Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1577522
VolvoB20 skrev: tis 30 apr 2024, 13:19Det värdelösa är att sidan funkar inte så mak kan inte kolla OM registreringen är godkänd eller ej. Så det blir en suprise om det går bra att besöka Köpenhamn eller om det dyker upp böter på 5000 kr efter några veckor.

Hur djädra svårt är det för Danskarna att fixa så sidan funkar, de har ju haft ett halvår på sig.
Håller med, det borde inte vara svårt alls. Grejen är att de skiter i det, har en hel del erfarenhet av hur det fungerar på andra sidan sundet. Danska myndigheter är en pina om man inte är dansk, för det mesta även om man är dansk också men inte fullt lika ofta.
#1577541
Det är ju inte mycket som är rätt på deras sida. Tex:

List of countries where the Danish Environmental Protection Agency has access to the vehicle register, and does not need to register before entering the low emission zones:
-Norway
If the particulate filter does not appear in the national vehicle register, you can register the vehicle with relevant documentation for particulate filter, to avoid a fixed-penalty notice.[/i
]

Så hur kan man bötfälla bilar från tex Sverige när man inte har access till Svenska fordonsregistret och kan kolla när bilen är registrerad och om den uppfyller kraven.

Den där texten säger ju att ALLA svenska bilar måste registrera sig oavsett ålder och oavsett de är BENSIN eller DIESEL eftersom de inte har access och kan kontrollera själva.
#1577557
Överallt där det här har diskuterats så har det aldrig varit frågan om att bensinbilar omfattas. Även den Volvoetablerade dansken som bor i Skåne, Carsten van Dyhr köpte en gammal V70n bensin bara för att kunna köra runt I sin hemmanation där hans V70II diesel inte var välkommen.

Står ingenstans att bensinbilar behöver registreras i förväg.
Screenshot_20240501_150341.jpg
Screenshot_20240501_150341.jpg (854.96 KiB) Visad 160 gånger
Screenshot_20240501-150006_Chrome.jpg
Screenshot_20240501-150006_Chrome.jpg (1.07 MiB) Visad 160 gånger
#1577584
På webbsidan står att Danska myndigheter INTE har access till svenska fordonsregistret.

Det innebär ju att de från registreringsnummer inte kan avgöra om bilen är bensin eller diesel och om den uppfyller miljökraven. För att undvika böter måste man ju ju därför registrera alla bilar.

Det hade ju varit något helt annat om de haft access till svenska registret, då hade man ju sluppit regga sig.

Jag går bara på vad som står på danskarna egen officiells hemsida för mijözoner, där står att de endast har access till norska registret och så har det varit I ett halvår.

Och det verkar ju stämma också eftersom funktionen man kan kolla om ens bil är godkännd inte fungerat på ett halvår.

https://mz.miljoezoner.dk/da/lookup/step1

Prova länke själv får du se.....

"Vi har ikke adgang til oplysninger om dit køretøj
Du kan læse mere om reglerne for kørsel i miljøzonerne samt se et kort over miljøzonerne på nedenstående links::
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1577588
Om det nu är så att man fått access så borde väl danskdjävlarna ta bort all felaktig information från officiella webbsidan och fixa så länken fungerar. De har ju haft 6 månader på sig så det är sjukt dålig av dem att inte kunna fixa något så enkelt på sån lång tid. Svagt.....

Att riskera 4400 kr i böter är kanske skitsumma för er men jag vill veta vad som gäller innan jag kör in.

Det var ju t.o.m bättre ordning och information när vi körde in i miljözoner i Milano
#1577963
Vad gäller igentligen, försökte läsa igenom deras sida igen ????

Så här står det på officella sidan.
.
Reg1.png
Reg1.png (12.1 KiB) Visad 83 gånger
Alltså MÅSTE jag registrera min bil när den är registrerad innan 2016.
Men läser vidare och hitar detta också

reg2.png
reg2.png (27.85 KiB) Visad 83 gånger
.
Men det står också att jag inte behövere regga den då den är reggad efter 2011

så vad som gäller bilar som är reggade mellan 2011 och 2016 är ytterst oklart.

[/size]
#1577964
VolvoB20 skrev:så vad som gäller bilar som är reggade mellan 2011 och 2016 är ytterst oklart.
Bild
Skrammel inne i ljuddämpare

Byt ljuddämpare, kan inte tänka mig att […]

Oljafråga

Min är en -00 så då borde ju dels[…]

Någon som testat dessa universalräcken,[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är radion kodad och fungerar. Bytt spindel[…]