Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577605
Hej!

Jag ska köpa en V90 och hittade en fin -19 med strax över 20.000 mil på mätaren. Enligt bilfirman är den fullservad men vid kontroll i serviceboken har den enbart servats 1 gång / år trots att den tex körts 6000 mil ett år.

Antar att om man ska följa intervallet ska den servas 2ggr ett år när den körts 6000 mil. Är det någon fara att det gått så långt i mellan två servicar?

/Limpan
#1577608
Ett bilköp är väl alltid en fara oavsett om det är en nybil eller begagnad då det är maskin trots allt. Det du nämner är inte optimalt så att säga. Men jag själv äger en V90 2019, den har gått över 44 tusen mil och rullat som taxi. Sista tiden den rulla som taxi så hade den inget taxiavtal kvar längre hos Volvo service verkstäder, så fd ägaren körde runt ungefär 7-9 tusen mil utan någon större service och när jag köpte den var det inte så märkbart förutom luftfiltret som inte var likt ett filter längre och oljan lite kanske men förutom det så vart det fint !

Men alla bilar är olika och dess körmönster och ägare osv osv.

Kan rekommendera att ta med en mekaniker för bilköp, känner en fd PST Volvo mek här i Göteborg om du är i närheten.

Lycka till !
#1577611
KalleJ skrev:Ring upp förra ägaren, hade inte rört med tång om han inte bytte oljan själv vid 3000mil. Vilket är högst osannolikt eftersom det saknas dokumentation.
Bra tips, tyvärr är den skriven på ett företag innan så jag kanske inte får tag på föraren. Lutar åt att det inte är gjort, ett företag borde ha servat den på en verkstad och inte löst det själva. Gör ett försök imorgon och tar en tur till bilfirman och kollar om det finns någon dokumentation om det.
V90Förare skrev:Ett bilköp är väl alltid en fara oavsett om det är en nybil eller begagnad då det är maskin trots allt. Det du nämner är inte optimalt så att säga. Men jag själv äger en V90 2019, den har gått över 44 tusen mil och rullat som taxi. Sista tiden den rulla som taxi så hade den inget taxiavtal kvar längre hos Volvo service verkstäder, så fd ägaren körde runt ungefär 7-9 tusen mil utan någon större service och när jag köpte den var det inte så märkbart förutom luftfiltret som inte var likt ett filter längre och oljan lite kanske men förutom det så vart det fint !

Men alla bilar är olika och dess körmönster och ägare osv osv.

Kan rekommendera att ta med en mekaniker för bilköp, känner en fd PST Volvo mek här i Göteborg om du är i närheten.

Lycka till !
Bra input och tack för möjligheten, håller tyvärr till i Örebro så det är lite långt :).
#1577615
Om du senare skall sälja en sån bil som inte har servats enligt Volvos rekommendation dvs. i detta fall varje år eller var 3000 mil vilket som inträffar först så kan det ju bli lite besvärligt.
Få vill väl egentligen köpa en bil som inte servats enligt tillverkarens intervall. Såvida priset inte är sådant man kan acceptera bristerna i underhållet.
#1577620
Då moderna bilar är så pass dyra att reparera många gånger så skulle jag absolut inte köpt en bil med 6000 mil på samma olja..egentligen knappt på 3000 mil heller...det här med Longlife-olja, njaa.
En olja på 6000 mil har nog tappat de flesta egenskaperna i form dess tillsatser och att hålla motorn ren från tex koks. Tex VW-koncernen hade STORA problem med det, fanns mängder av känsliga delar som rasa pga sliten olja, enkelt uttryckt.

Själv kör jag högst 1500 mil samt byter vxl-olja var 6000 mil (gäller även Haldex men det har jag ingen..den är som slem vid 8-10k mil)

Sen finns förstås som ovan skrivit, "misshandlade" motorer och dom pinar på fint..verkar väldigt individuellt mellan bilarna.

Riddermark har en till synes jättefin S90 fullutrustad till ett extremt bra pris...MEN dom blir inte av med den. Den var inte servad på 6000 mil. Tittade på den i höstas och fanns fortfarande kvar för någon månad sedan. Samma kan gälla din när det är dags att sälja om du har otur.
Mitt råd till dig, det lär finnas en uppsjö av bilar runt 20k med fin historik..nu vet jag iof inte priset på din tilltänkta bil men gissar att det inte väger upp.
Dock ska sägas och det har jag själv sett och sökt på, att syns en tom plats i boken kan det ändå gjorts en service men missat stämpeln. Då kan du kolla med Volvo och få veta om den är gjord hos dom, då finns det i deras system.
#1577685
Och av Volvo rekommenderade serviceintervall står i serviceboken till bilen. För oss vanliga privatbilister är det varje år eller var 3000 mil vilket som inträffar först, på lite nyare Volvobilar (SPA-plattform) i alla fall. Nåt undantag så man kan köra 6000 mil innan service har jag personligen aldrig sett. Kör man väldigt mycket såsom taxi gäller säkert andra (kortare) serviceintervaller.
Service Renault Scenic 2003

Nu är radion kodad och fungerar. Bytt spindel[…]

Tar upp tråden igen, tyvärr ingen lycka[…]

Ac!

Hej! När jag startar bilen och vrider p&ar[…]

Oljafråga

Jag har tydligen kört delsyntet 10w-40 fr&ar[…]