av PhilipEriksson - tis 29 okt 2024, 23:15
- tis 29 okt 2024, 23:15
#1593475
[url]Tjena! Köpte nyligen en 944 som har gått ynka 22k mil ägd av ett äldre par sedan 2002 innan den ägaren jag köpte den av som ägde den i 6 månader, b230fb med en m47. Köpte som vanligt ett eventuellt problem
Ett ljud, skrapande gissningsvis kanske ifrån kuggarna i diffen uppstår vid motorbroms. Ljudet låter precis som att det kommer från bakaxeln och är som absolut värst i 1 och 2an vid motorbroms men tycker att det låter även när man rullar med kopplingen inne samt neutral fast betydligt lägre. När jag kollade på bilen hörde jag ljudet direkt men då var säljaren snabb att påpeka att det var stöd lagret till kardanen, då jag lite snabbt googlade så läste jag att det kunde göra missljud och var relativt vanligt på dessa bilarna.
Efter en hel del lyssnande blir jag inte riktigt klok på det. Nu har jag märkt att ljudet blir aningen högre vid rullning när jag har kopplingen inne och är på väg att lägga i en växel, 1an eller 2an och förblir så när växeln är i, det är de som strular till det för mig. Varför skulle det ändra på ljudet ifall det kommer från diffen? Kan de vara så att de blir ett litet tryck på diffen även när kopplingen är inne när man lägger i en växel. Eller är det så att problemet ligger i växellådan. Jag känner inget konstigt ifrån växelspaken när ljudet uppstår.
Har läst en del om pinion pre load kan detta vara vad jag upplever? Har så oerhört svårt att tro att där är något allvarligt fel på denna drivlinan om man tittar på historiken och mig veterligen så är det inget vanligt fel som jag upplever.
Värt att tillägga är att där är absolut 0 missljud när bilen är stillastående, varken från koppling eller växellåda utan endast så fort bilen kommer i rullning.
Jag har kontrollerat oljan i diffen och den verkar vara ok.
Jag har beställt ett nytt stöd lager till kardanen och ny olja till diffen, tänkte plocka av och se hur det ser ut bakom locket samt kontrollera oljan i växellådan,
Ska även låna hem ett stetoskop för att försöka lokalisera missljudet.
Bifogar en video där jag filmar vad jag tror är ljudet jag hör under färd. Högst osäkert då jag tycker det låter som absolut värst ute vid hjulhubbarna men tvekar på att ett hjullager kan ha dessa symptom?
[/https://youtube.com/shorts/op8dPKjwnr4? ... vPRPnuAIPF]
Jag skulle uppskatta tips av alla som är mer kunniga än mig och av dom som kanske har haft samma problem som mig
Ett ljud, skrapande gissningsvis kanske ifrån kuggarna i diffen uppstår vid motorbroms. Ljudet låter precis som att det kommer från bakaxeln och är som absolut värst i 1 och 2an vid motorbroms men tycker att det låter även när man rullar med kopplingen inne samt neutral fast betydligt lägre. När jag kollade på bilen hörde jag ljudet direkt men då var säljaren snabb att påpeka att det var stöd lagret till kardanen, då jag lite snabbt googlade så läste jag att det kunde göra missljud och var relativt vanligt på dessa bilarna.
Efter en hel del lyssnande blir jag inte riktigt klok på det. Nu har jag märkt att ljudet blir aningen högre vid rullning när jag har kopplingen inne och är på väg att lägga i en växel, 1an eller 2an och förblir så när växeln är i, det är de som strular till det för mig. Varför skulle det ändra på ljudet ifall det kommer från diffen? Kan de vara så att de blir ett litet tryck på diffen även när kopplingen är inne när man lägger i en växel. Eller är det så att problemet ligger i växellådan. Jag känner inget konstigt ifrån växelspaken när ljudet uppstår.
Har läst en del om pinion pre load kan detta vara vad jag upplever? Har så oerhört svårt att tro att där är något allvarligt fel på denna drivlinan om man tittar på historiken och mig veterligen så är det inget vanligt fel som jag upplever.
Värt att tillägga är att där är absolut 0 missljud när bilen är stillastående, varken från koppling eller växellåda utan endast så fort bilen kommer i rullning.
Jag har kontrollerat oljan i diffen och den verkar vara ok.
Jag har beställt ett nytt stöd lager till kardanen och ny olja till diffen, tänkte plocka av och se hur det ser ut bakom locket samt kontrollera oljan i växellådan,
Ska även låna hem ett stetoskop för att försöka lokalisera missljudet.
Bifogar en video där jag filmar vad jag tror är ljudet jag hör under färd. Högst osäkert då jag tycker det låter som absolut värst ute vid hjulhubbarna men tvekar på att ett hjullager kan ha dessa symptom?
[/https://youtube.com/shorts/op8dPKjwnr4? ... vPRPnuAIPF]
Jag skulle uppskatta tips av alla som är mer kunniga än mig och av dom som kanske har haft samma problem som mig