av ppnomula - tis 18 jun 2024, 00:19
- tis 18 jun 2024, 00:19
#1581581
Hej,
Jag har en Volvo 945 Turbo som är rätt så kraftigt ombyggt i motor och allt som det kommer. Nyligen testkördes den och den drog på bra sen började den sputtra och dö utan gaspådrag. Jag tänkte att kamremmen hade hoppat några kugg och tändningen gick fel så jag tog och bytte Kamrem, spännrulle etc.
Nu efter bytet så försökte jag starta motorn och alla drev och remmar drev runt som de skulle men det var bara tack vare startmotor. Någon tändning verkar inte ha skett. Varvtalsräknaren reflekterade inte startmotorns jobb.
Efter att ha bytt in en ny bosch vevaxelgivare så händer fortfarande inget. Samma problem.
Vad kan felet vara? Finns det fler tänddelar som förhindrar tändning samt vevaxelgivare/varvtalsmätare från att mäta? Själva nålen rör sig när man slår på nyckeln men den reagerar inte på att motorn dras runt.
När jag bytte kamrem och skulle nolla motorn så drog jag runt vevaxeln några mm för mycket och tänkte mig att istället för att dra runt ett till varv så drog jag lätt tillbaka (åt vänster). Har jag gjort något fel med att göra på detta vis? Kan det skada svänghjulet?
Förresten så hade den gamla vevaxelgivaren inte kvar den lilla metallpluppen på spetsen.
Ställ gärna frågor då jag nog inte har bidragit med all väsentlig information som behövs för felsökning. Jag jobbar på att fixa fram en OBDII kapabel dator som jag kan läsa ur felkoder med.
Tack!
Mvh,
Lukas Andersson
Jag har en Volvo 945 Turbo som är rätt så kraftigt ombyggt i motor och allt som det kommer. Nyligen testkördes den och den drog på bra sen började den sputtra och dö utan gaspådrag. Jag tänkte att kamremmen hade hoppat några kugg och tändningen gick fel så jag tog och bytte Kamrem, spännrulle etc.
Nu efter bytet så försökte jag starta motorn och alla drev och remmar drev runt som de skulle men det var bara tack vare startmotor. Någon tändning verkar inte ha skett. Varvtalsräknaren reflekterade inte startmotorns jobb.
Efter att ha bytt in en ny bosch vevaxelgivare så händer fortfarande inget. Samma problem.
Vad kan felet vara? Finns det fler tänddelar som förhindrar tändning samt vevaxelgivare/varvtalsmätare från att mäta? Själva nålen rör sig när man slår på nyckeln men den reagerar inte på att motorn dras runt.
När jag bytte kamrem och skulle nolla motorn så drog jag runt vevaxeln några mm för mycket och tänkte mig att istället för att dra runt ett till varv så drog jag lätt tillbaka (åt vänster). Har jag gjort något fel med att göra på detta vis? Kan det skada svänghjulet?
Förresten så hade den gamla vevaxelgivaren inte kvar den lilla metallpluppen på spetsen.

Ställ gärna frågor då jag nog inte har bidragit med all väsentlig information som behövs för felsökning. Jag jobbar på att fixa fram en OBDII kapabel dator som jag kan läsa ur felkoder med.
Tack!
Mvh,
Lukas Andersson