Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1571104
STP Diesel Injection Trim: Verkar ju inte få så lysande betyg Av folk på Julas hemsida

Sen är väl precis som med oljeprodukter att de även sätter in hemliga ingredienser eller kemikalier alltså sådant de inte anger Som tex Motor olja från Mobil åtminstone i USA

Det är väl en företagshemlighet

De anlitar väl inte kemister för att sedan avslöja hemligheten till konkurrenterna
#1571105
Kan en cetanhalt vara för hög alltså så hög så att bränslet antänds innan motorn är färdig . kanske
En amerikansk websida och säger att du ska ha den cetanhalten som motorn är optimerad för

Sen så ska du vill ha det optimala kanske att du kan få sämre vridmoment om bränslet antänds för tidigt
Sen kan det vill du säkert också vara andra beståndsdelar i bränslet som avgör hur pigg eller trött bilen kommer att vara . Att absorbera vattnet i bränslet till exempel är nog inte till någon nackdel alltså en bränslestabiliserare . Eller att det är bland annat det är en bränslestabiliserare inblandat i tillsatsen
#1581556
När jag googlar på på Fotogen år sedan så verkar resultatet alltid vara att cetanhalten alltid lägre än vanlig diesel i bästa fall på 49
Jag hittade dock inte någonting om det är på svenska men på engelsk språkiga sidor

Sedan sade någon att fotogen i tillsatser används som bärare . Jag vill också minnas att jag har läst att den kan användas som densitets utjämnare

Och vad gäller cetan boosters så rekommenderar jag nog att läsa recensioner . Det kan ju finnas kemikalier än rent cetsnhöjande höjande kemikalier som kan ha positiv effekt . Sedan är ju Marknaden sådana att de flesta produkter i ska inte bara höja cetanhalten . Det kan ju finnas annat som folk efterfrågar också som extra smörjning rengöring av Partikelfilter eller så att partikelfiltret är filtret bli smutsigt långsammare . Processen att ta bort svavel från diesel gör tydligen diesel torrare enligt en webbsida . USA säger man till exempel allt Log svavel diesel smörjer bättre än ultra låg svavel diesel . Så antingen måste bensinbolaget eller du korrigera det med någonting smörjande . Och bensin bolaget sätter troligen inte in 2 T olja . Det finns smörjande ingredienser som gjord för en dieselmotor . Och vi får väl anta att de har testat . Men kom ihåg att bensinbolag är vinstdrivande företag . Så förvänta dig inte att dom sätter in lika mycket kemikalier i den billigaste soppan som i den dyraste soppan . För varför skulle folk köpa den dyrare soppan om den billiga soppan var identisk på alla punkter
Senast redigerad av 2 Andersljungberg, redigerad totalt 0 gång.
#1586360
93 oktan USA ska motsvara 98 oktan i Sverige . För de räkna ihop RON och MON och sen dela summan i två . Men om du går in på ett produkt till datablad för att se vad oktanhalten är i mon på 98 så kan den vara på 88 .Mon är ett stängare sätt att mäta från 600-900 RPM .Ron är upp till 600 RPM
Vad jag har förstått
OBS Aspen 98 oktan har betydligt högre oktan i mon än än de vanliga bensinmackarna

Inte kört med dubbat på flera &arin[…]

Hej Fick du nån lösning på probl[…]

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]