NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakanbrakan
#1586277
Fakta: Volvo V50, 2012, diesel, 16000 km. Ingen fel indikation på instrumentbrädan.

Symtom: Vid körning kommer det ett missljud från motorn, det låter som en traktor eller en gräsklippare.
Vid nedtryckning av kopplingen blir missljudet mindre men kvarstår när bil står på tomgång.
Bilen går annars bra med missljudet och svara på gaspådrag. Missljudet blir inte värre när jag gasar på.
Vid öppnandet av motorhuv syns en spricka på plastkåpan som täcker motorn.

Fel?: Misstanke om cylinder haveri eller ....
av dieselputte
#1586281
Min första misstanke är svänghjulet i och med att det blir mindre när du trampar ned kopplingen. Hade förut en 2,0D som klapprade när man stod still och som tystnade när man trampade ned kopplingen. Sålde bilen i samma veva så jag vet inte hur det slutade.

Är det en D2 så kan det även bero på dålig spridare, vanligt med kassa spridare på D2.
av Jomperr
#1586355
Min gissning är också på svänghjulet, speciellt med tanke på att det påverkas av att du trycker ned kopplingen. Du har kanske även märkt att bilen vibrerar mer på tomgång än tidigare?

Kassa spridare kan göra att det låter som en traktor ("klackande" ljud), men borde inte påverkas av att du trycker ned kopplingen och brukar komma när man är uppe i lite högre varvtal. D.v.s. om de inte läcker (som föregående talare var inne på).
av Hakanbrakan
#1588278
Fastställt att det var bränslefiltret som var igengeggat samt att man fick byta insprutingspump. Det var inte billigt. Den här reduktionsplikten verkar sabba mitt bränslefilter, andra gången på två år man fick byta den. Jag har haft bilen i 6 år utan problem.
av flub
#1589032
Var tankar du?
Jag har bara haft problem med bränslefilter och behövt byta filter i förtid när jag tankat diesel på OK... så det har jag slutat med och har inte behövt extra filterbyten sen dess.
av Hakanbrakan
#1589129
Hej flub!

Jag tankar på Tanka men jag har hört att det är samma som OKQ8 och det var ju inte bra.
Var tankar du?
Preem ska ju heller inte vara ok
Dalvik oil däremot är ok

Vad ska jag tro på och vad ska jag välja
av flub
#1589145
Kan ju bero på annat också men jag kan inte hitta nåt annat än att det var dieseln då. Men det här var några år sedan.
Vi tankar bara på Ingo, men vi bor nära en sån station så det blev lämpligt.
av kvillebäck
#1589150
Det behöver inte vara dieseln i sig som är problemet. Den aktuella stationen kanske har skit i sin tank. Annars borde alla som köpt diesel producerat på Europas största raffinaderi i Lysekil och kör bil med samma motoralternativ råka ut för problemet. Det borde vara ramaskri av folk med samma problem.

konstigt att reduktionsplikten inte skapade betydligt större problem när den var större än nu. min personliga misstanke är att bilen tidigare använts av någon som inte brukade tanka fullt. Det har gjort en grund för bakterietillväxt i tank och bränslefilter.
Räckviddsdipp

Jo, det är klart, men ändå. Det &a[…]

Jag tänker på siffran 830868 och det tr[…]

Hej. Hade samma problem på min. Det är […]

Länkarmslagring

Hej. Tack för ditt svar. Ja det är sista[…]