Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577548
Hej.
Jag har en Volvo 745 -90, B230F. Igår när jag körde hem dog motorn men gick att återstarta. Idag startar den men dör så fort jag vrider tändlåset från läge 3 till läge 2. Nytankad.
Jag har också ett annat problem som jag har haft ett tag till och från, och som jag tror är ett jordfel. Vindrutetorkarna, och strålkastartorkare går konstant tills jag vrider tändlåset till läge 0. "Rear demist-knappen" lyser också svagt i off-läge och kanske är även halvljuset på V sida svagt, men det kan jag inte kolla nu eftersom motorn inte går. Jag har fixat jordpunkten H sida A-stolpe.
Nu så har jag alla dessa problem samtidigt så jag misstänker att de har samma orsak.
Vad tror ni, några goda råd?
Tack på förhand
#1577579
Ja jag har tänkt tanken. Men i så fall är det två separata fel, startproblemen och vindrutetorkarna. Det är ju i och för sig ingen omöjlighet. När jag tänker efter så har läge 3 "klickat" ibland men vid andra försöket har det funkat.
Kan man kolla tändplattan på något sätt utan att ta bort den?
Tack för länken.
#1577599
Det är en enhet, sitter med 2 skruvar bak på tändlåset
Det finns en "service kontakt" i kabelhärvan på vänster innerskärm ungefär på mitten. Om du tar en kabel från batteri plus till det kontaktstycket så går startmotorn igång oavsett i vilket läge tändlåset är i

Kör på och frågar när jag &a[…]

Några gånger när jag ska starta b[…]

Men om pumpen/-arna inte får ström blir[…]

Skrammel inne i ljuddämpare

Byt ljuddämpare, kan inte tänka mig att […]