Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Det är jättekul att se att du verkligen tar hand om bilen. Det är en modell som verkligen är värd det. 😊
av Volvoold
Får jag bara fråga angående tändstiften avseende på elektrodmått
I Haynes står 0,8 mm men jag har också hört 0,7 mm. Vad använder du? Jag har också 940 LTT.

Hoppas att det är okej att fråga, eftersom du verkar väldigt insatt. 😊
Användarvisningsbild
av White
Volvoold skrev:Får jag bara fråga angående tändstiften avseende på elektrodmått
I Haynes står 0,8 mm men jag har också hört 0,7 mm. Vad använder du? Jag har också 940 LTT.

Hoppas att det är okej att fråga, eftersom du verkar väldigt insatt. 😊
Absolut är det okej!

Jag kör med NGK BPR7ES 2023 som är ett kallare stift än original och har gnistgap på 0,9mm.
av Volvoold
Ok, stort tack! :-)

Jag kollade i instruktionsboken idag och det står 0,7-0,8 just på B230 FK, (men det gäller väl "gubbkörning" som jag ägnar mig åt. ) enbart av de motorerna som stod med där. De andra skulle ha 0,8.

Nu såg jag att det sitter ett rör från turbon som försvårar bytet på tändstift 1 (tändstiftet närmast stötfångaren fram) Brukar du lossa och vrida bort det röret när du byter tändstift?

Det verkar "spännande" att låta det sitta kvar, men du är ju en erfaren mekaniker så då kanske det inte är några problem.
Användarvisningsbild
av White
Volvoold skrev:Ok, stort tack! :-)

Jag kollade i instruktionsboken idag och det står 0,7-0,8 just på B230 FK, (men det gäller väl "gubbkörning" som jag ägnar mig åt. ) enbart av de motorerna som stod med där. De andra skulle ha 0,8.

Nu såg jag att det sitter ett rör från turbon som försvårar bytet på tändstift 1 (tändstiftet närmast stötfångaren fram) Brukar du lossa och vrida bort det röret när du byter tändstift?

Det verkar "spännande" att låta det sitta kvar, men du är ju en erfaren mekaniker så då kanske det inte är några problem.
Kör du på etanol bör du ha mindre gnistgap, annars går det bra med 0,7-0,9mm beroende på stift.

Nej jag lossar ingenting vid tändstiftsbyte, går bra ändå.
Användarvisningsbild
av White
Nu äntligen efter två veckor hörde företaget där jag köpt den förra generatorn av sig,
och skickade en ny på garanti. Mycket reko gjort av dom, men tyvärr kunde jag ju inte
vänta så länge på att få bilen körduglig igen, så jag fick ju köpa en ny från annat håll.
Denna kommer läggas på hyllan i reserv.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Victor Reinz är ju bra skit, det blir nog fint!
  • 1
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 290
Drivaxel sitter som berget....

@Erik Å , Jo, kanske. Får man av […]

Alla är vi olika. Jag har inga som helst pro[…]

Swm fel DD41 DD50 och DD51

För felkoderna: Se länkar till felbeskri[…]