Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1577560
lennarte skrev: tis 30 apr 2024, 23:49
rosefors skrev:Det här inlägget bygger helt på antingen okunskap eller gissning. Vindkraft tillhör det mest ekonomiska energislagen av alla.
Bullshit...
Dom har fått betalt när det blåser, dom har fått betalt när det inte blåser. Nu när dom börjar bli gamla och ska plockas ner, då går bolagen i konkurs så det blir markägarens ansvar att städa upp i naturen efter nerfallna vingar och nerrasande torn.... 🤬🤮
Avetableringskostnad finns för alla energislag men om tar det som kostnadsbärare så är även här vindkraften betydligt billigare än att säg nedmontera ett kärnkraftverk.

Det du pekar på är ansvarsfrågor och det är ju skiljt från kostnaden att producera el.
#1577563
rosefors skrev:Och jag jag kan redan nu flagga för att jag jobbar med energiproduktion/energiomställning. Ta det i beaktande om du vill dyka ner i diskussionen.
Det faktum att du arbetar med energiproduktion/energiomställning borgar ju inte för att din åsikt är den rätta
Vindkraft är det svåraste energislag att kunna få en lönsamhet i . det visar ju marknaden för vindkraft om
#1577568
leiwi skrev: ons 01 maj 2024, 16:12
rosefors skrev:Och jag jag kan redan nu flagga för att jag jobbar med energiproduktion/energiomställning. Ta det i beaktande om du vill dyka ner i diskussionen.
Det faktum att du arbetar med energiproduktion/energiomställning borgar ju inte för att din åsikt är den rätta
Vindkraft är det svåraste energislag att kunna få en lönsamhet i . det visar ju marknaden för vindkraft om
Det borgar för att jag har en viss nivå av kunskap i frågan.

Lönsamheten är ett resultat av finansieringen. Det är egentligen inte vad saken handlar om.

Hela samhället går igenom en energiomställning där vi vet att elkonsumtionen kommer dubbleras inom två decennier. Utmaningen handlar därför om vad det kostar att producera NY elkraft och där tillhör vindkraft bland de billigaste alternativen.
#1577572
rosefors skrev:Vindkraft tillhör det mest ekonomiska energislagen av alla.
När då?
rosefors skrev:Och jag jag kan redan nu flagga för att jag jobbar med energiproduktion/energiomställning. Ta det i beaktande om du vill dyka ner i diskussionen.
LOL :-D
#1577580
leiwi skrev:Avetableringskostnad finns för alla energislag men om tar det som kostnadsbärare så är även här vindkraften betydligt billigare än att säg nedmontera ett kärnkraftverk.

Det du pekar på är ansvarsfrågor och det är ju skiljt från kostnaden att producera el.
Det jag menar är när vindkraft bolagen har tagit in alla pengar dom kan och det inte finns pengar kvar till ner montering och återställning så står markägaren med kravet på ner monteringen ensam kvar.
#1577589
lennarte skrev: ons 01 maj 2024, 17:51
leiwi skrev:Avetableringskostnad finns för alla energislag men om tar det som kostnadsbärare så är även här vindkraften betydligt billigare än att säg nedmontera ett kärnkraftverk.

Det du pekar på är ansvarsfrågor och det är ju skiljt från kostnaden att producera el.
Det jag menar är när vindkraft bolagen har tagit in alla pengar dom kan och det inte finns pengar kvar till ner montering och återställning så står markägaren med kravet på ner monteringen ensam kvar.
Så må det vara men det är en politisk fråga och inte en kostnadsfråga för elkonsumenten.

Till syvende och sist handlar det bara om två saker.

1. Att det går att sätta på spisen hemma när man kommer hem 5 på kvällen.
2. Att det inte kostar 20 kr/kWh.

Den el som krävs för detta har vi inte om 10 år. Den finns inte varken till mängd eller till kapacitet vilket industrin försöker hitta vägar att lösa och en av metoderna är decentraliserad energiproduktion vilket är anledningen till att vi ser vindkraftverk byggas lite överallt.
#1577591
rosefors skrev: ons 01 maj 2024, 18:34
Cotag skrev: ons 01 maj 2024, 17:10
rosefors skrev:Vindkraft tillhör det mest ekonomiska energislagen av alla.
När då?
Idag. När tror du vi menar?
Hur kan du påstå detta , har du aldrig gjort en sökning på tex" Lönsamhet vindkraft" gör det och du bli upplyst om att sedan 2017 ligger lönsamheten fortfarande på ca minus 15 %
Senast redigerad av 1 leiwi, redigerad totalt 0 gånger.
#1577592
rosefors skrev: ons 01 maj 2024, 18:42 1. Att det går att sätta på spisen hemma när man kommer hem 5 på kvällen.
2. Att det inte kostar 20 kr/kWh.
Om det inte blåser kan du inte sätta på spisen. Man måste räkna in kostnaden för att bygga ett paralellt system som kan producera el df dagar det inte blåser. Det var ju bara några veckor sedan det var vindstilla från norra Sverige till norra delarna av Tyskland.

Då blir ju prislappen något helt annat, att bara räkna på vindkraftverken är ju att lura sig själv
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54

Någon som testat dessa universalräcken,[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är radion kodad och fungerar. Bytt spindel[…]

Tar upp tråden igen, tyvärr ingen lycka[…]

Ac!

Hej! När jag startar bilen och vrider p&ar[…]