- tor 15 aug 2024, 10:15
#1586578
Jag har en relativt nyköpt V60 -18. Den har sedan köpet varnat för låg batterispänning men man valde att låta mig köra iväg för att se om längre körning hjälper. Varningen gick lite på och av men framförallt fungerade inte start-stopp en enda gång vad jag vet.
En mätning gjordes efter 25 km körning i ca 20 min 70-90 km/h. Då visade den 65% laddning 82% hälsa. Bilen togs in på Volvo och de laddade över natt och mätte 100% laddning 82% hälsa och sade allt lugnt med batteriet. Och faktiskt start-stopp fungerade.
Det tog sex dagar så försvann funktionen igen. Jag skrev upp allt som kördes sedan jag rullade iväg för att visa dem ifall det hände igen. Dag 1 är när bilen rullar iväg från Volvo efter laddning och test. Jag mätte inte batteriets spänning varje dag eftersom jag trodde att problemet var löst. Mätningen har skett med vanlig multimeter. Sträckorna i km är det som körts sedan den dagen. Är det fler km per dag betyder det att bilen stängts av och startats igen. Visst är det korta sträckor men det är ofta i stadstrafik så bilen har varit på minst 15 min. Varningen för låg batterispänning har inte synts efter detta. Bara det att den vilar på nästan under 12 V när den bara står känns konstigt. Eftersom jag har garanti kvar så vill jag gärna vara väl förberedd när jag går tillbaka med problemet. Är det normalt att batteriet beter sig enligt nedan om allt är som det skall?
En mätning gjordes efter 25 km körning i ca 20 min 70-90 km/h. Då visade den 65% laddning 82% hälsa. Bilen togs in på Volvo och de laddade över natt och mätte 100% laddning 82% hälsa och sade allt lugnt med batteriet. Och faktiskt start-stopp fungerade.
Det tog sex dagar så försvann funktionen igen. Jag skrev upp allt som kördes sedan jag rullade iväg för att visa dem ifall det hände igen. Dag 1 är när bilen rullar iväg från Volvo efter laddning och test. Jag mätte inte batteriets spänning varje dag eftersom jag trodde att problemet var löst. Mätningen har skett med vanlig multimeter. Sträckorna i km är det som körts sedan den dagen. Är det fler km per dag betyder det att bilen stängts av och startats igen. Visst är det korta sträckor men det är ofta i stadstrafik så bilen har varit på minst 15 min. Varningen för låg batterispänning har inte synts efter detta. Bara det att den vilar på nästan under 12 V när den bara står känns konstigt. Eftersom jag har garanti kvar så vill jag gärna vara väl förberedd när jag går tillbaka med problemet. Är det normalt att batteriet beter sig enligt nedan om allt är som det skall?
Senast redigerad av 1 Dextre, redigerad totalt 0 gånger.