- tor 23 maj 2024, 08:51
#1579363
Hej,
Jag är inte så insatt i hur stötdämpare fungerar när de börjar bli dåliga.. Sämre stötdämpning såklart men..
Vi fick nyligen veta att höger fram läcker litegrann..
Verkstan sa att det inte är nån brådska att byta, men att besiktningen eventuellt slår ner på den med lite otur (eller tur).. Kostnadsförslag är tot 8500kr h+v för Sachs, lagringar och arbete..
Frågan är hur vi bör resonera..
Byta så snart som möjligt..?
Byta innan året är slut (kanske 300mil på normala vägar)..?
Eller avvakta tills man 'tydligt' märker att den inte fungerar så bra..?
Välja Miles istället för Sachs för att minska priset lite (men kanske är dyrare 'i långa loppet')..?
Jag inser ju att dåliga stötdämpare kan påverka väghållningen.. och att när man som bäst behöver dämpningen i en kritisk väjningssituation så kan det ju avgöra utgången..
Bilen är en välskött, fullservad, helt lack-rostfri och problemfri V50 D5 Summum MY07 med 13.500mil som vi köpte direkt från fabrik 2006 .
Mvh.
Jag är inte så insatt i hur stötdämpare fungerar när de börjar bli dåliga.. Sämre stötdämpning såklart men..
Vi fick nyligen veta att höger fram läcker litegrann..
Verkstan sa att det inte är nån brådska att byta, men att besiktningen eventuellt slår ner på den med lite otur (eller tur).. Kostnadsförslag är tot 8500kr h+v för Sachs, lagringar och arbete..
Frågan är hur vi bör resonera..
Byta så snart som möjligt..?
Byta innan året är slut (kanske 300mil på normala vägar)..?
Eller avvakta tills man 'tydligt' märker att den inte fungerar så bra..?
Välja Miles istället för Sachs för att minska priset lite (men kanske är dyrare 'i långa loppet')..?
Jag inser ju att dåliga stötdämpare kan påverka väghållningen.. och att när man som bäst behöver dämpningen i en kritisk väjningssituation så kan det ju avgöra utgången..
Bilen är en välskött, fullservad, helt lack-rostfri och problemfri V50 D5 Summum MY07 med 13.500mil som vi köpte direkt från fabrik 2006 .
Mvh.
V50 1.8F MY08 Summum