av magal - ons 18 sep 2024, 13:10
- ons 18 sep 2024, 13:10
#1589690
Hej!
Ny på forumet som skrivande person, men har hämtat mycket kunskap härifrån som läsare.
Jag har det senaste året haft en del problem med bilen [V50 D2 2012 classic]. Det resulterade i att jag körde omkring ett tag med trasig laddluftslang. Och därmed stort läckage av luft. Denna slang är nu bytt.
Under denna tid så uppstod en felkod om Sotackumulering bank1. Efter byte av laddluftslang gick bilen toppen igen, men denna felkod om sotackumulering stannade kvar. Jag misstänkte efter lite internetläsning att detta "fel" hade uppsått under tiden med läckande laddluft och att det handlar om en lagrad siffra nånstans. Detta i och med att felkoden kommer tillbaka direkt efter radering, även om bilen inte är igång och ingen tryckskillnad över dpf då borde existera.
Jag skaffade vida och gjorde ett test av sotnivå i dpf. Se bifogad bil. Detta tydde på att det inte fanns nåt problem med pertikelfiltret.
Jag nollställde då soträknaren som låg på 42 eller 43 g och raderade felkoden.
Efter detta hade jag svårt att få kontakt med bilen via datorn, jag var tvungen att köra runt lite innan den kom tillbaka. Bilen gå då otroligt dåligt visar det sig. Gaspådraget är superryckigt och inkonsekvent och motorn låter som en dålig moppe-motor. Vad kan detta bero på? Behöver några andra värden justeras efter att man nollställer dpf:en?
Partikelfiltret klagar den inte längre på dock och beräknar nu sotängden till 6 gram istället.
Mvh
Magal
Ny på forumet som skrivande person, men har hämtat mycket kunskap härifrån som läsare.
Jag har det senaste året haft en del problem med bilen [V50 D2 2012 classic]. Det resulterade i att jag körde omkring ett tag med trasig laddluftslang. Och därmed stort läckage av luft. Denna slang är nu bytt.
Under denna tid så uppstod en felkod om Sotackumulering bank1. Efter byte av laddluftslang gick bilen toppen igen, men denna felkod om sotackumulering stannade kvar. Jag misstänkte efter lite internetläsning att detta "fel" hade uppsått under tiden med läckande laddluft och att det handlar om en lagrad siffra nånstans. Detta i och med att felkoden kommer tillbaka direkt efter radering, även om bilen inte är igång och ingen tryckskillnad över dpf då borde existera.
Jag skaffade vida och gjorde ett test av sotnivå i dpf. Se bifogad bil. Detta tydde på att det inte fanns nåt problem med pertikelfiltret.
Jag nollställde då soträknaren som låg på 42 eller 43 g och raderade felkoden.
Efter detta hade jag svårt att få kontakt med bilen via datorn, jag var tvungen att köra runt lite innan den kom tillbaka. Bilen gå då otroligt dåligt visar det sig. Gaspådraget är superryckigt och inkonsekvent och motorn låter som en dålig moppe-motor. Vad kan detta bero på? Behöver några andra värden justeras efter att man nollställer dpf:en?
Partikelfiltret klagar den inte längre på dock och beräknar nu sotängden till 6 gram istället.
Mvh
Magal