Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lång historia, men för ett par veckor sen började det med att "vänster bakdörr öppen" kom upp som varning. Strax efter dog hela instrumentpanelen (men bilen gick som den ska). Ballade ur totalt med varningar om allt från airbag service snarast till att bilen trodde den kokade...men så var inte fallet. Efter att ha startat om bilen och släkt koder åkte vi till en polare som skulle kika, hade stängt av bilen så när vi skulle starta var det bara startmotorn som klickade.
Allt löste sig efter vi lossat polerna från batteriet och har funkat som sagt i ett par veckor nu.

MEN idag kom "vänster bakdörr öppen" upp igen, parkerade hemma och låste bilen så jag kunde vänta på sambon...Var ute nyss och kan nu inte ens låsa upp, varken med dosa eller nyckel 😑

Jag är så okunnig med sånt här, så efter att ha googlat utan "rätt" resultat tänker jag att någon kanske har en ide vad det kan vara/kanske haft samma problem. Så man i alla fall kan lösa problemet så fort vi kommit på hur vi ens kommer in i bilen 😞😅
Hej

Kolla om vänster bakdörr är öppet som bilen sa :-D
Sry kunde inte låtar bli...

Borde går att öppnar med nyckeln i låset . Du kan vrida nyckeln eller? Om inte hjälper massa med 556 rostlösare spray.
Låter märkligt , då symtomen du beskriver är olika system. Att den gnäller om bakdörren kan vara dåligt kontakt i dörrmodul . Vatten kan orsaka det.
Men starta den inte är en annan sak. Bakdörren kan inte orsaka det.
Kanske är batteriet dåligt.
Min gissning.
Ni kan börja med att byter batteriet , har samboon en bil.. låna det innan ni köper nytt.

Juste , svårt om bilen inte går att öppnar.
Prova reserv nyckeln.
Annars blir det inbrott.
Mvh LS
Haha jag glömde skriva att bakdörren var stängd och är låst nu och att man kan vrida om nyckeln i låset...men den låser liksom inte upp. Man ser låspinnen röra sig men går inte tillräckligt 🤔🙈
Vi ska ut och pröva med en annan nyckel sen, den nyckeln har gått att öppna med men inte starta bilen med så har väl tappat "koderna" eller va det heter. Så håll tummarna!😅

Vi var inne lite i dessa banor, men jag vill ändå kolla här eftersom man inte har sån koll på just såna här skumma problem 😅 Kunde det inte bara vara broms problem eller nått annat simpelt 🤣 Men as snällt och ska definitivt testa dina förslag! 😎
Okej ,

Låter som att bilen vet ej om den är låst eller inte.
Så försöker bilen låsa sig. Framförallt med hinblick på bakdörrens fel.
Kanske om du försöker köra lite med fjärrekontroll lås upp , lås tills det rör sig ngt.
Gissar att den försöker låsa och därför går det inte med nyckeln i låset...
Inte enkelt. Löser sig om batteriet är frå kopplad.
Svår komma dit med.
Kolla om du hittar ngt på youtube om det.

Om du få upp motorhuven kan man kopplar bort strömen där. Men där gäller det att vara försiktigt.
Sen uppdatering !

Vi kom in i bilen, först låsspray mm...inget hände. sambon fick upp huven underifrån...mitt på parkeringen så alla som glodde lär tro att vi gjorde inbrott mitt på dagen haha! Kopplade upp med helt nytt batteri därifrån för att försöka få ström, men inget hände.
Svärfar blev irriterad på saken och höll på med nyckeln lite aggressivt i låset och vips så var förardörren öppen :-o . MEN jag fick klättra bak i skuffen, tur man är lite smidig fortfarande, jävla bök men fick upp bagageluckan inifrån så vi kunde koppla bort gamla batteriet. innan dess provade vi att starta bilen, ingen hände så satte dit nya batteriet och allt är som det ska igen -.- MEN ingen felkodsläsare ville ens känna av bilen.

En kompis, kompis sa att det kan vara något som heter immobilizer, men inte helt säker. En annan säger jordfel/kabelbrott. Fan vill inte lämna till Volvo om det är den där immobilizer, min sjukpenning är inte glad nu efter allt som gjorts på bilen efter inköp. Men bilen står upplåst i tryggt förvar nu i alla fall . Just nu står allt still, vart fan ska man börja liksom? :party:
Men en uppdatering i alla fall!
Hej ,

Bra ni kom in i bilen iaf .

Första frågan :

Felkodsläsare ? Försökte ni läsa ut felkod via odb uttaget ?

Mer frågor :
Funkar nyckelens dosa ? Går det att låsa upp bilen ?
Starta bilen ?

Ta det lite systematiskt.
Koppla in de nya batteriet, Ej med start kablar. Försök låsa och låsa upp bilen .

Om det funkar kör ner en ruta i dörren så du kommer in iaf och den dumma sig igen.
Kolla om kombiinstrument funkar. Åtminstone klocka , miltal, temp skulle vissas.

Immo = immobiliser, detta är startspärr . Finns en chip i nyckeln som läsas av av bilen.
Rätt chip = motor igång.

Med fel chip eller okännd chip starta bilen och dör efter en sekund.
Trot ej det är fallet här.
Hur som helst har immo'n inget att göra med möjligheten att kunna läsa ut felkod på bilen.

Vill du läser ut bilen med felkodsläsare funkar det endast med tändning på . Kombiinstrument lysser , oljelampan batterilampan tänd.

Går det inte = funkar inte ngt.
Även om felkodsläsare lyser.

Om cem har ngt fel funkar en hel del på bilen ändå.
Den går endast diagnostisera men en scanner. Felkodsläsare kan inte det. Troligen vissa en cem felkod.

Testa dessa grejor. Återkommer här.

Har svårt tänkar mig att om bilen funkade innan att den inte gör den nu efter allt. Även om det finns fel.

Mvh LS
Lite svar;
Ja felkod via obd uttaget :) ska dock spå fort svågern kan använda oss av en annan...lite "bättre" modell.

Ja, man kan säga mellan dessa två omgångar den ballat ur så har dosan fungerat och även startat bilen. I tre veckor dagligen efter första gången var bilen som den ska. När det blivit såhär har ingenting funkat kan man säga. Hela bilen vill liksom ingenting.

Vi testade att koppla in nya batteriet men svårt att säga nått eftersom när vi har haft bort batteripolerna så har allt funkat. Men jag ska ut någon dag snart (väntar på att få hjälp av svåger, de har lite fullt upp nu, men ska testa lite det du skrev!

Är så kass på det här men ska visa allt som ni skriver, mycket bra tips och skönt att ha lite att kolla igenom!
Tackar sålänge och återkommer!
Hej igen,

Ingen fara , ingen kan allt och så dåkigt tycker inte jag att du är.

Summa summarum:

kopplar du in batteriet funkar bilen som den ska om jag förstått rätt.
Tills den flippar ur.
Låter just nu att can bus bryter ihop . Bilen är can bus styrt dvs finns en sorts nätverk i bilen. Centralen är det vad borstarmicke skrev. Den CEM .
Kan vara så att en modul har ett större fel och förstör can bus. Utan can bus funkar inget , inte ens startmotorn .
Kopplar du bort batteripol nollar sig modulen , bilen funkar tills modulen felat.
Kanske dörr modul höger bak som har ett fel.
Om can bus är nere så funkar felkodsläsare/scannare inte heller.

Större sak om detta är felet.

Kan ochså vara jord fel . Framförallt med hinblick på startmotorn som bara klickade.

Du bor inte i skåne eller ?
Kunde kanske kolla.

Mvh LS
CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]