Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1548005
dannesk skrev: lör 22 jul 2023, 01:35 Finns ingen som grundar eller rostskyddar en bil vid omlack med epoxylim??
Nej men då har man inte heller slipat ner sig genom passivering- elektrofores-, zinkfosfat eller galv-skikt skikt mm..
Karossen brukar doppas i minst ett halvdussin kemiska behandlingar före lack i produktionslinan och allt sånt är borta när rosten kommit ner till stålet. Gör som du vill, det här vet jag fungerar i många år :-D
Jag överdrev lite med skikttjocklek, 0.5mm kan nog vara lagom att sträva efter. Bilen ska ju inte hålla för evigt :party:
av dannesk
#1548016
Bilarna doppas i ett elektrolytbad med zink men inte taket på Volvos, de är helt obehandlat ifrån zink. Vid omlack på plåtren yta vid skador använder man etch/washprimer just av den anledningen att den ska förhindra och skydda plåten från uppkomsten av rost samt ger vidhäftning innan man lägger grunden. Man kan inte lägga några 0,5mm då normalt lacktjocklek på en bil är 100-200µm vilket är 0,1-0,2mm därför behöver man använda tunna material för att man ska kunna bygga upp lackskiktet i flera steg för att få samma nivå som originallacken om man vill få det snyggt vilket jag gissar TS vill få på sin bil.
Man gör ju som man vill men jag rekommenderar TS att använda produkter anpassade för rostskydd samt 2K-topplack som man kan våtslipa/polera för att få ett snygg resultat samt tål avfettningar.
av dannesk
#1548884
Man kan inte polera bort rost. Du kan ta bort rosten i stenskotten med rostätare som läggs på och tas bort i omgångar utan mekaniskt med typ knivspets om det inte är för mkt, skadar inte lacken alls. Går inte och se på bilderna hur mkt det är men gissar på att det är ett litet stenskott.
Sedan lägger du i etchprimer eller epoxygrund direkt för rostskydd och sedan 2k-lackstift där basen är 1k och klarlacken är 2k, detta tål kallavfettningar och jag har använt det på mina bilar under flera år med gott resultat. Kan våtslipa toppen på lagningen så den blir i samma nivå som originallacken när den härdat och sedan polera.
1. https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt ... bort-30ml/
2. https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt ... rostskydd/
3. https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt ... komponent/
av Kenneths
#1588178
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]