Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1593475
[url]Tjena! Köpte nyligen en 944 som har gått ynka 22k mil ägd av ett äldre par sedan 2002 innan den ägaren jag köpte den av som ägde den i 6 månader, b230fb med en m47. Köpte som vanligt ett eventuellt problem :crying:

Ett ljud, skrapande gissningsvis kanske ifrån kuggarna i diffen uppstår vid motorbroms. Ljudet låter precis som att det kommer från bakaxeln och är som absolut värst i 1 och 2an vid motorbroms men tycker att det låter även när man rullar med kopplingen inne samt neutral fast betydligt lägre. När jag kollade på bilen hörde jag ljudet direkt men då var säljaren snabb att påpeka att det var stöd lagret till kardanen, då jag lite snabbt googlade så läste jag att det kunde göra missljud och var relativt vanligt på dessa bilarna.

Efter en hel del lyssnande blir jag inte riktigt klok på det. Nu har jag märkt att ljudet blir aningen högre vid rullning när jag har kopplingen inne och är på väg att lägga i en växel, 1an eller 2an och förblir så när växeln är i, det är de som strular till det för mig. Varför skulle det ändra på ljudet ifall det kommer från diffen? Kan de vara så att de blir ett litet tryck på diffen även när kopplingen är inne när man lägger i en växel. Eller är det så att problemet ligger i växellådan. Jag känner inget konstigt ifrån växelspaken när ljudet uppstår.

Har läst en del om pinion pre load kan detta vara vad jag upplever? Har så oerhört svårt att tro att där är något allvarligt fel på denna drivlinan om man tittar på historiken och mig veterligen så är det inget vanligt fel som jag upplever.
Värt att tillägga är att där är absolut 0 missljud när bilen är stillastående, varken från koppling eller växellåda utan endast så fort bilen kommer i rullning.

Jag har kontrollerat oljan i diffen och den verkar vara ok.

Jag har beställt ett nytt stöd lager till kardanen och ny olja till diffen, tänkte plocka av och se hur det ser ut bakom locket samt kontrollera oljan i växellådan,
Ska även låna hem ett stetoskop för att försöka lokalisera missljudet.

Bifogar en video där jag filmar vad jag tror är ljudet jag hör under färd. Högst osäkert då jag tycker det låter som absolut värst ute vid hjulhubbarna men tvekar på att ett hjullager kan ha dessa symptom?
[/https://youtube.com/shorts/op8dPKjwnr4? ... vPRPnuAIPF]

Jag skulle uppskatta tips av alla som är mer kunniga än mig och av dom som kanske har haft samma problem som mig :-)
#1593524
PhilipEriksson skrev: tis 29 okt 2024, 23:15 Har läst en del om pinion pre load kan detta vara vad jag upplever?
Oljud när man rullar utan växel i/koppling nere eller motorbromsar är ett "klassiskt" symptom på för stort lagerspel.

Lasten när motorn driver trycker pinjongaxeln in i det inre lagret och flyttar lagerspelet till kardansidan där det inte direkt finns nåt som kan skava om det hamnar lite snett, medan motorbroms/frjihjul drar pinjongaxeln ur det inre lagret så lagerspelet hamnar på kuggsidan och kugghjulen kan hamna lite snett i förhållande till varann.
#1593532
atteatte skrev: ons 30 okt 2024, 12:59
PhilipEriksson skrev: tis 29 okt 2024, 23:15 Har läst en del om pinion pre load kan detta vara vad jag upplever?
Oljud när man rullar utan växel i/koppling nere eller motorbromsar är ett "klassiskt" symptom på för stort lagerspel.

