Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite nyheter i ämnet,
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-b ... n-andas-ut

"
Telia har nu beslutat att 2G-nätet ska få leva vidare fram till 2027. Enligt bilbranschen är det positivt, eftersom många bilar annars riskerade att bli underkända i besiktningen redan nästa år.

”Vi välkomnar det. Det är mycket glädjande att vi får ett år till att förbereda den här omställningen, både för våra fordonstillverkare och våra kunder”, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, till Ekot.

Ekot har tidigare rapporterat om att hundratusentals bilar riskerar att bli underkända i besiktningen, och på sikt få körförbud, när 2G- och 3G-näten stängs ner. Anledningen är att bilarna har ett obligatoriskt säkerhetssystem som använder just de näten.
"
Hej,

Med anledningen av 2G/3G så fick jag höra av en tekniker på en Volvo-verkstad att det inte bara skulle röra sig om ny programvara utan att det även behövdes en ny antenn om bilen är försedd med 2G/3G uppkoppling.
Jag har även läst att Volvo enbart tänkt tillhanda uppgraderingar för den amerikanska marknaden men för den svenska marknaden när det gäller utbyte av hårdvaran för 2G/3G.
Försökte så sent som idag få veta vilken årsmodell av V60 II som Volvo garanterar uppkoppling nyare än 3G, men ingen kunde ge besked utan säljarna hänvisar till verkstad, som jag också har frågat men som inte heller vet med säkerhet.
Någon på Volvo borde ju kunna ge svar tycker jag.

Detta meddelande hjälper säkert ingen utom om någon annan medlem också intresserar sig och vet mer i ämnet.
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]