Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheBing
Jag har en XC90 D5 - 2016 som inte ville starta en dag när jag kom ut från affären. Den blev bärgad till Volvoverkstad där de, efter att bilen stått en vecka, bytte rattlås.

Hade exakt det här beteendet:
viewtopic.php?t=174276

Efter det startar och går bilen fint igen men sedan dess har jag fått detta meddelande:

⚠️- ”12v system service erfordras”
IMG_2838.jpeg
IMG_2838.jpeg (644.63 KiB) Visad 1839 gånger

Meddelandet kommer efter ca 30 sek vid varje start. Auto start/stop blir aldrig aktiv (vilket inte är någon stor förlust.

Pratade med serviceteknikern som bytt rattlåset och han sa lugnande att det borde försvinna efter att bilen stått låst en natt. Bilen hade tydligen endast haft 30% batteri efter att ha stått en vecka så de hade laddat upp den i samband med rattlåsbytet och att meddelandet skulle ha med det att göra.

Men det har inte försvunnit. Jag tänker att jag efter helgen kommer höra av mig igen till Volvo för att ta det vidare men det kan vara bra med input även från forumet om vad detta kan vara.

Bilen fungerar som vanligt i övrigt. Kört både korta och långa sträckor och kontrollmätt batterispänningen ofta.

Huvudbatteriet mäter 12,74V.
Hjälpbatteriet mäter 12,65V.
Generatorn ger 13,5V över polerna på huvudbatteriet (när det är laddat till 12,74V).

Har kollat så alla anslutningar på batterierna är åtskruvade.

Jag har testat att underhållsladda med ctekladdare över natten. Samma meddelande kommer tillbaka.

Hur som helst - någon som har någon idé vad detta kan vara och vad man kan göra?
Senast redigerad av 5 TheBing, redigerad totalt 0 gång.
av Xanthopteryx
Hjälpbatteriet, har du kopplat ifrån det och låtit vila ett dygn och mätt?
Huvudbatteriet, när du mätte - var det nyligen efter laddning och du kört? Eller har det dröjt flera timmar? Har du möjlighet att koppla på ett annat batteri eller stödström (min ctek kan till exempel ge 12V 10A vilket kan kopplade in när jag bytte batteri på bilen, via laddpunkterna i motorutrymmet) och låt bilbatteriet vila ett tag innan mätning?
Kan vara att systemet triggat för att det varit så låg laddnivå (vet du hur många volt det var när verkstaden tog hand om det?).
Hur gamla är batterierna?
Blyackar blir dåliga. Räkna i normalfallet med att ett startbatteri håller i fem år.
Har det blivit urladdat mycket så kortas livsängden avsevärt.
Har det gått under 10V är det att betrakta som förstört.

Har du någon batterimätare att testa med?
TYp sådan som Biltema och andra säljer (du kopplar in, knappar lite och du får ett mått på skicket på batteriet).

Jag skulle kanske kuna få ur information med den scannern jag har, Foxwell NT710, men misstänker att det geografiskt inte funkar särskilt bra.
av TheBing
Tack för svaret!

Huvudbatteriet är ca 2 år gammalt.

Hjälpbatteriet är nog aldrig bytt. Det står 11 15 på det - tillverkat nov 2015? Kanske dags att byta oavsett om det är orsaken eller inte?

Jag har mätt spänningen på både huvudbatteriet och hjälpbatteriet i inkopplat läge i bilen efter att de vilat över natten. Båda visar då bra mätvärden. Jag har inte tagit loss hjälpbatteriet och låtit det stå urkopplat ett dygn för att sedan mäta eftersom bilen behövt användas.

Jag har dock mätt hjälpbatteriets spänning (mätt direkt över batteripolerna) vid en startprocess.
Ingångsvärde efter att bilen stått över natten: 12,65V
Lägsta spänning ett ögonblick när startmotorn jobbar: 10,X V
Sedan ökar värdet upp mot 12,65V igen.
Känns som att det är okej?

Verkstan sa att systemet hade en laddningsgrad som motsvarade 30% så enligt en tabell jag hittat på nätet skulle spänningen varit på runt 11,81V isåfall.

Har ingen batterimätare annat än multimeter och ctek-laddare (mxs 5.0) som jag förstår också utför en batteridiagnos (den gav ingen indikation på att något var fel när jag stödladdade systemet över en natt via laddpunkterna i motorutrymmet). Kanske kan vara värt att skaffa det om det gör ett mer utförligt test..

Några andra idéer eller någon som haft detta meddelande och blivit av med det?
av Xanthopteryx
Hjälpbatteriet kan du koppla loss och ändå använda bilen. Start stopp funkar dock inte.
Är detta lilla från 2015 så är det helt klart i övre gränsen, lite beroende på hur mycket just det har behövt användas.

Att hjälpbatteriet droppar så långt ner när du startar känns spontant väldigt lågt.
Kan försöka mäta mitt sedan när jag skall iväg nästa gång (kanske inom någon dag).
12,65 lät också lite väl lågt om du har 12,74 på stora.

Byta hjälpbatteri klarar du själv och det behövs inget verkstadsbesök för detta.
Rekommenderar att du kollar priser.

Exempel på tre stycken WTF jag hade när jag bytte startbatteri för ett halvår sedan:
1. Volvo original var billigare än Varta och liknande (och Volvo kör typ Varta eller Bosch eller motsvarande).
2. Det finns två storlekar som passar vår V90 - det som följer med och ett större. Det större var billigare!
3. Bilia var billigast(!).
av TheBing
Jag kan absolut tänka mig att byta hjälp/stödbatteriet då det är rätt gammalt och det är ingen stor kostnad.

Men om det hade varit det som spökade tänker jag att jag haft varningsmeddelandet ”Start/stopp stödbatteri service erfordras”?

Mitt varningsmeddelande känns mer generellt..
av Xanthopteryx
Problem med spänningen på batterierna kan ge allehanda skumma felmeddelanden. Inte bara på Volvo utan även i andra system.
Så man skall inte stirra sig blind på sådant där utan behöver först gräva lite felkoder och sedan mäta runt lite för att se orsakn.
Även startbatteriet kan må dåligt och verka okej vid en normal mätning men kan ha skadats av händelsen till exempel, och därmed bete sig felaktigt varvid BMSen får spel.
Svårt att avgöra fullt såhär på distans.
av TheBing
Har plockat ur stödbatteriet nu. När jag tog ur det mätte det 12,67V. Får se vad det mäter över tid.

Kom att tänka på om batterihälsan kollas när man servar bilen? Den är fullservad på märkesverkstad. Senast den var på service var nu i maj 2024. Om batterierna varit vid tveksam hälsa då borde borde jag fått reda på det tänker jag.

Som du säger får man nog kolla felkoder och mäta och testa. Så det blir nog att låta märkesverkstan fortsätta på den.

Den enda lösning som någon skrivit på nätet relaterat till exakt mitt varningsmeddelande hade att göra med ett kabelbrott (https://www.volvoforums.org.uk/showthre ... 891&page=2 , post #18):
”Issue found in wiring on loom between ECM and ACM. Break in wire found.”
Senast redigerad av 1 TheBing, redigerad totalt 0 gånger.
av TheBing
Var in till verkstan igår som kopplade upp bilen lite snabbt mot datorn och sa till mig att byta stödbatteri. Köpte ett nytt sådant och monterade. Har låtit bilen stå låst över natten (10,5h) så BMS:en ska ha registrerat det nya batteriet.

Felmeddelandet är kvar.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]