Lasten när motorn driver trycker pinjongaxeln in i det inre lagret och flyttar lagerspelet till kardansidan där det inte direkt finns nåt som kan skava om det hamnar lite snett, medan motorbroms/frjihjul drar pinjongaxeln ur det inre lagret så lagerspelet hamnar på kuggsidan och kugghjulen kan hamna lite snett i förhållande till varann.
Hmm okej tack för svar!
Värt att tillägga till detta är att jag har känt på kardanaxeln och tyckte inte jag kände något spel upp och ner i lagret. Om jag har förstått detta rätt så borde där även kännas ett spel där. Men kanske bara känns med kardanen bortkopplad från diffen?
Om jag plockar bort bort diffkåpan, finns där något jag kan känna efter eller se för att på så sätt utesluta detta förutom gissningsvis mängder med metallspån?
Ifall det visar sig att det är just detta felet jag upplever, vad finns där för återgärd, om jag har förstått de rätt sitter där en preload mutter bakom kardanen som eventuellt ska kunna backas ur ifall man har otur. Är det även så på dessa bilarna?
Eller är det så att lagret måste bytas
#1593533
Kan du känna nåt spel in och ut, så att säga? Du kan ju vrida på kardanen eller hjulen och samtidigt kolla efter rörelse in och ut, men antagligen går det inte se nåt om det inte är tokfel, tror spelet ska vara någon tiondels mm.
Spelet ändrar väl sig oftast inte utan att det hänt nåt med lagren, och det är ju demontering som gäller för att kunna inspektera lager och banor.
#1593650
atteatte skrev: ons 30 okt 2024, 13:32 Kan du känna nåt spel in och ut, så att säga? Du kan ju vrida på kardanen eller hjulen och samtidigt kolla efter rörelse in och ut, men antagligen går det inte se nåt om det inte är tokfel, tror spelet ska vara någon tiondels mm.
Spelet ändrar väl sig oftast inte utan att det hänt nåt med lagren, och det är ju demontering som gäller för att kunna inspektera lager och banor.
So far, so good. Har haft av difflocket och kollat. Inga större mängder av konstigt spån eller större bitar. Lite glitter var där i oljan men det förväntar jag mig efter 22k mil. Alla kuggar var jag kunde se såg okej ut och var jämnt slitna. Tog även av kardanen och kände på muttern till preload men då jag inte vet hur många nm den skulle dras till så vågade jag inte, men den var iallafall inte lös nog att dra runt med ett spärrskaft, inte heller något läckage därifrån. Där var ytterst lite glapp upp och ner samt in och ut men det kunde man endast känna, inte se.
Jag börjar utesluta att diffen inte är problemet med mitt missljud, har däremot dålig koll då jag aldrig har arbetat med diffar mer än när jag gick i skolan :-D

Tog några bilder samt film som jag kan lägga ut här ifall någon kan se något som inte jag ser.
Ljudet diffen gav ifrån sig var ett klickande ljud vilket man hör i videon, däremot så har jag läst nånstans att de låter så här ifrån dessa utan belastning? Så där av normalt.

https://youtube.com/shorts/46hNzSK4jKE? ... isKvU1P6uY
IMG_4226.jpeg
IMG_4226.jpeg (1.58 MiB) Visad 1733 gånger
IMG_4230.jpeg
IMG_4230.jpeg (2.39 MiB) Visad 1733 gånger
IMG_4229.jpeg
IMG_4229.jpeg (2.01 MiB) Visad 1733 gånger
Då är min sista fråga för tillfället, Kan detta i slutet av dagen bara vara ett stödlager som är helt kass och ändrar ljud pga belastning och där av låter värst vid motorbroms? Ett nytt stödlager är på ingång men tar evigheter från autodoc :-/
#1593685
Angående ingående axel (pinjong axeln) så är den shimsad till rätt läge mot kronhjulet. Den är alltså "dragen i botten" med moment och kan inte "dras mer" för att minska glappet. Det glapp där är nu är slitage och ska det göras något får du (som skrivits ovan) shimsa om den. Och då kanske även kronhjulets läge.
#1594410
Hade ljudet du beskriver på min 740.
Ett kraftigt skrapande ljud som blev värre med belastning och som följde hastigheten.
Bytte stödlagret och ljuder försvann.

Som tidigare nämnt går det inte riktigt se med blotta ögat utan det är demontering som gäller.
Var noggrann med att märka upp kardanen innan du drar isär den så du inte får obalans!

Behöver byta bränslefilter på min […]

..den brinner i klass med bensin fast renare, ia[…]

Baklucka V70 2002

Är det ingen som har erfarenheter av probleme[…]

Nu är bränslefiltret bytt. Motorn starta[…]