Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1586578
Jag har en relativt nyköpt V60 -18. Den har sedan köpet varnat för låg batterispänning men man valde att låta mig köra iväg för att se om längre körning hjälper. Varningen gick lite på och av men framförallt fungerade inte start-stopp en enda gång vad jag vet.

En mätning gjordes efter 25 km körning i ca 20 min 70-90 km/h. Då visade den 65% laddning 82% hälsa. Bilen togs in på Volvo och de laddade över natt och mätte 100% laddning 82% hälsa och sade allt lugnt med batteriet. Och faktiskt start-stopp fungerade.

Det tog sex dagar så försvann funktionen igen. Jag skrev upp allt som kördes sedan jag rullade iväg för att visa dem ifall det hände igen. Dag 1 är när bilen rullar iväg från Volvo efter laddning och test. Jag mätte inte batteriets spänning varje dag eftersom jag trodde att problemet var löst. Mätningen har skett med vanlig multimeter. Sträckorna i km är det som körts sedan den dagen. Är det fler km per dag betyder det att bilen stängts av och startats igen. Visst är det korta sträckor men det är ofta i stadstrafik så bilen har varit på minst 15 min. Varningen för låg batterispänning har inte synts efter detta. Bara det att den vilar på nästan under 12 V när den bara står känns konstigt. Eftersom jag har garanti kvar så vill jag gärna vara väl förberedd när jag går tillbaka med problemet. Är det normalt att batteriet beter sig enligt nedan om allt är som det skall?
Screenshot 2024-08-15 102230.png
Screenshot 2024-08-15 102230.png (11.21 KiB) Visad 1604 gånger
Senast redigerad av 1 Dextre, redigerad totalt 0 gånger.
#1586589
Det finns två batterier. Ett huvudbatteri och sedan ett litet för start och stopp. Det kan även vara så att det är det lilla batteriet som börjar bli dåligt. Då fungerar inte heller start och stopp. Du kan testa att ladda start/stopp batteriet separat. Om allting då fungerar så har du hittat problemet.

När jag bytte start/stopp-batteriet på min XC90 -17 kostade det en dryg tusing på Volvo.

82% batterihälsa och inga egentliga problem (att start/stopp inte fungerar är ingen stor grej för mig) är väl inte perfekt, men inte heller ett gigantiskt problem. När huvudbatteriet blir ännu sämre kommer det att behöva bytas. Det kan ta ett antal år.

Med ovanstående körprofil finns det en risk att du får problem med batteriet till vintern, speciellt om du använder bränslevärmaren. Jag skulle föreslå att du stödladdar med jämna mellanrum. Jag använder numera min XC90 rätt lite, vilket gör att jag laddar batteriet då och då. Ibland under vintern så ofta som varannan vecka om bränslevärmaren körts en del.
#1586594
Ja, jag är beredd på att stödladda i framtiden och har möjlighet att göra det på ett bra sätt där den står. Jag håller även med om att start-stopp är ganska poänglöst. Det här handlar om att få ut eventuell åtgärd på garantin.

Var hittar jag stödbatteriet? Jag har förstått att det finns men inte kunnat lokalisera det.

Men ändå... jag trodde att batterier som föll under 12.6 V betraktades redan där som problem. Det kanske var förr i tiden när man räknade med längre livstid på batterier.
#1586626
Iom att batterispänningen sjunker och är så låg utan att bilen används är det kasst, har du gjort belastningstest på batteriet då får du svaret direkt.
#1586678
Troligen är ditt batteri (stora batteriet) från 2017 och behöver bytas ut.
Tillverkningsdatum står i batteriets plasthölje på ovansidan.

Hade samma på min V60, fick meddelande om låg batterispänning och sen gick bilen i strömsparläge, köpte nytt batteri (Exide EFB), nollställde BMS.
Därefter ska man låsa bilen och låta den stå 4-6 timmar så att BMS gör nya beräkningar.
Alla meddelanden om batteri spänning försvann.

Stödbatteriet sitter under plastlocket framför vindrutan mot passagerarsidan.
Man får ta loss torkararmar och andra plastlock låspinnar för att komma åt.
#1587608
Har du löst problemet?
Om inte, har du mätt på generatorn vad den laddar? Den ska ladda 14.7-14.9v isch vilket du även ska se på batteripolerna när bilen står på tomgång. Om inte kan du ha problem med ECUn.
Har du läst ut felkoder, specifikt på ECM och termostat?

Jag hade samma problem på min vilket grundade sig i att termostaten var paj och hade fastnat i öppet läge vilket tillslut grillade ECU/ECM, vilket i sin tur gjorde att ECM gick ner i något läge där den vägrade ladda batteriet i mer än 12.6v vilket också gjorde att auto start/stop inte funkade (det var så jag märkte att något var skumt) då batterierna inte laddades.
Jag köpte en Carly adapter och såg att termostaten var paj, hittade en tech bultin från USA som detaljerade just detta problemet. Men Volvo sverige vägrade erkänna detta ”för det var ju en amerikansk artikel”. Jag påpekade att det var exakt samma motorkod och fick betala dem extra för att seriöst ta ut felkoder och därmed se att termostaten faktiskt var trasig och få den bytt. Volvo pajade 3 ECMer innan jag lyckades få dem att fixa grundproblemet. :bored:
Ny ECU går på 21k via volvo part exchange program, termostat runt 3-4k + arbete.

Inte kört med dubbat på flera &arin[…]

Hej Fick du nån lösning på probl[…]

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]