Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1577479
Lövet skrev: tis 30 apr 2024, 13:47 Det är vanligare att behöva byta ut en ICE-motor än att byta ett batteri så jag skulle inte vara särskilt orolig
Har ägt hur många gamla bilar som helst och aldrig någonsin behövt byta motor, men det är kanske skillnad på nya bilar att motorerna är bara skräp nuförtiden och behöver bytas ofta,
#1577480
VolvoB20 skrev:Har ägt hur många gamla bilar som helst och aldrig någonsin behövt byta motor, men det är kanske skillnad på nya bilar att motorerna är bara skräp nuförtiden och behöver bytas ofta,
Fast man kan inte utgå från sig själv bara. Statistiskt sett är inte motorbyten så ovanliga på ICE-bilar, kolla exempelvis länsförsäkringars maskinskaderapport.
#1577483
VolvoB20 skrev:Har ägt hur många gamla bilar som helst och aldrig någonsin behövt byta motor, men det är kanske skillnad på nya bilar att motorerna är bara skräp nuförtiden och behöver bytas ofta,
Jo det är ju samma för mig. V70in har ju gått en bit över standard-skrotning-sträcka(har för mig den ligger på runt 20k i sverige...), finns inte ett fel på den motorn. 945an har rullat 43k, finns heller inte ett enda fel på den motorn(givetvis lär det finnas slitage på den om man skulle öppna upp den men..). En bekant kör runt i en orenoverad B23 som börjar närma sig 80k...

Det "vi" måste komma ihåg dock är att medelsvenson är totalt odugliga när det gäller bilar... Dom vet inte ens hur man fyller på kylarvätska... Än mindre bemödar sig att ens försöka lära sig.
Självklart kommer dessa hemska människor förstöra motorer på löpande band LÅNGT innan du och jag ens upplever minsta lilla ryckig gång på våra motorer.
#1577486
Lövet skrev: tis 30 apr 2024, 14:25
VolvoB20 skrev:Har ägt hur många gamla bilar som helst och aldrig någonsin behövt byta motor, men det är kanske skillnad på nya bilar att motorerna är bara skräp nuförtiden och behöver bytas ofta,
Fast man kan inte utgå från sig själv bara. Statistiskt sett är inte motorbyten så ovanliga på ICE-bilar, kolla exempelvis länsförsäkringars maskinskaderapport.
Svårt att hitta detaljer i statistiken när jag läser men det verkar ju vara extremt ovanligt att byta motor. Det är ju hög skadefrekvens men det ser ju ut att ofta vara mindre saker som en givare eller andra komponenter som man behöver byta.
#1577523
Lucif3r skrev: tis 30 apr 2024, 15:00 Det "vi" måste komma ihåg dock är att medelsvenson är totalt odugliga när det gäller bilar... Dom vet inte ens hur man fyller på kylarvätska... Än mindre bemödar sig att ens försöka lära sig.
Självklart kommer dessa hemska människor förstöra motorer på löpande band LÅNGT innan du och jag ens upplever minsta lilla ryckig gång på våra motorer.
Sant, det är lätt att bara se ur sitt eget perspektiv. Inte utbildad mekaniker men har skruvat mycket, kört oerhört mycket mer och alltid varit intresserad av att veta hur saker fungerar och varför de inte fungerar. Jobbat med R&D. När jag hade som jobb att köra sönder saker lärde jag mig väldigt mycket om hur och varför, fick ju vara med en del i verkstaden också men det var inte alls på samma nivå som mekanikerna själva. Men en viktig del av jobbet var ju att verkligen förstå konstruktionerna och funktionerna, annars kan man inte rapportera och utvärdera när grejerna går sönder.

Så efter ett antal år är det ibland svårt att fatta att inte alla har samma förståelse för hur fordon fungerar och ska skötas...
#1577886
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 26 apr 2024, 12:44
Lucif3r skrev:"Bara" bytt batteri 4 gånger... Och motor 13 gånger...
67000 mil på senaste batteriet är inte dåligt. I de flesta livscykelanalyser med jämförelser så räknar man med 20000 mil som mest. Med över 3 gånger så lång sträcka per batteri blir kalkylen bra mycket bättre till elbilar fördel.

När det gäller motorerna måste det bli bättre. Hoppas det är specifikt Tesla som är problemet där. Även om ett motorbyte inte är i närheten av samma kostnad som ett batteribyte eller en fossilbils motor så är mindre än 20 000 mil per motor inte speciellt bra.
Jag är mer orolig för ålder än antal mil.

Medelåldern på Sveriges bilpark närmar sig 12 år och hälften av befolkningen åker i bilar som är 12-30 år gamla. Kommer det funka med batterier också? Man får väl hoppas det är så och batterier håller bortåt 30 år.
Den äldsta elbilen jag har är ca 7 år nu och har rullat 130 000km. Trots att det är en av en tidigare generation med förhållandevis litet batteri (28kWh) så har jag inte ens märkt av någon försämring i räckvidd. Den finns säkert där med några procent men det är i allafall så pass lite att man inte reagerar.
Det är en Hyundai Ioniq electric. Den har inte ens vätskekylning av batteriet som de flesta har idag om jag förstått rätt.

Nu är det ju såklart svårt att säga något om alla elbilar utifrån att mina funkar bra, men utifrån vad jag sett och läst så är jag inte orolig över att äga en elbil som gått några mil och snart börjar bli lite till åren. Även om det alltså inte ens är en av de bilar som har modern BMS-hantering.
#1577944
Får hoppas batterierna håller länge då.

Mina bilar är 31, 24, 12 och 11 år gamla i dagsläget och 31-åringen gör fortfarande 300km/h
#1577960
VolvoB20 skrev:Får hoppas batterierna håller länge då.
Det gör de. I genomsnitt kommer de överleva bilarna framöver.
#1577969
Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.
IMG_7288.jpeg
IMG_7288.jpeg (3.45 MiB) Visad 155 gånger
IMG_7290.jpeg
IMG_7290.jpeg (3.26 MiB) Visad 155 gånger
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan. :-)
#1577970
EbbevonVolvo skrev: mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan. :-)
Säkert tyst och lyxig (och tung och svindyr), men varför måste den se ut som ett lego-bygge byggt av en kreativ 6-åring framtill 😬.. Likaså fälgarna och skärmkanterna..
Jag hade nog inte klarat att ha den hemma och se den varenda dag 😅.. Men man kanske vänjer sig (högst tveksamt dock)..
Resten ser ok ut, som en förlängd designuppdaterad skoda jeti = praktiskt 👍
  • 1
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394
Service Renault Scenic 2003

I går eftermiddag kom barnbarnet hem på[…]

Volvo-appen slutat larma?

Ja, på android kan du det och du har ju i pr[…]

Här är ljudet, notera när jag pumpa[…]

@Andersljungberg , Nej det är ingen skillnad[…]