Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591602
Ska bränslepumpen gå igång en kort stund när tändningen slås på (läge II) ?

På min går bränslepumpen endast när motorn är igång, ingenting med endast tändning på.

Förpumpen i tanken är trasig och går inte alls, ström finns till pumpen med motorn igång, den ska bytas ut.
Även reläet till bränslepumparna ska bytas.

Har haft en 740 GLE med samma motor, där gick pumpen en kort stund med tändning på.
av Rödsorken
#1591619
Ja, man ska höra pumpen (-arna) i läge II. Du kan behöva lyssna i tankhålet ordentligt när en kompis slår på tändningen.
Själv kommer jag att prova denna kraftigare tankpump den dagen jag får problem: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa ... s-342.html
Den gör således huvudpumpen undertill överflödig. Filter måste man ha , såklart. (Den går inte att ha på Volvo med mekanisk insprutning - K-jetronic, men du har väl LH-Jetronic 2.2?)
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591634
Jag har kollat att pumpen i tanken inte går, provat med batteri direkt till pumpens ledning och den var tyst.
Kabeln fram till pumpens anslutning är hel, mätt med multimeter och motor igång, ca 13 v till pumpen.

Det är CI systemet i B230E -88, mekanisk insprutning (K-Jetronic).
Finns en tryckackumulator under bilen som huvudpumpen är ansluten till.
Bränslefiltret finns i motorrummet.

Hade för länge sen en Volvo 740 GLE med samma motor, där gick pumparna en kort stund med tändning på.
Fyllde upp bränslefiltret när det var bytt genom att slå på och av tändningen några gånger.

Nu gick det inte på denna bilen då pumpen bara går antingen med motor igång eller när startmotorn går.

Ska ändå byta pumpreläet, får se om det gör någon skillnad, annars är det något annat som inte fungerar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1591635
Var inne på Volvos original katalog på nätet av en annan anledning. Kollade då på 240 och tankpump, hittade ingenting om det. Främre pumpen hittade jag, tankarmaturen hittade jag. Men ingen tankpump. Tanken har ju en helt annan form, jämfört med med t.ex 740. Har 240 verkligen en pump i tanken som t.ex 740 har.
Renoverade en gång i tiden en 245 -77 (rostlagningar och hellackering), en fd polis bil med K-jetronic insprutning. Den hade bränslepumpen vid tanken, inte i tanken utan bredvid tanken bak i bilen. Har ingen aning om där var pump i tanken, men visst kom det en ny tank till -78 års modell. Kanske tankpumpen kom då......
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591636
Det är skillnad på årsmodeller, - 1977 och tidigare hade inte förpump i tanken, efter 1977- hade 240 förpump i tanken.

Slanganslutningen satt inte från tankgivaren på de med huvudpumpen vid tanken, där satt anslutningen direkt från tanken, långt nere.

Även tidigare modeller kan vara ombyggda med förpump.

Läste om det i ett servicemeddelande.

Har för länge sedan haft en Volvo 264 GL -76, den hade förpump i tanken.

Huvudpumpen orkar inte suga upp bränslet från tanken, först genom en sil och en trasig förpump.
Huvudpumpen låter högt när nivån är under halvtank.

Finns säkring till förpump och pumpreläet är grönt, samma som 740 har med mekanisk insprutning.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591646
Fick loss tankgivaren efter lite besvär med slangklämma som rostat.

Det ser ut som att det finns en pump i tankgivaren.
Bilagor
20241011_122025-1024.jpg
20241011_122025-1024.jpg (45.21 KiB) Visad 1946 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591673
Har nu bytt förpumpen och nu går den.
Gamla pumpen testade jag med ett batteri och den går inte alls så den är trasig.

Bytte även reläet till bränslepumparna, inget fel på den gamla.

Fortfarande samma sak, bränslepumparna går endast när motorn är igång eller när startmotorn går.
Kanske ska vara så på 240 med mekanisk insprutning ?

Varm motor, stänger av, väntar några sekunder, startar om, motorn startar men stannar, vad kan det bero på ?
Startar direkt om man håller halvgas och går normalt i tomgång.

Vet att tillsatsluftsliden inte öppnar som den ska, men den är helt stängd när motorn är varm den påverkar varmstart.
Kallstartventilen är hel, mätt med multimeter.
Vet ej om den ger bränsle.
Samma sak vid kallstart, startar men stannar.

Sökte luftläckor vid grenröret, enda jag hittade var att EGR röret gick att röra på, lossade muttern smörjde gängan och drog åt den nu sitter den fast.

Hittade en slangvinkel med stort hål i vinkeln, till vacuumslangen som går till tändfördelaren och EGR ventilen.
Men det kan knappast ha påverkat motorstart.
Nu fungerar EGR ventilen.
Bilagor
slang-1024.jpg
slang-1024.jpg (29.48 KiB) Visad 1236 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1591694
VolvoNisse skrev:Fortfarande samma sak, bränslepumparna går endast när motorn är igång eller när startmotorn går.
Kommer inte ihåg om K-jetronic pumparna går på tändning på. Men på LH gör det inte alltid det. Vissa gör det, vissa gör det inte. Min 745-a med LH 2.4 går inte pumparna med tändning på, har aldrig gjort. (i min ägo) Men det spelar ingen roll, där är fullt tryck innan motorn gått ett varv.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1591695
Sökte och läste på flera andra ställen och kom fram till att pumparna ska endast gå när startmotorn används eller när motorn går, så där fungerar allt som det ska, trycket byggs upp medan startmotorn går.
Fälg. Pulsar 940

Någon som vet måttet på Centrums[…]

Nej, Volvos bättrings-sprayfärg ä[…]

Har ju precis bytt fjäderben. Bäst att k[…]

OM RYSSEN KOMMER

Nu är ju ryska piloter kända för a[…]