Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 780 har en motor o vxlåda från 960 3,0 -91. Vid en given hastighet, ca 95 -100 km/tim dör motorn nån eller några sekunder. Ibland bara enstaka gånger, ibland upprepade gånger. Har provat att växla ner och behålla farten, men ryckningarna är kvar även vid högre varvtal. Frågan är vad som styr motorn, är det Motronic -boxen eller är det hastighetsmätaren som skickar signal till boxen. Det sitter ett kretskort från hastighetsmätaren från en 960 i en låda bakom den ordinarie hastighetsmätaren. Har någon nåt förslag, vad ska jag byta ut?
Nej de ligger kvar. Vissa felkoder nollas efter 10 starter om de inte återkommit
Uttag 2 ska vara ECU: https://www.volvotips.com/service-manua ... anual.html
Enligt lite olika källor när man Googlar ska 112 indikera elektronikfel i ECUn, men en källa säger även att det kan vara något med knacksensorerna:
If the ECM detects a fault in memory circuits ROM/EPROM or RAM when the ignition is on, or if the ECM detects a fault in the knock control circuit during driving, DTC 1–1–2 is set.
Möjligt att det är fel på ECUn som sköter insprutningen, men varför är hastigheten avgörande om felen uppträder? Om det vore hastighetsgivaren i bakaxeln borde väl symptomen finnas över hela registret, eller är det så att över en viss hastighet så slutar ECUn att kunna sortera signalerna från den givaren? Borde gå att testa på en verkstad med tillgång till utrustning?
Mycket bra fråga. Dessa bilarna har väl oftast inte antispinn så vitt jag vet, så på ett rent tekniskt plan borde det väl inte finnas något korrelerat till hastighet som stänger av insprutet eller tändningen. En bil med antispinn skulle potentiellt kunna begränsa motoreffekten om hastigheten på bakaxeln inte stämmer överens med framhjulen.
Om det är nåt fel med antiknack-systemet är det väl snarlik belastning på motorn i samma hastighet även om du kör i olika växlar, så då är det väl i alla fall teoretiskt möjligt att det ställer till det.
Just den felkoden 112 verkar ju inte lämna så värst mycket utrymme för tolkning, så är den satt tycker ju ECUn uppenbarligen att något är fel. Vet inte om det är vanligt på Volvo, men jag vet att andra bilar med äldre generationers elektronik kan börja tycka det är fel på RAM/ROM om spänningsmatningen till boxen är strulig, så det kanske kan vara värt att undersöka så det inte är nåt fel med det, typ dålig jord eller dålig kontakt till ECUn.

Som sagt borde det ju bli andra följdfel om bakaxelgivaren är boven, det borde ju synas på hastighetsmätaren om den börjar skutta eller balla ur på något vis.
Som nämnts ovan så är en genomgång och kolla så att alla kontakter sitter ordentligt och att jordpunkter är ok en bra början. Speciellt om någon annan bytt motor och sånt. Höll på och jagade varför min 240 la av ibland och hittade till slut en undermålig skarvning av kablaget till lmm.

Styrboxen till lådan vill ju ha hastighetssignal, osäker på om den till motorn vill ha det. Men eftersom koden även kan innebära något i knackregleringen klan det ju vara nån givare på motorn som bråkar. Spjällägesgivaren kanske

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]