Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577651
Hej, Nu har jag i 1,5 år försökt få Volvon att gå ordentligt men inte lyckats. Men det ska ju gå att hitta felet.

Den som kommer med ett råd eller tips som gör att jag hittar felet och så att bilen att gå ordentlig, får därför 1000kr i dusör.

Bilen är en Volvo 945 från 1992 med B230F motor, med LH Jetronic 2.4 bränslesystem och EZ-116K tändsystem. Alltså en helt vanlig volvo 940. Den är inte trimmad, ombyggd eller liknande och har inte EGR system. Den har gått ca 700 000km. Det sitter 1993 kombiinstrument i, eftersom alla 91-92 går sönder.

Felet startade på en långtur för 1,5 år sedan. Då började motorn misstända och ganska fort tändes lambdasondlampan. Misstänkte luftmassemätaren och köpte en på biltema. Nollställde hjärnan men det ändrade inget. Bytte därefter lamdasonden och det gjorde ingen skillnad.

Tänkte så att felet berodde på dålig tändning. Tändkablarn var gamla och fördelarlock och rotor var slitna. Så jag bytte tändstift, tändkablar, rotor och fördelare. Först till biltema och så till nya Bosch original. Bilen gick helt klart bättre med nya tänddelar men det var inte det egentliga felet.

Felkodsläsaren blev renoverad men gav bara felet för lambdasond, vilket var uppenbart.

Tänkte att det berodde på bränsletillförseln, och konstaterade att tankpumpen inte fungerade men huvudpumpen surrade fint. Bytte tankpump och alla slangklämmor mm. Nu kunde man köra bilen längre ner på tanken men det var inte det som var felet. Bilen gick då att köra men sotade ner tändstiften efter någon mil och ville då inte tända.

Senare bytte jag också filter och huvudpump under bilen och nya slangar där och slangklämmor. Det gjorde ingen skillnad. Testade så att byta BTR bränsletrycksregulatorn och köpte en bränsletrycksmätare för att mäta bränsletrycket och det är helt fint och byte av BTR från en reservdelsbil gjorde ingen skillnad.

De två jordpunkterna på insugsgrenröret är ju väldigt viktiga och de har blivit undersökta och kontrollmäta flera gånger. Det är god kontakt här.

Gjorde kompressionsprov på motorn och värdena var fina, men minns inte längre de exakta värdena

Motorn läckte en del motorolja ut på sidan av motorn från toppackningen och tänkte att det kanske läckte in i motorn och gjorde att tändstiften blev nersmorda och så blev det tändfel. Därför blev toppen renoverad. Nya packningar, honade ventiler, rengjord från sot, nya ventiltätningar. Då bytte jag också kamremmen och byte vevhusventilationen (ny från VP parts) Bytte också till nya plastkåpor runt kamremmen. Bytte också avgasgrenröret som hade en spricka för tänkte att det kanske läckte och att lambda regleringen blev fel. Kontrollerande också avgassystemet före katalysatorn för läckage. Det gjorde ingen skillnad och nu ville bilen inte gå alls.

Dubbel och trippelkollade att kamremmen var korrekt så att den inte hade blivit felmonterad eller hoppat en tand men allt var rätt.

Minns inte om det var före eller efter men bytte positionsgivaren på svänghjulskåpan men det gjorde ingen skillnad.

Provade att kontrollmäta tempgivare samt så byta den. Bytte tändförstärkaren, bränslereläet eller egentligen huvudreläet, radioavstörningsreläet och knacksensorn. Det gjorde ingen skillnad.

Provade att byta insprutarna men det gjorde ingen skillnad. De klickar också fint när man kör testprogram via felkodsläsaren.

Bränslehjärnan för LH jetronic 2.4 går ju aldrig sönder men skaffade en ny från skrotad bil men samma modellnummer Bosch 0 280 000 935. Det gjorde ingen skillnad. Fick så tag på en tändhjärna till EZ-116K med samma nummer 0 227 400 196 men det gjorde ingen skillnad.

