- tis 02 jul 2024, 21:57
#1582885
Halloj!
Mina gråa hår har blivit ännu gråare.
Frugans V70 2,5t AWD 2005 har spöklika egenheter för dig.
Allting började med att abs-system service erfodras. Sen kom snöbollseffekten med bravur.
Mätarhuset tvärdog, bilen gick in i någon form av krypa hem hellre än limp hem.
Bilen gick som en flaska getmjölk och var inte alls trivsam. Väl hemma från arbetet kopplar jag upp den mot Vida och får felkoder enligt bild. Detta händelseförlopp tog plats ca 1 vecka tillbaka i historieböckerna.
Sedan dess har jag lämnat in BCM-ENHET för felsökning/reparation i tron om att detta är mirakelkuren för alla Volvo-bilar. Icke sa Nicke, den var felfri.
Har nu haft isär vartenda kontaktdon till CEM och ingen rost/korrosion. Med CEM öppnad kan konstateras att alla lödningar ser som ny ut. Därför utesluter jag den som den felande komponenten just nu (dels också för att Vida hävdar annat).
Tänker att rattvinkelsensorn bör bytas? Men högst oklart om denna kan generera så mycket grova följdkoder?
Mina tankar går till ett kabelbrott på CAN-högnätet eftersom det är flera enheter som tappar kommunikation med varandra.
Batteriet är ca 4 veckor gammalt så att det också nämns i tråden, för att utesluta eventuella diagnoser.
Bifogar bild på de koder jag fick.
All hjälp och tips för att komma i rätt riktning är hjälpsamma! Annars får det dessvärre blir skroten. Den här typen av felsökning tenderar till att kosta ungefär bilens värde om inte mer.
Mina gråa hår har blivit ännu gråare.
Frugans V70 2,5t AWD 2005 har spöklika egenheter för dig.
Allting började med att abs-system service erfodras. Sen kom snöbollseffekten med bravur.
Mätarhuset tvärdog, bilen gick in i någon form av krypa hem hellre än limp hem.
Bilen gick som en flaska getmjölk och var inte alls trivsam. Väl hemma från arbetet kopplar jag upp den mot Vida och får felkoder enligt bild. Detta händelseförlopp tog plats ca 1 vecka tillbaka i historieböckerna.
Sedan dess har jag lämnat in BCM-ENHET för felsökning/reparation i tron om att detta är mirakelkuren för alla Volvo-bilar. Icke sa Nicke, den var felfri.
Har nu haft isär vartenda kontaktdon till CEM och ingen rost/korrosion. Med CEM öppnad kan konstateras att alla lödningar ser som ny ut. Därför utesluter jag den som den felande komponenten just nu (dels också för att Vida hävdar annat).
Tänker att rattvinkelsensorn bör bytas? Men högst oklart om denna kan generera så mycket grova följdkoder?
Mina tankar går till ett kabelbrott på CAN-högnätet eftersom det är flera enheter som tappar kommunikation med varandra.
Batteriet är ca 4 veckor gammalt så att det också nämns i tråden, för att utesluta eventuella diagnoser.
Bifogar bild på de koder jag fick.
All hjälp och tips för att komma i rätt riktning är hjälpsamma! Annars får det dessvärre blir skroten. Den här typen av felsökning tenderar till att kosta ungefär bilens värde om inte mer.