Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då har du något allvarligt fel på din bil :-D
Om något hjul ska låsa så är det fram, vilket det gör både på V70in och 945an. 945an har dock fungerande ABS imponerande nog(men skriker ju lite ändå, gamla primitiva system som det är). V70in har det garanterat inte iaf, speciellt inte bak, dom givarna rasade ut i småbitar sist jag hade av skivorna :P
Lucif3r skrev: mån 08 jul 2024, 22:11 Då har du något allvarligt fel på din bil :-D
Nää, den fungerar så bra, så bra. Det är nog 10 år sedan jag lagade ABS-systemet och då hade det inte fungerat på minst 10 år. Förre ägaren brydde sig inte. Inte jag heller i början (haft den i 16 år). Men den har förmodligen fungerat av och till under alla dom åren (lampan kopplad till oljetrycket) då pedalen började "pumpa" en vårvintern dag på en parkering med "rullgrus". Det var bara en gång, men då började jag felsöka och efter något år fixat det. Samtliga givare funkade "sporadiskt" och då ibland samtidigt. Riktigt bra blev det när jag knackat rent kuggkransarna fram när jag bytte bromsskivor. Felen var främst kabel brott i givarkablarna. Bytt alla 3, bakre blev en begagnad. Fanns inte att köpa nya.
Lucif3r skrev: mån 08 jul 2024, 22:11 Då har du något allvarligt fel på din bil :-D
Nää, den fungerar så bra, så bra. Det är nog 10 år sedan jag lagade ABS-systemet och då hade det inte fungerat på minst 10 år. Förre ägaren brydde sig inte. Inte jag heller i början (haft den i 16 år). Men den har förmodligen fungerat av och till under alla dom åren (lampan kopplad till oljetrycket) då pedalen började "pumpa" en vårvintern dag på en parkering med "rullgrus". Det var bara en gång, men då började jag felsöka och efter något år fixat det. Samtliga givare funkade "sporadiskt" och då ibland samtidigt. Riktigt bra blev det när jag knackat rent kuggkransarna fram när jag bytte bromsskivor. Felen var främst kabel brott i givarkablarna. Bytt alla 3, bakre blev en begagnad. Fanns inte att köpa nya.
Låter lite som mig lennarte. Jag VISSTE att bromsarna skulle komma förr eller senare men kanske inte såhär dramatiskt som det faktiskt blev och inte på väg till besiktningen. Har haft bilen 10 år utan att fixa absen eller brytt mig så mycket om bromsarna alls om jag ska vara ärlig. :oops:

Så är det någon som har någon aning om vilken repsats jag ska ha eller hur jag klurar ut det och är nästan säker på att jag har girling system? Hur luftar jag systemet sedan när jag kommer till det, speciellt ABS enheten? Kommer nog behöva tömma hela systemet på vätska när jag ska byta och fixa till allt eller ska man försöka ha kvar så mycket det går och "ersätta" vätskan med ny som när man byter vätska?
På saaben kunde jag trycka till broms pedalen med en planka så läckte det inte ur men det blir lite svårt här när huvudcylindern är trasig. Saaben saknade dessutom abs system så där var det ganska rätt fram.
volvo740sugmotor skrev: tis 09 jul 2024, 17:03
Så är det någon som har någon aning om vilken repsats jag ska ha eller hur jag klurar ut det och är nästan säker på att jag har girling system? Hur luftar jag systemet sedan när jag kommer till det, speciellt ABS enheten?
Jag köpte ny cylinder från Tyskland, Autodoc tror jag. Det är några år sedan. Häng inte upp dig på fabrikat, alla fabrikat tillverkar till alla bilar. Tror jag har ATE i min nu. När du kommer till luftning finns det lite olika metoder med eller utan verktyg. Jag luftar huvudcylindern innan jag monterar den. Sätter den i skruvstycket, fyller på bromsvätska. Tar bort plastpropparna. Trycker försiktigt ner kolvarna i botten. Sätter fingrarna för hålen och släpper upp kolvarna. Trycker ner och släpper upp kolvarna några gånger med fingrarna som backventiler tills det inte kommer någon luft, sätter tillbaka plastpropparna. Sedan byter jag huvudcylindern och skruvar i bromsrören. Hissar upp bilen på bockar och öppnar alla nipplar. Låter det stå och droppa kanske en halvtimme eller så, och fyller på hela tiden i behållaren. När det kommer ren och fin bromsvätska från nipplarna kan du stänga dom och luftningen är klar. Du behöver inte röra något i ABS-enheten. Jag byter bromsvätska när jag byter bromsklossar, det blir c:a 3 - 4 år mellan. Byter klossar när där är mindre än hälften kvar, så kolvarna inte behöver gå onödigt långt ut.
Tänkte att luft kan ju leta sig upp i abs enheten men gör man som dig så sker det nog inte.
Du öppnar alltså bara nipplarna och låter det rinna utan att pumpa och ha dig som man brukar?

Passar alla huvudcylindrar med abs till min bil oavsett märke?
Funderar ändå att renovera den gamla men kanske kan lista ut vad jag ska ha när den är borta?
volvo740sugmotor skrev:Passar alla huvudcylindrar med abs till min bil oavsett märke?
Nej, men det finns flera fabrikat som tillverkar huvudcylindern till din bil. På min bil (B234F motorn) var det inte samma som andra 740. Jag valde komplett cylinder för den gamla var mer än 25 år gammal då och det blir lätt rost i cylindern om man inte har bytt bromsvätska frekvent. Byta bromsvätskan är något som lätt glöms bort. Ska göras på servicen på nya bilar, men glöms lätt bort på äldre. På frugans Subaru XV (3 års gratis service) bytte dom bromsvätska och hade bort och smorde om bromsklossarna vid förra servicen (2 år och 2300 mil). Dom blev nog förvånade när dom såg att jag redan varit där med kopparpasta. Dom använde något silverfärgat.
Jag får nog kika på bilder och kanske leta lite nummer på den jag har för att hitta rätt. Söka med regnummer brukar fungera rätt bra, vin nummer ger väll ännu bättre resultat? Ja bromsvätska brukar försummas, man tar det senare, sen att senare är 10 år framöver är inget man tänker på.
Ja kan nog vara bra att byta min också då den bör vara ca 35 år gammal nu och bromsvätske bytena har jag och troligen förra ägaren slarvat mycket med.
Är det inte litium pasta eller något sådant vissa kör och svär vid då jag personligen inte tror det spelar så stor roll bara man gör någonting.

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]