Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stellis
Hejsan

Idag rensade jag ut all inredning i en volvo 2011 v70 som varit vattenfylld.

Kan ej hitta var vattnet kommit in. Framrutan verkar tät. Testade den med såpavatten och tryckluft. Rutor och lister hela. Inga spår i taket efter vatten.

Jag misstänker att det kommit in vatten via kupefläkten i torpedväggen. Lika mycket vatten på bägge sidor kardantunneln.

Har ni några förslag var det kan ha kommit in vatten?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Öppet? Nja, det ser väl ut såhär innan du monterade bort allt?
Eller tänker du på något ytterligare skydd under denna täckplast?
.
Screenshot_20240720_193941_SamsungInternet_copy_822x822.jpg
Screenshot_20240720_193941_SamsungInternet_copy_822x822.jpg (454.93 KiB) Visad 881 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Via en sidoruta och så in genom dörren, kanske? Har hänt mig på en Ford där dräneringen i botten på dörren var tät.
av Stellis
fjohan82 skrev: lör 20 jul 2024, 19:43 Öppet? Nja, det ser väl ut såhär innan du monterade bort allt?
Eller tänker du på något ytterligare skydd under denna täckplast?
.
Screenshot_20240720_193941_SamsungInternet_copy_822x822.jpg
Jo men så ser det såklart ut.. men under plasten har jag rakt in i fläkten… skall det inte vara nån kåpa med filter innan fläkten?

Om det är mycket regn suget väl fläkten in dr annars?
av Stellis
apersson850 skrev: lör 20 jul 2024, 20:23 Via en sidoruta och så in genom dörren, kanske? Har hänt mig på en Ford där dräneringen i botten på dörren var tät.
Man vet ju inte om ungarna haft nåt fönster lite öppet, men det borde inte vara vattenfyllt på bägge sidorna då tänker jag?
Användarvisningsbild
av apersson850
Stellis skrev:Man vet ju inte om ungarna haft nåt fönster lite öppet, men det borde inte vara vattenfyllt på bägge sidorna då tänker jag?
Nej, i bilar med kardantunnel eller motsvarande brukar det stanna på ena sidan.
Men det kommer alltså in vatten i dörrarna hela tiden, även när rutorna är stängda. In inuti dörrarna, alltså. Regnar det inte in via den inte helt täta liste blir det kondens på grund av skillnaden i temperatur utanför och inuti bilen.
Detta vatten inne i dörren måste komma ut. Det som hände i den där Forden jag hade en gång var att någon tidigare ägare hade rostskyddat dörrarna (rätt tänkt) så till den grad att rostskyddet hade limmat igen dräneringsöppningarna i botten på dörren (inte lika bra).
När vattennivån i botten på dörren steg över nedersta plåtkanten på insidan började det rinna ut där. Den kanten var ovanför tröskeln på insidan så vattnet rann ner på golvet.
Byta motorolja V60

Det blir verkstad med en anpassad service. Ser ut[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]