Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1593593
Hög oljeförbrukning hos D4 med framhjulsdrift (även kallad VEA-motor) som kom 2014.
Det finns säkert exemplar som inte är berörda eller som har blivit åtgärdade men det kan man aldrig veta innan ett köp om det inte finns "på papper".
av Wallner77
#1593595
japp, tack, det är noterat sedan tidigare. Det blir en 136 hk eller 163 hk variant (D3/D4). Tror den VEA motorn med problemen är på 181 hk (kan ha fel).
Användarvisningsbild
av apersson850
#1593596
Wallner77 skrev:Hur vanligt är det med problem i kabelhärvan i motorutrymmet?
Den glömde jag, för det var ganska tidigt som jag hade det haveriet. En vass gjutkant på batterihyllans undersida sågade genom kabelhärvan där under. Blev en hel flock till synes orelaterade fel när det hände.
Kom på att jag har bytt ett bromsok bak också. Damasken hade spruckit och sen går det förstås bara på ett håll.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av emtor
#1593632
Har bytt hjullager framme på min V70. Motorn (D5) är ju tung så framvagnen får lite extra stryk, men huvudorsaken tror jag var ett djupt hål i vägen utanför Pajala. Hjullager gillar inte sådana smällar.
Spindelledet är nitat fast i länkarmen så jag bytte dom också. Man får köpt lösa spindelled, men då måste man slipa bort dom gamla nitarna och ersätta dom med bultar.
av Erik Å
#1593634
Att hjullagren fram tar slut tror jag i första han beror på att det kryper in rost på lagerytorna vid axeltätningen, rostens skrovliga yta svarvar ur tätningen och sen får saltvatten och smuts fullt tillträde.. Håller på med ett experiment; sprayar lite olja på insidan av hjullagret en gång om året för att hålla rosten borta. Återkommer med resultat om några år :-D
Styr- och spindelleder verkar hålla minst dubbelt så länge om man lyfter gummibälgen (på nya delar, svårt göra på plats) och helfyller bälgen med fett. Sen finns det ingen plats för saltvattnet att komma in. Även styr- och spindelleder verkar drabbas av snarlikt problem som hjullagren; pinnen rostar och skapar en kapillär där vatten kryper in till kulan som rostar och "filar ur" sätet. Regelbunden smörjning håller rosten borta och därmed tätar bälgen som avsett :-)
Och spola ALDRIG med högtryckstvätt mot hjullager. Tror att jag dödade ett på så sätt :-/
På nyare Volvo, som saknar underredsmassa, är det förmodligen viktigare än någonsin att inspektera undersidan varje år och stoppa eventuella rostangrepp tidigt.
av William85
#1593670
Det dyraste typfelet är att de har så högt andrahandsvärde och därmed är dyra även fast det nu börjar bli rätt gamla bilar :-)

Men det är väl som det är och med en köpkrets från 15 år till 80 år så finns det alltid en köpare när man vill sälja. Så hitta en bil som verkar vettig och ta det därifrån. En billig som gått långt eller en dyr som gått lite, bägge kan vara bra köp. :-)
Användarvisningsbild
av johnnype
#1593676
William85 skrev:Det dyraste typfelet är att de har så högt andrahandsvärde och därmed är dyra även fast det nu börjar bli rätt gamla bilar :-)

Men det är väl som det är och med en köpkrets från 15 år till 80 år så finns det alltid en köpare när man vill sälja. Så hitta en bil som verkar vettig och ta det därifrån. En billig som gått långt eller en dyr som gått lite, bägge kan vara bra köp. :-)
Ville bara trycka på gilla knappen!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1593682
William85 skrev:Det dyraste typfelet är att de har så högt andrahandsvärde och därmed är dyra även fast det nu börjar bli rätt gamla bilar :-)
Det där är sånt som Volvo officiellt brukar säga "Det är inget fel, det är en egenskap".
#1593751
Har kört snart 12.000 mil med min V70 2012 på drygt 4år. Köpte den när den hade gått 14k mil (idag snart 26k).

Dieselvärmaren pajade vid 19k mil. (Har inte orkat bry mig om att laga den.... :oops: )
Dom omtalade bussningarna i bakvagnen havererade helt för några månader sen. Tyckte det var lite halvbökigt att byta dom trots att jag hade verktyget.
I övrigt har jag bytt bromsok bak och skivor fram. En länkarm i fram är också bytt. Är väl iofs att betrakta som slitagedelar.

Vad gäller rost så tycker jag att karossen i sig (det man ser) klarar sig bra, FÖRUTOM kanten ovanför vindrutan. Gäller att ha koll på den och åtgärda stenskott, helst montera en skyddande list där.

Undertill däremot så är det ordentligt brunt, egentligen överallt, även bakom plastpaneler och annat "skydd". Rostskyddet är ju sämre i denna generation än tidigare generationer, vilket verkligen inte är något unikt för just V70.
Lite komiskt att mina 30+år gamla Volvo 240 är trevligare att betrakta underifrån än en 12år gammal V70.
#1593802
Tricket med P3 bilarna är att alltid ha ett lätt oljeläckage från oljefilterhuset, då skyddas underredet från rost och oljan håller sig fräsch eftersom man måste fylla på 5dl var 100:de mil.

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]

Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]

Bakljus v70 2007

Hej! Har lyckats få loss det mellersta baklj[…]