Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en Volvo 945 Turbo som är rätt så kraftigt ombyggt i motor och allt som det kommer. Nyligen testkördes den och den drog på bra sen började den sputtra och dö utan gaspådrag. Jag tänkte att kamremmen hade hoppat några kugg och tändningen gick fel så jag tog och bytte Kamrem, spännrulle etc.

Nu efter bytet så försökte jag starta motorn och alla drev och remmar drev runt som de skulle men det var bara tack vare startmotor. Någon tändning verkar inte ha skett. Varvtalsräknaren reflekterade inte startmotorns jobb.
Efter att ha bytt in en ny bosch vevaxelgivare så händer fortfarande inget. Samma problem.

Vad kan felet vara? Finns det fler tänddelar som förhindrar tändning samt vevaxelgivare/varvtalsmätare från att mäta? Själva nålen rör sig när man slår på nyckeln men den reagerar inte på att motorn dras runt.

När jag bytte kamrem och skulle nolla motorn så drog jag runt vevaxeln några mm för mycket och tänkte mig att istället för att dra runt ett till varv så drog jag lätt tillbaka (åt vänster). Har jag gjort något fel med att göra på detta vis? Kan det skada svänghjulet?

Förresten så hade den gamla vevaxelgivaren inte kvar den lilla metallpluppen på spetsen. Bild

Ställ gärna frågor då jag nog inte har bidragit med all väsentlig information som behövs för felsökning. Jag jobbar på att fixa fram en OBDII kapabel dator som jag kan läsa ur felkoder med.

Tack!

Mvh,
Lukas Andersson
Du kan ta en "diagnostik box" från en äldre Volvo och koppla ihop med en OBDII kontakt och få ut "blinkkoder". Den vägen. Finns bättre förklaringar på "nätet".
Då kan du testa funktionen på en del detaljer som just vevaxelgivaren, tomgångsmotorn m.m
lennarte skrev:Du kan ta en "diagnostik box" från en äldre Volvo och koppla ihop med en OBDII kontakt och få ut "blinkkoder". Den vägen. Finns bättre förklaringar på "nätet".
Då kan du testa funktionen på en del detaljer som just vevaxelgivaren, tomgångsmotorn m.m
Hej,

Jag såg att den vänstra jorden på spridarbryggan var lite lös så jag fixade den och då startade bilen. Vet inte om det är anledningen till att vevaxelgivaren inte gav utslag men den funkar nu iaf.

Den går dock lika dåligt som innan kamremsbytet så jag antar att min teori om att kamremmen hade hoppat var fel. Jag ska försöka ta video på hur det låter. Jag börjar fundera på om motorn på något sätt är trasig. Kanske toppen?
Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]