Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har en 740 -88 B230F, som jag tänkte försöka byta avgaspackning på, den läcker ganska mycket.

Det gäller den packningen som är första efter grenröret, den med 2 avgashål och 3 bulthål i.

Gör man det det ovanifrån eller underifrån?

Behöver något demonteras? Behövs lyft eller kan man "ligga i snödrivan" och göra bytet?

Vilka verktyg behövs, sitter bultarna som "järnet"?

Tacksam för snabbt svar då jag tänke göra det i helgen!
av Lesjö
Med lednyckel gör du det enkelt uppifrån. Lite trångt kanske, men brukar inte betyda några besvär. Mutter och pinnbult är av något rostfritt material, så det brukar lossna enkelt.
Användarvisningsbild
av andreas88
nej inga problem alls, du kan lätta komma åt ovanifrån med en lednyckel 13mm om jag inte minns fel. tänk bara på att göra rent ordentligt när du fått loss det. med stålborste, sen skulle jag rekkommendera avgaspasta som hjälper till att göra en stel packning
av erikeriksson
Hej igen, tack för svaren.

Det ser väldigt trångt ut, men ska försöka.
Användarvisningsbild
av andreas88
det är inga problem alls, men visst jag kan säga att det är lättare underifrån
Användarvisningsbild
av dassharen
Tror det är 17 mm, rätta mej om jag har fel.
Användarvisningsbild
av andreas88
ja du har säkert rätt, min satt med 13
av erikeriksson
Hej, har nu bytt packningen. De två främre muttrarna är 16 mm och tas enklast underifrån, hylsnyckel med förlängning.

Den bakre muttern är 15 mm och tas enklast med lednyckel uppifrån.

Man måste även släppa det främre avgasrörsfästet för att få isär flänsen, annars inga problem.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]