NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1589690
Hej!

Ny på forumet som skrivande person, men har hämtat mycket kunskap härifrån som läsare.

Jag har det senaste året haft en del problem med bilen [V50 D2 2012 classic]. Det resulterade i att jag körde omkring ett tag med trasig laddluftslang. Och därmed stort läckage av luft. Denna slang är nu bytt.

Under denna tid så uppstod en felkod om Sotackumulering bank1. Efter byte av laddluftslang gick bilen toppen igen, men denna felkod om sotackumulering stannade kvar. Jag misstänkte efter lite internetläsning att detta "fel" hade uppsått under tiden med läckande laddluft och att det handlar om en lagrad siffra nånstans. Detta i och med att felkoden kommer tillbaka direkt efter radering, även om bilen inte är igång och ingen tryckskillnad över dpf då borde existera.

Jag skaffade vida och gjorde ett test av sotnivå i dpf. Se bifogad bil. Detta tydde på att det inte fanns nåt problem med pertikelfiltret.
dpf.png
dpf.png (37.04 KiB) Visad 1110 gånger
Jag nollställde då soträknaren som låg på 42 eller 43 g och raderade felkoden.

Efter detta hade jag svårt att få kontakt med bilen via datorn, jag var tvungen att köra runt lite innan den kom tillbaka. Bilen gå då otroligt dåligt visar det sig. Gaspådraget är superryckigt och inkonsekvent och motorn låter som en dålig moppe-motor. Vad kan detta bero på? Behöver några andra värden justeras efter att man nollställer dpf:en?
Partikelfiltret klagar den inte längre på dock och beräknar nu sotängden till 6 gram istället.

Mvh
Magal
#1589726
Svarar på min egen fråga ifall någon snubblar över detta med liknande problem

Kort svar

Nollställ adaptionsvärden. Jag nollställde Mass, EGR, turbocharger controller och injectors.
Efter att Rapid Adaptation av bränsleinsprutarna gått igenom gick bilen bra igen.
screenshot_vida_ecm_advanced_v50_cropped.png
screenshot_vida_ecm_advanced_v50_cropped.png (17.65 KiB) Visad 706 gånger
Längre Svar
Efter nollställning av sotackumulering fick jag upp fyra felkoder i still med "max learning offset fuel injector", en för varje cylinder. Förstår inte varför detta skulle ha påverkats av att jag nollställt sotmätaren.
  • Började med att nollställa adaptionsvärden för fuel injectors och försökte köra Rapid Adaptation-proceduren från Vida. Bilen ville inte fullfölja proceduren dock och gick fruktansvärt dåligt.
  • Nollställde adaptionsvärdena för massflödet, då jag misstänkte att det var det som var rotursaken till problemet från början. Märkte att bilen då gick något bättre
  • Inspirerad av föregående punkt nollställde jag alla adaptionsvärden jag kunde tänka mig ha nån koppling till dpf. BIlen gick bättre men motorn lät fortfarande väldigt knackigt
  • Körde igenom "Rapid Adaptation" för bränsleinpsrutarna via Vida. Denna gång kunde jag köra igenom proceduren
Efter detta går bilen bra igen. Jag upplever den som piggare än den var innan, men motorn låter också knackigare ovanför 2000 rpm. Enligt Vida ska "Rapid Adaptation"-proceduren för bränsleinsprutarna bara göra den grövsta kalibreringen, och de ska fortsätta kalibrera in sig kontinuerligt. Får se om det gör att det knackiga ljudet försvinner.


-------
flub skrev:Varför nollställde du soträknaren? Utan att köra en urbränning? Tvångskör en urbränning?

Nollställde du något mer?
Låter som du nollställt något mer, vår går lite dåligt första tanken efter man nollat lite för mycket inställningar =)
För att få reda på om det verkligen var nåt problem med partikelfiltret. Min slutsats är att det inte har varit det.
Jag har kört runt flera månader med ett stort hål i slangen till laddluftkylaren. Vilket har gjort att i princip all turbotryck har försvunnit och det har lyst en varningslampa med "Försämrad Motorprestanda". Nån gång under denna period dykte felmeddelandet om sotackumulering upp.

Efter att jag bytte slangen går bilen toppen igen. Men raderar jag felmeddelandet om sotckumulering så kommer det omedelbart tillbaka igen, även om bilen är avstängd. Detta borde inte vara möjligt då bilen ska bedömma sotmängden med hjälp av tryckskillnaden över dpf:en. Om bilen är avstängd finns det ingen tryckskillnad och den borde då inte kunna komma fram till att sotmängden är för stor. Om den inte har sparat denna siffra någon annanstans, vilket jag nu med hjälp av Vida vet att den har.

Men om det är som jag tror att det inte är nåt problem med dpf:en, varför försvinner inte denna siffra? Är det så att den bara uppdateras vid en regenerering och bilen slutar göra regenerering om sotmängden är för stor. Eller är det så att den måste nollställas via verkstad om sotmängden blir för stor. Jag vet ej, vore kul om någon här sitter på exakt svar. Men genom att nollställa denna kunde jag få en ny uppskattning från bilen som nu tycker att det inte alls är nåt problem med soten i dpf:en. Vilket ändå tyder på att bilen verkar vägra att ta bort varningen själv om den tycker att sotmängden nån gång blivit för stor. Oavsett vad den tycker att den ligger på för tillfället.

Sen hade jag kanske tänkt köra en regenerering efter nollställningen innan det visade sig att bilen gick superdåligt. Då kände jag inte för att bränna på med regenereringen 😇

Sorry, långt svar💤🛌 Men jag har kliat mig ordentligt i huvudet över detta. Vore kul om det hjälper nån annan. Vore också kul om någon vet exakt hur det fungerar.
#1589739
Det var som jag misstänkte att det var fler grejer du nollställt. Och då brukar det ta en tank ungefär för att bilen ska ställa in sig igen och gå bra.
Iaf tar det det för oss på vår D2 (4 mils körningar).

Får hoppas din "fuel injector offset learning at max limit" var temporär, annars brukar den kompensera för dåliga spridare.
Så 1an kompenserar för 4an osv.. men att de kom felkod för alla betyder nog att den kompenserade för avgasvärdena istället och därav gick dåligt... Så kanske är sensorn som får fel värden.

Har du kontrollerat slangarna hela vägen från partikelfiltret till sensorn så du inte har nåt smygläckage?
De kan vara spruckna under skyddsstrumpan närmast partikelfiltret.

Ja i bruksanvisningen står att man ska tramp[…]

Tycker spontant det låter mycket om det &aum[…]

Bagagerumsmatta

Borde passa. Laddhybriderna har samma layout som b[…]

hej var precis i samma sits som dig, dock så[…]