detta forum, men jag skulle behöva er hjälp.
Jag har en XC60 D4 2012 prefacelift R-Design som jag inte kan få i ordning.

Allting började med att bilen var i behov av rengöring av EGR och spjäll och diagnostik av DSTC Service Erfordras. Felet som triggade igång DSTC var relaterad till ingen kommunikation med SAS.
Jag valde också att köra diagnostik (har tyvärr inte tillgång till VIDA) för att kontrollera andra enheter.

Följande fel som jag fick upp:
U014000 Utebliven kommunikation med central elektronikstyrenhet
U010000 CAN: Ingen kommunikation med motorstyrdon
C100086 Funktion utförskontroll (HDC) Beräkningsfel
U012600 CAN Bus ingen kommunikation med SAS
P156400 Insprutningspumpstyrenhet begär reducerad bränslemängd
P060D00 Intern styrenhet gaspedalläge kontrollkrets/Öppen
P212582 Spjäll/pedallägesgivare kontakt krets E - kontrollkrets/öppen/låg vätskenivå
P212700 Spjäll/pedallägesgivare kontakt krets E - kontrollkrets/Öppen/Generellt signalfel
P213800 Spjäll/pedallägesgivare kontakt D/E, spänningssamband intervall/prestanda
B11D453 Låghastighets kollisionsdämpning genom inbromsning inaktiverad
B11D487 Låghastighets kollisionsdämpning genom inbromsning inaktiverad - CAN Bus fel/Can Meddelande saknas PERMANENT
U000112 Höghastighets CAN-kommunikationsbuss - för hög spänning eller kortslutning till högre spänning
U012600 CAN-Bus ingen kommunikation med SAS
P093112 Växelspärrsolenoid för hög spänning eller kortslutning till högre spänning
U000100 CAN-Bus HS Kommunikation - Generellt Fel
P072500 Motorvarvtalsingångskrets Generellt Fel
P171900 Signal vridmoment Generellt Fel

Alla dessa fel lyckades jag radera efter att ha rensat spjäll och EGR. Även DSTC varningen försvann av sig själv. Skulle ut och provköra bilen för att se om allting fungerar. Efter att ha kört cirka 20 km så fungerade allting, men helt plötsligt kom det en smäll från lådan som gick in i N-läge av sig själv, mätarna slutade fungera och massa varningar kom upp:
1. CEL-lampan
2. Antisladd
3. ABS
4. SRS-lampa
5. DSTC Service Erfordras
6. Bromsfel stanna snarast
7. Parkeringshjälp Service Erfordras
8. Parkeringsbroms Service Erfordras
9. SRS Service Erfordras
10. Motorprestanda begränsad
11. Motorfel
12. Laddningsfel Service Erfordras
13. Startspärr Nytt Försök
14. Kylvätskesystem Service Erfordras
15. Styrservo Service Erfordras
16. Växellåda Service Erfordras

Jag stängde av bilen i hopp om att det kanske var nåt sporadiskt elfel, men då vägrade bilen starta, lådan låste sig och bilen kände inte av växeln den befinner sig i (Ett streck på displayen där växeln visas). Trippmätaren och yttertemperaturen visade också streck. Bilen reagerade inte heller på nyckeln när jag tryckte på att låsa respektive låsa upp bilen.
Efter en timmes kamp så hittade jag stället där man manuellt kan flytta växelväljaren för att få in den i N-läge och kunna bogsera.
Efter att ha bogserat bilen tillbaka så ringde jag min bekant som är mekaniker och han sa att han hade liknande fall. Visade sig vara en grön kabel som var trasig.
Efter att ha ryckt i installationen som går från säkringsdosan under en stund så kom allting tillbaka och bilen kom tillbaka till livet... för att dö helt igen efter 20 min. Jag har ingen kommunikation med bilen så länge den är ´´paralyserad´´.

Någon som har varit med om liknande innan och kan hjälpa mig?

Batteriet var bytt för ett par månader sedan. Jag har börjat kolla kablar men jag hittar ingen skadad än

Senaste avläsningen av felkoder visade följande:
P0725
P1719
P193B
Användarvisningsbild
av Kaxe
#1593833
Kolla in denna youtubefilmen från mackans garage
B230A konvertering

Enligt gällande regler så får du[…]

Jag har LED kitet från xenonkungen i mi[…]

Ingen mer som kan komma med nån idé m[…]

Imman kan i princip bara ha tre orsaker: 1 Bl&oum[…]