Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu går den igen! Bara en sak som är konstig, då jag trycker på gasen börjar den hacka och stannar nästan. Om jag gasar försiktigt så går det men om jag gasar för snabbt händer det, man märker belysningen på instrumentbrädan orkar inte med. Undrar om det bara är batteriet som börjar bli slut, eller nåt med tändningen, eller nånting annat?
Tror jag vet vad det beror på, det var lite slappt i själva gasvajern, jag fipplade lite med den och nu känns den mera spänd än innan, jag kan t änka mig det var orsaken, om inte spjället hinner med vad motorn tror positionen på spjället är. Jag får testa imorgon nu känner jag mig färdig för ikväll.
Några bilder annars från tidigare. Nya vakuumlinjer här, de är gjorda från bränsleslang. Jag tror det håller bättre.
Bild

Och såhär stängde jag permanent av varmluftsfunktionen, även pluggat vakuumlinjen.
Bild

Bränsleslang ersatte plaströret i vevhusventilationen
Bild

Kort video där motorn går på tomgång, detta var första starten, lite nervös var man allt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fegisar som jag brukar dra runt motorn försiktigt för hand efter rembytet innan man kickar in startmotorn. ;-)
När det blir vinter och minusgrader kan du ju släppa lite på varmluftsblockeringen
Har du kollat hur mycket sot det sitter på insugsventilernas översida? Vore intressant att veta.. :-)

Och som sagt, prova att spraya skyddsolja där du har rost och korroderad aluminium, den gör underverk :party:
Men inte på remmar, slangar, avgas eller AC-kompressorns koppling!
skyddsolja.PNG
skyddsolja.PNG (113.71 KiB) Visad 2621 gånger
Klart jag drog runt motorn för hand efteråt, två hela varv runt som jag läst proceduren ska vara. Och det linjerade upp. Fortfarande pirrigt!

Har inte kollat nåt på ventilerna nä

P.S.
Upptäckte ju en annan sak, ena sidan av bakstötfångaren hänger ner då jag kollar noggrannare så fästet verkar ha rostat sönder. Jag tror jag sett detta innan i nån youtube video och man borde kunna ta av hela stötfångaren och göra nya fästen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Japp, U-konsolerna som håller bakre stötfångaren övergår spontant till järnmalm :-D
Även de fyrkantiga rörbitarna mot karossen, där har det funnits reparationssats men den var rätt dyr.
Ska se om jag hittar bilder..
viewtopic.php?f=16&t=165640

ska finnas mer om konsolerna, återkommer..
viewtopic.php?t=151313
viewtopic.php?f=16&t=162558

Här är renoveringsbitarna! Scrolla ner ca 2/3 av sidan
viewtopic.php?f=16&t=92744&start=20

Se upp förresten, stötfångaren på 850-S/V70 är olika på sedan respektive kombi; alu-balken är olika hög och fästena därmed olika
Tack för bilderna, ska se om jag kan tillverka nya plåtar i nåt grövre eller om det blir å köpa. Jag behöver köra bilen idag ska de om jag kan tillfälligt fixa med nån järntråd eller nåt :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Silvertejp och ståltråd är icke att förakta :-D
Här är listan över rostkänsliga punkter på P80, du får själv välja om du vill veta eller vara lyckligt ovetande :-D
viewtopic.php?f=16&t=151246&p=1332766#p1332766
#__++&$@#_! Skulle byta termostaten efter sista sköljningen!!!! Den bakre torxskruven föll ner mellan insuget nånstans!!!! Jag är så jäkla ##$&... Allt fallerar på en skruv i nån fingänga

E: bort med lite svordomar
Senast redigerad av 1 DennisCA, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 49

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]