Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bertil7
Hej
Har en v60 årsmodell 23 B4 bensin. När jag kör med adaptiv farthållare och filkörning inkopplad så fungerar allt som det ska en stund. Får sedan en varning att hålla i ratten. Trycker då hårdare ock kan då koppla in systemet igen. Systemet fungerar bara om jag håller väldigt hårt i ratten. Min fråga är kan man ändra på känsligheten?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Systemet känner inte hur hårt du håller i ratten utan bara om du tillför en vridkraft.
av III
Om du håller i ratten lite slött så den egentligen hade svängt svagt så känner bilen att du håller i ratten. Det funkar även att lägga en tyngre mobil på en ratteker, då tror den du håller i ratten.
av MartinLul
Hej. Jag har en ny (2024/2025) V60 T6 Laddhybrid och upplever stora brister med Volvos Pilot Assist. Det som stör mig mest är att systemet inte fungerar med släpvagn tillkopplat. Jag har husvagn och vi gjorde första turen nu i helgen. Jag lyckades inte slå på Pilot Assist med husvagnen på släp. Läste sedan i manualen och hittade följande text: "Pilot Assist kommer inte att ge styrhjälp om något är anslutet till dragkrokskontakten, t.ex. släpfordon eller cykelhållare." Helt värdelöst tycker jag! Jag hade tidigare en Skoda Superb 2017 års modell och har dragit mkt husvagn med Skodan. På Skoda (och övriga i VW familjen) fungerar "lane assist" föredömligt, med eller utan husvagn tillkopplat. Volvos Pilot Assist kräver dessutom att du har farthållaren aktiverad, varför undrar jag? På Skodan kunde man ha lane assist aktiverat utan farthållare, bilen höll sig snyggt och smidigt mitt i filen även utan farthållare påkopplad. Överlag är jag supernöjd med V60:an men Pilot Assist är en stor besvikelse och fungerade mkt bättre på Skodan.

Det var som jag misstänkte att det var fler g[…]

Bra info. Har du keyless? Har en likadan nyckel so[…]

För uppföljning så blev en iaf en […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Dags att läsa ut felkoder låter det s[…]