Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macanna
#1577736
XC40 D4 AWD -19

Upptäckte härom morgonen när jag från stillastående skulle svänga ut från en grusväg att höger framdäck liksom "tuggade" sig fram någon sekund. Som att det slirade i gruset. Tänkte att det var nog på grund av just gruset.

Men icke!

Så fort jag ska svänga från stillastående i en korsning/utfart, oavsett om det är till höger eller vänster, dyker problemet upp. Känslan är som när det inte riktigt greppar när det är riktigt halt, men nu är det torrt och 18 plusgrader. Fenomenet upphör när jag väl rätar upp bilen.

Ska tillägga att jag aldrig upplevde detta när jag hade vintersulorna på, utan det är efter bytet till sommardäck.

Vad kan det vara? Styrning? 4-hjulsdriften?

Ska det vara så här, är jag en sån där "orolig kärring" som tror det värsta? :-(
av Berget43
#1577941
Jag uppfattar att frågan rör att starta med fullt styrutslag mot endera höger eller vänster? Jag misstänker att din bil har fel på diffen fram. Alltså den mekanism som tillåter att det yttre hjulen rullar fortare än det inre vid styrutslag... Jag skulle råda dig till att åka till din Volvohandlare och ta med verkstadschefen ut på en tur. Ta inte med kundrådgivarna för de kan inte den här typen av avancerade analyser av en bils funktionalitet. Leta upp lite grus och gör testet där med nedvevade rutor så kommer ni höra direkt vad som är fel.

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]