Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Det går att beställa en Core utan Edition i Sverige men tror inte någon gör det.
Av någon anledning är inte Edition bilarna med i bygg din bil så där är en Core snik snik de börjar med ett Co2 på 22g/km som har elräckvidd på 80km men den är ju dyrare o mindre utrustad än Edition bilarna
Användarvisningsbild
av Robbi
perhall skrev:Jo, i praktiken skiljer det ju så.
Men jag tänkte på WLTP-siffran, den mäts alltid under samma förutsättningar.
De begagnade 2024 som är ute verkar ha 67, de nya 80. Det är en förbättring med 20 procent så jag undrar om det i verkligheten är så mycket och vad som gjorts.
Jag hade 80 i början och sedan började jag köra och min gick ner till 75 på sommaren. Det beror på mitt körmönster och inget annat. Det är precis samma på 24 och 25.
av Neomannen
Det som kommer avgöra är ert körmönster.och årstid. Det är det som kommer visas i bilen. När min fru haft bilen så kryper rangen uppåt 75 vid full laddning. Efter jag har haft den så har den ca 70.

Om bilen har elvärmare (senare delen av 23(?) till 25 kommer avgöra rangen på vintern och om den använder bensinmotorn för att värma kupén. Jag har en 25 på 20". Ska bli intressant i vinter för den har elvärmare vad jag förstår, det kommer påverka mycket förväntar ja mig.

Däcken och kanske val av fälg borde påverka mest när det kommer till utrustningen.
av Supfam
MY24 XC60 här. Jag har 18” fälgarna. En annan på jobbet kör MY25 med 20” och vi har snarlik räckvidd, är snarare körstilen som gör att jag tar mig längre.

57,3 km. 39 km kvar i räckvidd. Teoretiskt alltså 96,3 km.

Hade jag fortsatt köra hade garanterat hamnat nära 90 km.

Man ska inte stirra sig blind på räckvidden. Det är inte bara körstilen som skiljer, även vägen i sig gör stor skillnad. Har man kurvig väg med många uppförsbackar blir räckvidden kortare, medans jämn och rakare väg ger längre räckvidd.
Robkwi skrev: lör 05 okt 2024, 00:44

WLTP är drömsiffor, de kommer man sällan (eller till och med aldrig) upp i.
IMG_0923.jpeg
IMG_0923.jpeg (178.14 KiB) Visad 887 gånger

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]