Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kiosken
Tog en sväng hem för att fixa med avgasröret, har rätt stort läckage på flexröret och måste skicka på verkstad då jag nu inte äger en eller kan svetsa (än) :-)

Tänkte lossa på det jag kunde innan man ska skicka in den så man slipper betala extra om dom lyckas paja något. Blev inte så mycket mer än att lossa på downpipet till turbon, hört skräckhistorier att dom väldigt lätt går av men..
IMG_20240913_152606.jpg
Som smör
IMG_20240913_152606.jpg (2.68 MiB) Visad 1431 gånger
Bara lite värme så gick det ju perfekt :-D sprayade rejält och skruva tillbaks lite lätt så får den stå tills dess

Vela inte pilla på lambda sensorn och clampen bakom katten var ju bara smördegsrost så den får dom kapa bara

Undrar dock om någon vet om läckage före båda lambda kan orsaka en del problem?

Har haft rätt länge nu att bilen slumpmässigt bara kör skit. Mest att den gillar att "stånga" när man kör och extra när man motorbromsar, känns som att man skakas runt ibland.

Märker sällan problem vid större gaspådrag

Sen varvar den på runt 500 nästan lägre vid tomgång, kan få kärringstopp ibland om jag slår på AC'n t.om. :oops: Sen om man låter den stå så kan den gasa upp nått 200-300 varv av sig själv när den känner för.

Har bytt MAF sensor och kollat tomgångsventilen (helt smutsfri och klickade som den ska) samt städat spjällhuset, Inga felkoder eller något.

Kommer ta ett tag tills röret blir bytt så undrar om någon har lite extra knowledge under tiden?
Användarvisningsbild
av Kiosken
Lucif3r skrev: lör 14 sep 2024, 16:09 Dags att läsa ut felkoder låter det som ;-)

Men ja, läckage innan sonden orsakar alla möjliga fel, mer eller mindre märkbara beroende på hur stort läckage det rör sig om.
Tackar för svar! Jorå läckan känns rätt stor, fladdrar en del om man håller ett litet papper bredvid. :P Felkoder har inte kommit upp med hemgjord diod testare än så länge, kan man leta felkoder även utan lambda lampan med mer specialverktyg?

Känns lite skumt att den inte klagat något än
Användarvisningsbild
av Kiosken
Lucif3r skrev: tor 19 sep 2024, 13:47 Hm, fick inte R motronic4.4? För isf krävs t ex vol-fcr för att läsa ut motorkoder. Är det samma gamla 4.3 som T5orna fick behålla så går det blinka ut dom dock..
Mot 4.4 ser ut att ha kommit '97 enbart till GLT och trooor AWD, brukar köra en mix av blinker och ett liknande till vol-fcr om jag har tillgång till laptop : https://jonesrh.info/volvo850/volvo850diag.html

Tar lite att få igång men väl värt tycker jag ;-)

Hade tur och fick en tid nu nästa vecka för rep så jag tänker kolla om jag hittar/kan skanna något under tiden, förhoppningsvis försvinner problemen när den är ute!

Bara att hålla tummarna! :P
TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]

Ventilation stolar XC70

Kan du säga var styrenheten sitter till stola[…]