Kontrollerande alla jordpunkter och mätte upp alla kablar för att se så att det inte är kabelbrott men ingen fel. Har nu kontrollmät alla kablar och använt en 10w12volt glödlampa för att med ett 12volt batteri köra ström igenom alla viktiga kablar så att att det inte är nästan brott. Multimetern kör ju bara en svag ström igenom när. man mäter resistans. Men det är god kontakt i alla kablar och bra kontakt till jord.

Fick så äntligen tag på volvos originala gröna handböcker. Följde den för tändsystemet och har satt mig in i hur det fungerar och har följt hela felsökningsavsnittet för EZ-116K utan att hitta något fel. Läste den original Volvo verkstadshandbok för LH jetronic 2.4 bränslesystemet och har följt hela schemat för felsökning men inte hittat något fel.

Så köpte jag ett oscilloskop för att kunna läsa signaler från olika givare, datorn och tändförstärkare. Mätte först signalen från positionsgivaren som ju inte går att se eller kontrollera med en multimeter. Signalen är helt fin. Mätte så signalen ut från datorn till tändförstärkaren och den är helt fin. Mätte signalen från tändförstärkaren till tändspolen och den såg inte så fin ut. Tänkte att nu har jag hittat felet. Men när jag bytte från den nya Biltema tändförstärkaren tillbaka till den över 30 år gamla original Bosch så var signalen helt fin... Har också provat att byta tändspolen från original Bosch till ny Biltema till original bosch från en bil som gick bra och tillbaka till bosch som satt i bilen och det gjorde ingen skillnad.

Felet har blivit lite värre efterhand men de gånger bilen inte har velat gå alls så har de berott på att tändstiften har varit dåliga.

Luftmassemätaren har bytts först till ny biltema och så till original Bosch och så till Bosch från en bil som fungerade fint. Det gör ingen skillnad. Jag har också kontrollmät alla signaler, jord och matning till och från LMM och det är inga fel att hitta.

Har testkört och rengjort tomgångsmotorn, testat gaslägesgivaren. Sett efter att det inte är musbo eller likande i luftslangar eller filters, bytt luftfilter och sökt efter läckage på insug med hjälp av startspray. Men inga fel där.

För någon månad sedan bytte jag all bensin för att den kanske var dålig men det gjorde ingen skillnad med ny bensin.

Jag startade bilen idag. Först nollställde jag hjärnan och rensade tändstiften. Bilen startar då fint och går jämt, det går fint att varva upp den. Den startar så fort med lite bludder och så efter någon minut tänds lambdalampan. Jag tog inte ut tändstiften nu men tidigare så är då tändstiften blöta av bensin när man tar ut de. Sotiga och svarta var de när jag tog ut de idag före start.

Bilen är i ganska bra skick, nästan all rost är fixad, framvagnen är renoverad. Jag har egentligen inte lust att byta till en annan bil och det ska ju gå att hitta felet på en 940. Det kan vara fler saker jag har testat eller sett på som jag har glömt att skriva. Det är 3-4 bilmekaniker eller vana volvoskruvare som har sett på bilen och försökt hitta felet men ingen som har lyckats. Så den som kan komma på vad som är fel med bilen får 1000kr i dusör.

Någon som har erfarenhet eller ideer, jag ska prova, mäta eller byta.
Mvh Ola Svensson



Bara för att förtydliga. Alla som kommer med förslag till fel får inte 1000kr. Den som kommer med råd så som "jag tror det är fel på X" " Det borde vara kabelbrott på X" och när jag testar det eller byter den komponenten och bilen går som den ska, den får 1000kr.
#1577720
Det stämmer TioTusenKRBil. Nollställer datorn, rengör tändstift och startar bilen då kommer felkod 1-1-3 upp efter någon minut. Inga andra felkoder

Undersökte mer om lambdasonder. Olika webbsidor skriver lite olika men det ser ut som att det är olika lambdasond till B230FD och en annan till de med Regina system. Hittade ingen helt utförlig förklaring eller lista med OEM nummer på lambdasonder till vilka bilar.

