Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1590551
När saker har gått åt skogen dyker det alltid upp folk som säger -"vad var det jag sa" :-D
Men visst, jag har själv stått på utsiktspunkten vid Northvolt under byggtiden och tänkt, "det här är vansinne". "Too big to fail", haha
Har jobbat periodvis åt underleverantörer åt Volvo Cars, vet hur osäker tillvaron är för underleverantörer i bilindustrin. Kontrakten kan ta slut över en natt och i stället vändas till dyra skadeståndsprocesser.
#1590567
Alla vet nog att jag varit tveksam sedan dag och är förvånad att de tog sig såhär långt, men det verkr finnas oändligt med stupid money att kasta efter projekt år ut och år in i denna värld. Jaja, det är inte KK ännu och jag tippar på att de kommer få någon sorts stöd i sista minuten så de kan gasa några månader till innan KK, sedan köps konkursboet upp för en spotstyver och någon form av industri lär växa där men inte en batterifabrik med namnet Northvolt och nuvarande ägare kommer aldrig sätta sin fot där igen.
#1590761
Derank skrev:spelar ju ingen roll om du så pytsar in tusen miljarder så länge de inte får till produktionen.
Vad är det för problem med produktionen?
Det finns viss produktion som jag förstått det, men den verkar vara svår att skala upp. Varför?
#1590804
sewen skrev: tis 01 okt 2024, 13:32
Derank skrev:spelar ju ingen roll om du så pytsar in tusen miljarder så länge de inte får till produktionen.
Vad är det för problem med produktionen?
Det finns viss produktion som jag förstått det, men den verkar vara svår att skala upp. Varför?
Det finns väl 1000 olika saker som kan gå fel, elektriska, mekaniska eller kemiska problem. Det räcker väl tex med att ett dammkorn kommer in, det kan skada plastfilmen som separerar positiva från negativa delarna när man bygger flera lager i cellen. Det kan då uppstå krypström som med tiden leder till att ett hål bildas och man får en lavinartat process som expanderar hålet och man får termisk rusning och katastrofen är ett faktum och hela cellen brinner explosivt. Sådant får man ju hoppas fångas av kvalitetskontrollen så det aldrig hamnar i en bil.

Men det finns väl 1000 till andra saker som kan gå fel. Att få på elekyrolyten på katod/anod verkar ju vara ett känsligt kapitel.
#1590822
VolvoB20 skrev:
sewen skrev: tis 01 okt 2024, 13:32
Derank skrev:spelar ju ingen roll om du så pytsar in tusen miljarder så länge de inte får till produktionen.
Vad är det för problem med produktionen?
Det finns viss produktion som jag förstått det, men den verkar vara svår att skala upp. Varför?
Det finns väl 1000 olika saker som kan gå fel, elektriska, mekaniska eller kemiska problem. Det räcker väl tex med att ett dammkorn kommer in, det kan skada plastfilmen som separerar positiva från negativa delarna när man bygger flera lager i cellen. Det kan då uppstå krypström som med tiden leder till att ett hål bildas och man får en lavinartat process som expanderar hålet och man får termisk rusning och katastrofen är ett faktum och hela cellen brinner explosivt. Sådant får man ju hoppas fångas av kvalitetskontrollen så det aldrig hamnar i en bil.

Men det finns väl 1000 till andra saker som kan gå fel. Att få på elekyrolyten på katod/anod verkar ju vara ett känsligt kapitel.
Jotack, det förstår jag. Men nu var frågan vad som har gått fel, inte vad som kan gå fel.
Känns meningslöst att vi sitter här och listar potentiella felkällor i avancerad batteritillverkning.
Undrar om nån sett, hört eller läst nåt om Northvolts specifika problem.
#1590852
sewen skrev:Aha. Visste inte att de ens lyckades producera en mängd och att det är kvalitén som brister.
Dom verkar ju ha jätteproblem med de där maskinerna de köpt från Kina. :/
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
Hardyskiva bult dimensioner

Kan hämta 12.9 fast om det duger... Om jag sk[…]

Ljud till navigator

vet inte om det funkar men vrid ner volymen d&ari[…]

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]