Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackar
Pratade med säljaren om ljudet och hur mycket akustikrutor gav. Han hävdade att det ändå mest är asfalten vi kör på och däcken som är det stora problemet. Slutade med att jag gick på 19” (XC60 Plus så standardfälgen) och varken luftfjädringen eller akustikrutor. Får väl se om jag borde tänkt till ett varv till :-/
Användarvisningsbild
av ShogunX
Akustikrutor, eller som Volvo kallar det; fönster med laminerat glas, har gett ett blandat intryck tycker jag. Har kört flera P3-bilar utan tillvalet och i min S60 upplever jag att det faktiskt gör skillnad. Samma sak upplevde jag för flera år sedan när jag provkörde en S90 med och en utan akustikrutor. Hade också under ett tag en V60 (laddhybrid) med tillvalet och jag tyckte nästan att man hörde omgivningen utanför som om fönstret var några millimeter nedhissat. I min XC60 (även den laddhybrid) med akustikrutor var upplevelsen däremot annorlunda, den var som tidigare skrivet väldigt tyst.

Däck- och framförallt vägljud är svårt att hålla nere, inte minst med tanke på stora och breda fälgar ihop med tillhörande däck. Det är något som ger de allra flesta tillverkare en utmaning. Om jag var du hade jag dock inte oroat mig för ljudnivån utan akustikrutor och luftfjädring ihop med 19”-hjul.
av Fax8120
Fax8120 skrev:
Fax8120 skrev:Ja, då är det dags………
Har hittills varit BMW trogen. Härliga bilar med stor driftsäkerhet och få verkstadsbesök. Nu var det dags att leta efter en laddhybrid och då föll mitt val på Xc 60.
……..mitt billivs första Volvo.
Xc 60 t6 recharge plus med allt utom Bowers.
Erkänner att det känns lite spännande att nu bli Volvoägare - har jag gjort rätt val?
Nåväl, i morgon hämtar jag ut min nya bil.
Ja, då har jag avverkat ca50 mil i min nya Xc 60 plus , med bl a luftfjädring , akustikrutor, - my 25
Allting har fungerad bra utan problem. Bilen känns välbyggd med hög komfort och riktigt trevlig att köra.
Ett första intryck som är lite negativt är överraskande högt ljud i kupén/vägljud. Uppfattar att det mesta vägljudet kommer från bakvagnen. Jag kommer säkert att vänja mig men……
Nu jämför jag naturligtvis från min gamla bil BMW x3, disel -22. Låt höra från er erfarna Xc 60 t6 recharge ägare. Är jag gnällig. :-)
En liten uppdatering efter ca 400 mil.
Allmänintrycket kvarstår - trevlig bil med många fina egenskaper. Ljudnivån vid körning på grov asfalt är inte den bästa men man vänjer sig. Pilot assistent blir jag inte vän med. Den är lite för nervös för min smak så den använder jag inte.
Något som jag visste innan jag beställde var dammet som tränger in via bakdörrarna. Volvo har nu monterat in plastskydd i bakre hjulhusen. Det har kanske blivit lite bättre men köper du en Xc 60 så får du leva med med detta.
Sammanfattningsvis - jag åker vidare 95 % nöjd
av LazerHawke
Fax8120 skrev:
Fax8120 skrev:
Fax8120 skrev:Ja, då är det dags………
Har hittills varit BMW trogen. Härliga bilar med stor driftsäkerhet och få verkstadsbesök. Nu var det dags att leta efter en laddhybrid och då föll mitt val på Xc 60.
……..mitt billivs första Volvo.
Xc 60 t6 recharge plus med allt utom Bowers.
Erkänner att det känns lite spännande att nu bli Volvoägare - har jag gjort rätt val?
Nåväl, i morgon hämtar jag ut min nya bil.
Ja, då har jag avverkat ca50 mil i min nya Xc 60 plus , med bl a luftfjädring , akustikrutor, - my 25
Allting har fungerad bra utan problem. Bilen känns välbyggd med hög komfort och riktigt trevlig att köra.
Ett första intryck som är lite negativt är överraskande högt ljud i kupén/vägljud. Uppfattar att det mesta vägljudet kommer från bakvagnen. Jag kommer säkert att vänja mig men……
Nu jämför jag naturligtvis från min gamla bil BMW x3, disel -22. Låt höra från er erfarna Xc 60 t6 recharge ägare. Är jag gnällig. :-)
En liten uppdatering efter ca 400 mil.
Allmänintrycket kvarstår - trevlig bil med många fina egenskaper. Ljudnivån vid körning på grov asfalt är inte den bästa men man vänjer sig. Pilot assistent blir jag inte vän med. Den är lite för nervös för min smak så den använder jag inte.
Något som jag visste innan jag beställde var dammet som tränger in via bakdörrarna. Volvo har nu monterat in plastskydd i bakre hjulhusen. Det har kanske blivit lite bättre men köper du en Xc 60 så får du leva med med detta.
Sammanfattningsvis - jag åker vidare 95 % nöjd
Plastskyddet du fick monterad hur sitter det? sattes det dit i efterhand eller vid leverans? betalade du något?
av Fax8120
Plastskydden sitter i hjulhuset i framkant mot bakdörren. Minskar mellanrummet mellan hjulhus och bakdörr.
Monterades efter klagomål från mig. Men som sagt - liten eller ingen effekt
av LazerHawke
Fax8120 skrev:Plastskydden sitter i hjulhuset i framkant mot bakdörren. Minskar mellanrummet mellan hjulhus och bakdörr.
Monterades efter klagomål från mig. Men som sagt - liten eller ingen effekt
ok inte värt med dessa då mao :-(
av LJN
Dom jag monterade tycker jag gör nytta, nu blir det bara lite "grus" längst ner på dörren. Skulle säga att dessa plastskydd tar bort säg 85-90% av nedsmutsningen.

IMG_7461.jpg
IMG_7461.jpg (3.42 MiB) Visad 1551 gånger
IMG_7462.jpg
IMG_7462.jpg (3.02 MiB) Visad 1551 gånger
IMG_7460.jpg
IMG_7460.jpg (3.38 MiB) Visad 1551 gånger
IMG_7463.jpg
IMG_7463.jpg (1.97 MiB) Visad 1551 gånger
av Fax8120
Så här ser det ut i min efter körning på grusväg
IMG_0240.jpeg
IMG_0240.jpeg (3.63 MiB) Visad 1525 gånger
IMG_0239.jpeg
IMG_0239.jpeg (3.5 MiB) Visad 1525 gånger
av LazerHawke
Fax8120 skrev: sön 07 jul 2024, 14:52 Så här ser det ut i min efter körning på grusvägIMG_0240.jpegIMG_0239.jpeg
Blir det inte utav vacuumet man tidigare nämnt som drar in det vid öppning?
av LJN
Mitt problem var att hela det invändiga dörrbladet på bakdörren längs med hjulhuset var/blev fullt med grus mm. under vintertid och körning vid blöt väderlek. Hade en trädgårdskanna fylld med vatten hemma och fick i princip använda den dagligen för att skölja bort allt. Och för detta problem är plastlisten verksam. Damm får jag in något ibland men kör på grusvägar sällan.
  • 1
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]