För att utesluta fel med biltemas lambdasond har jag beställt en ny på Autodoc. Den ska passa en B230FB motor. BOSCH 0 258 003 034 https://www.autodoc.co.no/bosch/1148475
#1577747
Just läckage på insugs sidan (efter LMM) och på avgassidan (före lambdasonden) kan vara svåra att hitta. Jag har haft min 745-a i c:a 16 år och nu i våras hittade jag varför jag hela tiden får felkod 2-3-2. Har också bytt och provat det mesta. Förra våren bytte jag toppackning (andra orsaker) och bytte då alla packningar och slangar. Motorn gick som den skulle, men fick fortfarande felkod 2-3-2. Slet av mitt hår i ren förtvivlan innan jag kom på....... Skulle bytt slangen till bromsservon också, men den slang jag hade kvar var för kort. Köpare senare ny slang och har nu kört mer än 2 månader utan felkod. Har du AC eller ECC är där en vakuum tank någonstans. På min 745-a sitter den bakom främre stötfångaren. Där var läck på anslutningen till tanken, men det hjälpte inte. Nu vet jag varför.......
#1577781
Tack för svar

Eftersom det är en sugmotor så borde ett läckage efter LMM och före motorn resultera i att motorn får mer luft än det LMM mäter. Resultatet borde bli en mager bränsleblandning som styrsystemet kan kompensera för om signalen från lambdasonden är korrekt. Eftersom tändstiften sotar igen och det luktar bensin om avgaserna tolkar jag det som att den går fet och får för mycket bränsle. Alltså verkar läckage här mindre sannolikt.

Felkoderna 1-1-3 och 2-3-2 verkar varken säga om motorn går för fet eller för mager. Bara att regleringen är utanför gränsvärdena.

Jag har övervägt att köpa en avgasmätare för att se om det är oförbränd bensin och mäta CO halten för att förstå mer och kunna felsöka bättre. Det går t.ex. inte att göra teststeg E25 och E26 utan CO mätare. E26 är kontroll av lambdasond...

Ett läckage efter motorn innan lambdasonden där luft kommer in i avgassystemet borde väl resultera i att lambdasonden mäter ett syreöverskott i avgaserna och bränslestyrningen tolkar det som att motorn går mager och ger mer bränsle.

Om motorstyrningen går i nödläge/linka hem läge så ger bränslestyrningen bränsle enligt föreställt värde. Den ger då medvetet för mycket bränsle, eftersom för fet blandning är mindre skadligt för motorn än mager. Men kan motorstyrning gå i nödläge utan ge felkoder? Eller kan den gå i nödläge och då blir blandningen för fet och då ger den felkod 1-1-3. Som jag tolkar Volvos gröna handbok så går motorstyrningen i nödläge om den inte får signal från LMM. Det står inget om att den kan gå i nödläge av andra grunder.

Både LMM och bränslehjärnan är testbytta. Kablar är mätta och signaler är mätta enligt steg E10 och E13 i Volvos testschema.

Jag tänker i alla fall att när ny lambdasond kommer så demonterar jag främre avgasrör och kontrollerar det för sprickor, hål och dåliga packningar.

Steg E25

Connect CO meter
Connect CO meter to CO connection on catalytic converter using 5151 connector.
Run engine
Check CO content
If unsatisfactory. check again after checking Lambda-sond in next step.
( bild visar att CO mätare ansluts till hål med plugg på främre avgasrör kort före lambdasondens anslutning)
Steg E26

Check Lambda-sond
1.
disconnect Lambda-sond connector. ( den runda kontakten med bara en ledare)
2.
Ground lead to control unit.
CO content reading should rise, indicating that control unit and its connections are OK.
3.
Connect voltmeter to Lambda-sond. Indicator should swing back and forth to show function of Lambda-sond.
(Reading at correct CO content should be approx. 0.5V.)
Connect Lambda-sond connector.

Steg 3 kräver nog, som bilden också visar, en analog voltmeter eller ett oscilloskåp. Tror inte jag hade köpt de då när jag testar enligt schemat.
#1577811
OlaSvenssonVolvo skrev:Eftersom det är en sugmotor så borde ett läckage efter LMM och före motorn resultera i att motorn får mer luft än det LMM mäter. Resultatet borde bli en mager bränsleblandning som styrsystemet kan kompensera för om signalen från lambdasonden är korrekt.
Njaee. Det är rätt att lambdasonden mäter att motorn går magert, boxen reagerar och ökar på med mer bränsle. Men boxen stänger även av sig från många givare och går in i ett feläkert läge så du kan köra med den även om den inte går riktigt bra. På min motor (B234F) är skillnaden c:a 3 dl/mil om jag har felkod 2-3-2 eller ingen felkod alls.
#1577812
Tack för tips White
Knacksensorn har jag provat att byta och har nu bytt tillbaka till original. Det är viktigt att den sitter rätt. Jag har dragit med momentnyckel till rätt åtdragningsmoment. Enligt Bosch ska den dras med 20Nm + - 5Nm. Kontrollerande och gjorde rent kontakten. Synd att det inte går att läsa in i datorn om den har gått förbi sitt justeringsområde och börjat tillföra mer bränsle för att begränsa knackning. Det gjorde ingen skillnad med original eller från reservdelsbil och den ska vara korrekt monterad.

Enda felsökningen i volvos gröna bok för knacksensorn i EZ-116K tändsystemet är punkt M27. Det är bara kontroll av kontinuitet i elkablar till sensor. 0 Ohm i kablarna in till kontakten till datorn. Det har jag gjort och det är fin kontakt.

Tar med lite från volvos handbok som kan vara intressant.

Datorn uppfattar signalen från sensorn, enligt handboken:
The control unit is programmed specifically to detect signals of the frequency generated by knock (approx. 7,5 kHz). The unit is provided with a `measurement window`- in effekt, a specific range of crankshaft angles within which the unit is `open` to receive signals from the knock sensor (approx. 15degree before TDC to approx. 55degree after TDC). Immediately on detecting knock in a cylinder, the device generates a signal which deviates significantly from the computed `reference`signal. This is interpreted by the control unit as confirmation that knock has occurred. After an interval of three ignition pulses (in the case of 4-cylinder engines). the control unit retards the ignition, thereby correcting the condition in the individual cylinder concerned. Sida 30 i Group 28 Ignition systems.

I tändsystemet EZ-116K är maximal knock-controlled retardation 14 grader, den flyttar tändningen 3 grader vid knackning återavanserar i 0,37 graders steg. De andra tändsystem har andra värden.

I boken om bränsle systemet LH2.4 skriver volvo om när extra bränsle tillförs för att begränsa knackning.
Knock enrichment provides richer fuel mixture to counteract knock when the fuel systems antiknock control system has been unsuccessful at reducing knock by adjusting downward several degrees on all cylinders. Knock causes high combustion temperatures. When knock occurs, the control unit increases the amount of fuel in order bring the combustion temperature down and reduce the knock.

Vet inte om det att datorn har gått förbi sitt knack-kontrollområde generera en egen felkod, någon som vet?
OM RYSSEN KOMMER

Camel, massmedias uppgift är att granska mak[…]

Orkeslös och ryckig gång.

Är det en senare modell med insprutning kan[…]

Frågor om V60

Jag har gått från att hyfsat aktivt le[…]

Volvo-appen slutat larma?

Edit: Först tömma appdata och cookies. […]